Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Karaimi polsko-litewscy: dzieje, kultura, język

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3600-TU-KPL-OG
Kod Erasmus / ISCED: 08.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0229) Nauki humanistyczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Karaimi polsko-litewscy: dzieje, kultura, język
Jednostka: Wydział Orientalistyczny
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Wydział Orientalistyczny - przedmioty ogólnouniwersyteckie
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie
w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z dziejami, językiem i kulturą Karaimów polsko-litewskich - wywodzącej się z Krymu wspólnoty etno-konfesyjnej stanowiącej dziś najmniejszą uznaną mniejszość etniczną w Polsce. Wyznający karaimizm - odmianę judaizmu odrzucającą Torę Ustną (Talmud) i uznającą Stary Testament jako jedyny autorytet prawa religijnego, i posługujący się językiem należącym do kipczackiej gałęzi języków tureckich Karaimi stanowią interesujący, lecz nadal mało znany element Polskiego Orientu.

Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z dziejami, językiem i kulturą Karaimów polsko-litewskich - wywodzącej się z Krymu wspólnoty etno-konfesyjnej stanowiącej dziś najmniejszą uznaną mniejszość etniczną w Polsce. Karaimi są wyznawcami karaimizmu - odłamu judaizmu odrzucającego Torę Ustną (Talmud) i uznającą Stary Testament jako jedyny autorytet prawa religijnego. Ruch ten, wyrosły na gruncie anty-talmudycznej opozycji, pojawił sie na Bliskim Wschodzie w VIII w. i rozprzestrzenił się w Afryce Północnej, Syrii, Iranie i Azji Mniejszej, docierając na tereny na północ od Morza Czarnego. Tam zetknął się z ludami posługującymi się językami tureckimi. Powstała w ten sposób grupa konfesyjnie przynależąca do judaizmu, a posługująca się językiem należącym do kipczackiej gałęzi języków tureckich.

Ich główną siedzibą był Krym, skąd pod koniec XIV w. zostali sprowadzeni na tereny Wielkiego Księstwa Litewskiego. Pierwszym siedliskiem były Troki, gdzie w 1441 otrzymali prawo magdeburskie, które zapewniło im własną jurysdykcję, a także liczne przywileje. Z czasem osiedlali się na północy Litwy (Birże, Upita, Poswól, Nowe Miasto, Poniewież i in.), a także na Wołyniu (Łuck, Ołyka, Derażno) i na Rusi Czerwonej (Halicz, Lwów, Kukizów). W końcu XVIII w. rozpoczął się proces kształtowania się karaimskiej tożsamości narodowej. Dziś status Karaimów jako mniejszości etnicznej określa Ustawa o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym (2005).

Literatura:

"Awazymyz. Pismo historyczno-społeczno-kulturalne Karaimów" www.awazymyz.karaimi.org

Dubiński, Aleksander. 1994. Caraimica, Warszawa.

Gąsiorowski, Stefan. 2008 (2020). Karaimi w Koronie i na Litwie XV-XVIII w., Kraków.

Jankowski, Henryk. 2003. Position of Karaim among the Turkic languages, Studia Orientalia 95: 131-150.

Kizilov, Mikhail. 2015. Sons of Scripture. Warszawa-Berlin.

Muchowski, P., Tomal, M., A. Sulimowicz, Witkowski, R., Yariv, A. 2017. Dokumenty historii karaimów polsko-litewskich. Edycja krytyczna wybranych rękopisów w językach hebrajskim, łacińskim i polskim. (=Prace Karaimoznawcze nr 7). Poznań.

Śliwka, Eugeniusz & Dubiński Aleksander. 1987. Karaimi, Pieniężno.

Sulimowicz, A..2019. Krymskokaraimskie zbiory literatury ludowej w Polsce — K. Zdebi in. (red.), Konserwacja Zapobiegawcza Środowiska 8 : Dziedzictwo nasze czy obce, Warszawa: 61-69.

Sulimowicz, A..2015. Działalność społeczna i edukacyjna Koła Pań Karaimskich w Haliczu. — Almanach Karaimski 2015, 4: 101–115.

Zajączkowski, A. 1961. Karaims in Poland. Warszawa-La Haye-Paryż.

Efekty uczenia się:

Student: K_W03‎ - Ma rozszerzoną wiedzę o wybranych problemach kultury Karaimów polsko-litewskich (z ‎zakresu kultury i historii); ‎K_W05 - Ma szczegółową wiedzę o stanie badań w zakresie wybranej ‎problematyki dotyczącej Karaimów w ośrodkach badawczych w Polsce i na ‎świecie; K_W08 - Ma orientację we współczesnym życiu kulturalnym‎ Karaimów polsko-litewskich;

K_U01 - Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i wykorzystywać informacje z ‎różnych źródeł oraz formułować na ich podstawie krytyczne sądy; K_U05 Potrafi zastosować wiedzę z zakresu orientalistyki w rozwiązywaniu ‎problemów związanych z odmiennością kulturową w sytuacjach ‎profesjonalnych; K_U11 - Potrafi zanalizować najważniejsze zjawiska z zakresu historii/sytuacji ‎społeczno-politycznej/ językowej/ kulturowej Karaimów;

K_K05 Jest otwarty na nowe idee i nurty i odmienność kulturową‎;

K_K06 Ma świadomość odmienności wynikającej z różnorodności ‎kulturowej, religijnej i filozoficznej i jej wpływu na kształtowanie się ‎postaw społecznych i politycznych oraz procesów gospodarczych; K_K08 - Rozumie i docenia wartość własnej tradycji i spuścizny kulturowej ‎oraz tradycji i spuścizny kulturowej Karaimów; K_K09 - Dostrzega potrzebę wzbogacenia swojej tradycji o pozytywne ‎wartości filozoficzno-społeczno-kulturowe Karaimów, traktuje kulturową ‎synergię jako wartość dodaną;

Metody i kryteria oceniania:

Ocena ciągła (50%) - przygotowanie do zajęć i aktywność podczas nich (lektura dostarczonego przez prowadzącego tekstu, aby móc efektywnie uczestniczyć w zajęciach, zadawać pytania, brać udział w dyskusji; przygotowanie przez studenta prezentacji na wybrany temat).

Zaliczenie ustne (50%) - cena wiedzy i kompetencji studenta nabytych podczas zajęć.

Dozwolone są dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Sulimowicz-Keruth
Prowadzący grup: Anna Sulimowicz-Keruth
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Sulimowicz-Keruth
Prowadzący grup: Anna Sulimowicz-Keruth
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)