Religie Mongolii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3600-MT-WRM-OW |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | Religie Mongolii |
Jednostka: | Wydział Orientalistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
RELIGIE MONGOLII W ZARYSIE. |
Pełny opis: |
ZAPOZNANIE Z NAJWAŻNIEJSZYMI ZAŁOŻENIAMI DOKTRYNALNYMI I HISTORIĄ UPOWSZECHNIENIA SZAMANIZMU MONGOLSKIEGO I BUDDYZMU TYBETAŃSKIEGO WŚRÓD MONGOŁÓW. OMÓWIENIE CECH CHARAKTERYSTYCZNYCH SZAMANIZMU MONGOLSKIEGO, ROLI SZAMANA W PRZESZŁOŚCI I WSPÓŁCZEŚNIE, PODSTAWOWYCH OBRZĘDÓW I TWÓRCZOŚCI RELIGIJNEJ. HISTORIA UPOWSZECHNIENIA BUDDYZMU TYBETAŃSKIEGO W MONGOLII, KONFRONTACJA Z SZAMANIZMEM, METODY PROPAGACJI. ROZWÓJ BUDDYZMU W MONGOLII, WŁĄCZENIE ELEMENTÓW NARODOWYCH DO PRAKTYKI, TWÓRCZOŚĆ RELIGIJNA, ZNISZCZENIE BUDDYZMU W MONGOLSKIEJ REPUBLICE LUDOWEJ. ODRODZENIE BUDDYZMU PO 1990 R. CHARAKTERYSTYKA WSPÓŁCZESNEJ PRAKTYKI BUDDYJSKIEJ W MONGOLII. |
Literatura: |
A.Bareja-Starzyńska,"Czyngis-chan bodhisattwą, czyli o buddyzmie w Mongolii”, w: Świat Orientu -- Orient w świecie, A. Bareja-Starzyńska, P. Balcerowicz, J. Rogala (red.), Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2010, s. 96-111 A.Bareja-Starzyńska, „I Dżebcundampa Mongolii, Dzanabadzar (1635-1723) – ojciec mongolskiego buddyzmu?”, Politeja. Studia Buddyjskie, No2(18), Uniwersytet Jagielloński, s. 181-192 S. Kałużyński, Dawni Mongołowie, PiW, Warszawa 1987 A.M. Pozdneev, Religion and ritual in society: lamaist Buddhism in late 19th century Mongolia, 1887, Bloomington: The Mongolia Society, 1978. Oraz szczegółowa literatura do każdego wykładu |
Efekty uczenia się: |
PO UKOŃCZENIU KURSU PRZEWIDZIANEGO PROGRAMEM STDENT: WIEDZA MA UPORZĄDKOWANĄ WIEDZĘ SZCZEGÓŁOWĄ O FILOZOFII I RELIGII TYBETU I MONGOLII. K_W07 ZNA I ROZUMIE PODSTAWOWE NURTY I POJĘCIA FILOZOFICZNE ORAZ ROLĘ REFLEKSJI FILOZOFICZNEJ W KSZTAŁTOWANIU KULTURY. K_W03 POTRAFI NAZWAĆ I SCHARAKTERYZOWAĆ PODSTAWOWE ZJAWISKA KULTUROWE TYBETU I MONGOLII K_W10 ZNA I ROZUMIE PODSTAWOWE METODY ANALIZY I INTERPRETACJI RÓŻNYCH WYTWORÓW KULTURY WŁAŚCIWE DLA RODZIMEJ TRADYCJI TYBETU I MONGOLII. K_W19 ZNA I ROZUMIE PODSTAWOWE METODY ANALIZY I INTERPRETACJI RÓŻNYCH WYTWORÓW KULTURY WŁAŚCIWE DLA WYBRANYCH