Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Religie Tybetu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3600-MT-RT-OW
Kod Erasmus / ISCED: 08.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0229) Nauki humanistyczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Religie Tybetu
Jednostka: Wydział Orientalistyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie
w sali

Skrócony opis:

RELIGIE TYBETU W ZARYSIE

Pełny opis:

ZAPOZNANIE Z NAJWAŻNIEJSZYMI ZAŁOŻENIAMI DOKTRYNALNYMI I HISTORIĄ UPOWSZECHNIENIA RELIGII BON I BUDDYZMU W TYBECIE: SYTUACJA RELIGIJNA W VII W., ZAŁOŻENIA BONU PRZEDBUDDYJSKIEGO, KONFRONTACJA BONU I BUDDYZMU, CHARAKTERYSTYKA BUDDYZMU INDYJSKIEGO W VII-XII W., UPOWSZECHNIENIE BUDDYZMU W TYBECIE: METODY I REZULTATY, DRUGI ETAP PROPAGACJI: WYKSZTAŁCENIE RODZIMYCH TRADYCJI BUDDYJSKICH W TYBECIE, TWÓRCZOŚĆ RELIGIJNA, WPŁYW BUDDYZMU NA SYTUACJĘ POLITYCZNĄ, WYPRACOWANIE MODELU WŁADZY HIEROKRATYCZNEJ (TEOKRATYCZNEJ), CHARAKTERYSTYKA RZĄDÓW DALAJLAMÓW. ZWALCZANIE BUDDYZMU PRZEZ WŁADZE CHRL, WSPÓŁCZESNA PRAKTYKA BUDDYJSKA W TYBECIE.

Literatura:

Ch.Bell, The Religion of Tibet, Book Faith India, 1998

M. Kapstein, Tybetańczycy. Wydawnictwo Uniwersytetu jagiellońskiego, Kraków 2010.

P.Kvaerne, The Bon Religion of Tibet: The Iconography of a Living Tradition. Serindia Publications, London 1995.

M. Mejor, Buddyzm. Zarys historii buddyzmu w indiach, Wyd. prószyński i s-ka, Warszawa 2001.

D. Snellgrove, H. Richardson, Tybet. zarys historii kultury, PiW, Warszawa 1978.

Oraz literature szczegółowa do każdego wykładu

Efekty uczenia się:

K_W03 zna i rozumie podstawowe nurty i pojęcia filozoficzne oraz rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury

K_W07 ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o filozofii i religii Tybetu

K_W10 potrafi nazwać i scharakteryzować podstawowe zjawiska kulturowe Tybetu

K_W18 zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych teorii i szkół badawczych w zakresie studiów nad kulturą oraz literaturoznawstwa, językoznawstwa, filozofii i religioznawstwa i historii

K_W19 zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla rodzimych tradycji Tybetu.

K_U02 wskazać źródła różnic kulturowych krajów Orientu/Afryki

K_U03 posługiwać się podstawowymi pojęciami z dziedziny filozofii i religii Tybetu.

K_U10 wskazać najważniejsze zagadnienia intelektualne, dylematy, preferencje estetyczne formułowane wewnątrz kultury Tybetu.

K_U15 interpretować kluczowe pojęcia wybranej kultury Tybetu poprzez analizę językową/ filologiczną

K_U17 poprawnie funkcjonować w środowisku językowym i kulturowym Tybetu

K_U21 prezentować szczegółowe zagadnienia z zakresu problematyki kulturowej Tybetu i w języku polskim oraz w języku tybetańskim z uwzględnieniem tradycji intelektualnej Tybetu

K_K01 rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie

K_K04 potrafi odpowiednio określić cele i sposoby ich osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, zawodowej i społecznej

K_K05 ma świadomość odmienności kulturowej i jej źródeł religijnych, filozoficznych, obyczajowych i historycznych oraz jej znaczenia dla rozumienia współczesnego świata

K_K06 widzi potrzebę prowadzenia dialogu międzykulturowego

K_K07 ma świadomość znaczenia kultury tybetańskiej w kulturze światowej

K_K08 działa na rzecz udostępniania i promowania spuścizny kulturowej i językowej Tybetu

K_K09 dostrzega pozytywne wartości społeczno-kulturowe Tybetu, z których może czerpać dla osobistego rozwoju i efektywnej komunikacji międzykulturowej

Metody i kryteria oceniania:

OBECNOŚC NA ZAJĘCIACH, EGZAMIN PISEMNY I USTNY

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 10 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Agata Bareja-Starzyńska
Prowadzący grup: Agata Bareja-Starzyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 10 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Agata Bareja-Starzyńska
Prowadzący grup: Agata Bareja-Starzyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)