Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

TABS: Socjologia jednostki: perspektywa interakcyjna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3502-TABS-23
Kod Erasmus / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: TABS: Socjologia jednostki: perspektywa interakcyjna
Jednostka: Instytut Socjologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Od osób uczestniczących w zajęciach oczekuje się zainteresowania problematyką społecznych i kulturowych uwarunkowań tożsamości indywidualnej, przebiegu życia i procesami biograficznymi. Uczestnicy powinni posiadać podstawową znajomość problematyki interakcji społecznych, relacji społecznych, ról społecznych, socjalizacji i tożsamości.

Kryteria doboru w przypadku większej liczby chętnych: list motywacyjny wskazujący na zainteresowania badawcze w obszarze socjologii jednostki

Tryb prowadzenia:

zdalnie

Skrócony opis:

Seminarium ma na celu pokazanie możliwości zastosowania orientacji interakcjonizmu symbolicznego do badania współczesnych problemów tożsamości osobistej, społecznej i biograficznej, przemian, poszukiwania i konstruowania tożsamości. Orientacja interakcjonizmu symbolicznego wprowadziła do socjologii bogaty repertuar kategorii analitycznych i modeli teoretycznych odnoszących się do tych procesów. Są one szczególnie przydatne w badaniach sprzeczności, paradoksów i dylematów tożsamościowych w warunkach radykalnych zmian kulturowych, ryzyka i niepewności we współczesnym społeczeństwie. Podstawową kategorią dla orientacji interakcjonizmu symbolicznego w odniesieniu do podmiotu, jego refleksyjności, relacyjności i sprawczości jest pojęcie jaźni (self) związane z procesami komunikowania i wzajemnego oddziaływania. Procesy tożsamościotwórcze i biograficzne analizowane są w wymiarach: interakcyjnym, komunikacyjnym i dramaturgicznym (performatywnym).

Pełny opis:

Seminarium ma na celu pokazanie możliwości zastosowania orientacji interakcjonizmu symbolicznego do badania współczesnych problemów tożsamości osobistej, społecznej i biograficznej, przemian, poszukiwania i konstruowania tożsamości. Orientacja interakcjonizmu symbolicznego wprowadziła do socjologii bogaty repertuar kategorii analitycznych i modeli teoretycznych odnoszących się do tych procesów. Są one szczególnie przydatne w badaniach sprzeczności, paradoksów i dylematów tożsamościowych w warunkach radykalnych zmian kulturowych, ryzyka i niepewności we współczesnym społeczeństwie. Podstawową kategorią dla orientacji interakcjonizmu symbolicznego w odniesieniu do podmiotu, jego refleksyjności, relacyjności i sprawczości jest pojęcie jaźni (self) związane z procesami komunikowania i wzajemnego oddziaływania. Procesy tożsamościotwórcze i biograficzne analizowane są w wymiarach: interakcyjnym, komunikacyjnym i dramaturgicznym (performatywnym). Specyfika perspektywy interakcjonizmu symbolicznego polega na przyjęciu koncepcji znaczenia tworzonego i modyfikowanego w oddziaływaniach społecznych, które są zarazem procesami komunikacyjnymi i interpretacyjnymi. Procesy te obejmują także znaczenia emocjonalne. Jaźń i tożsamość w procesach interakcji i komunikacji charakteryzuje także ich wymiar emocjonalny. Ukazana zostanie symboliczno-interakcyjna koncepcja emocji, w tym w szczególności w sytuacjach choroby i cierpienia. Teoria interakcjonizmu symbolicznego nie ogranicza się do wymiaru mikrosocjologicznego oddziaływań interpersonalnych face-to-face, lecz obejmuje także wymiary: mezo- i makrospołeczne: ruchy społeczne, organizacje, sieci społeczne, światy społeczne i tożsamości zbiorowe. Przedstawione zostaną procesy konstruowania tożsamości zarówno w oddziaływaniach bezpośrednich, jak i zapośredniczonych, np. przez komunikację internetową. W centrum uwagi pozostawać będą przemiany tożsamości indywidualnych w procesach interakcji społecznych i ich negocjowanie. Podjęte zostaną zagadnienia naznaczania społecznego, obcości i stygmatyzacji. Analizowane będą tożsamości formowane w światach społecznych oraz radykalne transformacje tożsamości, związane z zaangażowaniem do ruchów społecznych. W centrum uwagi znajdą się procesy biograficzne i wkład orientacji interakcjonizmu symbolicznego do badań przy użyciu metody biograficznej i dokumentów osobistych. Seminarium ma na celu podjęcie tematów badawczych zainspirowanych perspektywą interakcjonizmu symbolicznego. Projekty badawcze będą realizowane przy użyciu metod jakościowych.

Literatura:

1. Blumer H., Interakcjonizm symboliczny. Perspektywa i metoda, Kraków 2007, NOMOS, s. 61-69.

2. Goffman E., Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości, Gdańsk 2005, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, s. 31-52.

3. Hałas E., Jaźń jako interakcja symboliczna a konstrukcjonistyczne koncepcje człowieka późnej nowoczesności, w: E. Hałas, K. Konecki (red.), Konstruowanie jaźni i społeczeństwa. Europejskie warianty interakcjonizmu symbolicznego, Warszawa 2005, s. 23-39.

4. Hałas E., Interakcjonizm symboliczny. Społeczny kontekst znaczeń, Warszawa 2006, Wydawnictwo Naukowe PWN (wyd. 2: 2012), s. 250-263.

5. Hewitt John P., Self and Society. A Symbolic Interactionist Social Psychology, Boston 2000: Allyn and Bacon, s. 90-101.

6. Hochschild Arlie R., Zarządzanie emocjami. Komercjalizacja ludzkich uczuć, Warszawa 2009: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 221-249.

7. Strauss A.L., Praca biograficzna i jej powiązania (intersections), w: Kaia Kaźmierska (red.), Metoda biograficzna w socjologii. Antologia tekstów, Kraków 2012: NOMOS, s. 517-527.

8. Strauss A.L. i in, Trajektorie choroby, w: Kaia Kaźmierska (red.), Metoda biograficzna w socjologii. Antologia tekstów, Kraków 2012: NOMOS, s. 373-388.

Metody i kryteria oceniania:

Udział w dyskusjach nad koncepcjami teoretycznymi w socjologii jednostki; krótkie analizy wybranej literatury przedmiotu ze spisu lektur; przygotowanie i realizacja badań własnych z wykorzystaniem koncepcji teoretycznych analizowanych na seminarium; prezentacja projektu badawczego; pisemna praca seminaryjna.

Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 3

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)