TRADYCJI, TEORII I SZKÓŁ BADAWCZYCH W ZAKRESIE STUDIÓW NAD KULTURĄ ORAZ LITERATUROZNAWSTWA, JĘZYKOZNAWSTWA, FILOZOFII I RELIGIOZNAWSTWA I HISTORII. K_W18 UMIEJĘTNOŚCI POSŁUGUJE SIĘ PODSTAWOWYMI POJĘCIAMI Z DZIEDZINY FILOZOFII I RELIGII TYBETU I MONGOLII. K_U03 POSIADA UMIEJĘTNOŚĆ PREZENTACJI ZAGADNIEŃ SZCZEGÓŁOWYCH Z ZAKRESU PROBLEMATYKI RELIGIJNEJ TYBETU I MONGOLII (ZAŁOŻENIA NAJWAŻNIEJSZYCH RELIGII, OMÓWIĆ FORMY KULTU, OBRZĘDY RELIGIJNE, ŚWIĘTE KSIĘGI) W JĘZYKU POLSKIM ORAZ W JĘZYKU MONGOLSKIM I TYBETAŃSKIM Z UWZGLĘDNIENIEM TRADYCJI INTELEKTUALNEJ MONGOLII I TYBETU K_U21 POTRAFI WSKAZAĆ ŹRÓDŁA RÓŻNIC RELIGIJNYCH MONGOLII I TYBETU K_U02 ROZUMIE NAJWAŻNIEJSZE ZAGADNIENIA INTELEKTUALNE, DYLEMATY Z ZAKRESU RELIGII I FILOZOFII FORMUŁOWANE WEWNĄTRZ KULTURY TYBETU I MONGOLII K_U10 POTRAFI INTERPRETOWAĆ KLUCZOWE POJĘCIA WŁAŚCIWE DLA RELIGII I FILOZOFII TYBETU I MONGOLII. K_U15 POTRAFI POPRAWNIE FUNKCJONOWAĆ W ŚRODOWISKU JĘZYKOWYM I KULTUROWYM TYBETU I MONGOLII K_U17 KOMPETENCJE SPOŁECZNE ROZUMIE POTRZEBĘ UCZENIA SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE. K_K01 POTRAFI ODPOWIEDNIO OKREŚLIĆ CELE I SPOSOBY ICH OSIĄGNIĘCIA W ZAKRESIE DZIAŁALNOŚCI NAUKOWEJ, ZAWODOWEJ I SPOŁECZNEJ. K_K04 MA ŚWIADOMOŚĆ ODMIENNOŚCI KULTUROWEJ I JEJ ŹRÓDEŁ RELIGIJNYCH, FILOZOFICZNYCH, OBYCZAJOWYCH I HISTORYCZNYCH . K_K05 WIDZI POTRZEBĘ PROWADZENIA DIALOGU MIĘDZYRELIGIJNEGO K_K06 MA ŚWIADOMOŚĆ ZNACZENIA RELIGII I FILOZOFII TYBETU I MONGOLII W KULTURZE ŚWIATOWEJ. K_K07 MA ŚWIADOMOŚĆ KONIECZNOŚCI ZACHOWANIA DZIEDZICTWA KULTUROWEGO I JĘZYKOWEGO TYBETU I MONGOLII. K_K07 DZIAŁA NA RZECZ UDOSTĘPNIANIA I PROMOWANIA SPUŚCIZNY RELIGIJNEJ TYBETU I MONGOLII.K_K08 DOSTRZEGA POZYTYWNE WARTOŚCI FILOZOFICZNO-RELIGIJNE TYBETU I MONGOLII, Z KTÓRYCH MOŻE CZERPAĆ DLA OSOBISTEGO ROZWOJU I EFEKTYWNEJ KOMUNIKACJI MIĘDZYKULTUROWEJ. K_K09 |
Metody i kryteria oceniania: |
EGZAMIN PISEMNY |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agata Bareja-Starzyńska | |
Prowadzący grup: | Agata Bareja-Starzyńska, Magdalena Szpindler | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agata Bareja-Starzyńska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Szpindler | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.