Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zagadnienia społeczno-kulturowe Azerbejdżanu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3600-TU-ZSKA-OW
Kod Erasmus / ISCED: 08.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0229) Nauki humanistyczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Zagadnienia społeczno-kulturowe Azerbejdżanu
Jednostka: Wydział Orientalistyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Wykład monograficzny połączony z prezentacją multimedialną

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia obejmują charakterystykę tradycji, zwyczajów oraz największych osiągnięć kultury Azerbejdżanu. Podczas zajęć przedstawiane są fragmenty utworów literackich, dzieł sztuki i utworów muzycznych.

Pełny opis:

Wykład koncentruje się na elementach kultury azerbejdżańskiej, źródłach jej pochodzenia, obcych wpływach i interakcjach z kulturami Wschodu i Zachodu. Omawiane są obrzędy, zwyczaje świąteczne, stroje ludowe, symbolika. Wykład koncentruje się również na najważniejszych zagadnieniach i czynnikach wpływających na kształtowanie oblicza społeczno-kulturowego współczesnego Azerbejdżanu. W toku zajęć zostaną omówione temat kobiet w kulturze i życiu społęcznym współczesnego Azerbejdżanu. W ramach wykładu studenci poznają twórczość poetów i kompozytorów, początki muzykologii azerbejdżańskiej, tańce oraz klasyczną muzykę – mugamu. Wykład omawia również sztukę kobierniczą Azerbejdżanu, malarstwo i sztukę współczesną. Wykład przedstawia obrzędowość weselną, narzeczeństwo oraz rolę rodziny w społeczeństwie azerbejdżańskim

Literatura:

Alijewa K., Kobierce Azerbejdżańskie, Warszawa 2013.

Azerbejdżańskie madrości ludowe. Przysłowia, życzenia, wierzenia,przysiegi, baśnie i legendy, Warszawa 2013.

Chodubski A., Polacy w Azerbejdżanie, Toruń 2004.

Kazimova, Sh. "Progressive Thoughts in "Molla Nasreddin" Magazine (Initial Period - 1906-1907)." in Oriental studies and arts : contributions dedicated to Professor Tadeusz Majda on His 85th birthday, edited by Agata Bareja-Starzyńska, Kamila Barbara stanek, Marzena Godzińska, Anna Akbike Sulimowicz, Magdalena Szpindler and Joanna Bojarska - Cieślik, 139-149. Warsaw: Wyadwnictwo Akademickie Dialog, 2015

Sadychowa S., Azerbejdżański strój narodowy, Warszawa 2013.

Sadychowa S., Jubilerstwo azerbejzdżańskie, Warszawa 2013.

Safarowa Z., Muzyka azerbejdżańska, Warszawa 2013.

Świętochowski T., Azerbejdżan, Warszawa 2006.

Efendijew R., Salamzade E., Sztuka Azerbejdżanu, Warszawa 2013.

Tagijewa N., Tkaniny i hafty artystyczne Azerbejdżanu, Warszawa 2013.

Resulzade M.E., Azərbaycan şairi Nizami, Ankara 1951

Мамедгулузаде Дж., Рассказы, фельетоны, повести, пьесы, Баку 1989.

Koroglu. Azerbejdżański epos heroiczny, Warszawa 2013 r.

„Irs Heritage” Magazine, Baku

Azerbaijani carpets magazine.

Albumy, muzyka, filmy.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

-po zajęciach student ma rozszerzoną wiedzę o wybranych problemach kultury Azerbejdżanu (z zakresu literatury oraz kultury i religii) w perspektywie porównawczej (K_W02);

- ma orientację we współczesnym życiu kulturalnym Azerbejdżanu (K_W08);

- ma obszerną, pogłębioną wiedzę o strukturach i relacjach społecznych oraz zachowaniach społeczno-kulturowych panujących wśród Azerbejdżan (K_W10);

- student rozumie związki kultury Azerbejdżanu z tendencjami w rozwoju kultury innych krajów regionu (K_W03 K_W11)

Umiejętności:

- student potrafi wskazać źródła różnic kulturowych krajów kaukaskich, również na podstawie materiałów źródłowych (K_U02,K_U03);

- potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu orientalistyki do poszerzania wiedzy z zakresu nauk humanistycznych (K_U04);

-potrafi zastosować wiedzę z zakresu orientalistyki w rozwiązywaniu problemów związanych z odmiennością kulturową w sytuacjach profesjonalnych (K_U05);

-potrafi posługiwać się pojęciami z dziedziny filozofii i religii Azerbejdżanu w celu analizowania i interpretowania zjawisk religijnych, motywów etycznych i zachowań ludzkich, a także różnic między kulturami (K_U06);

-potrafi zanalizować najważniejsze zjawiska z zakresu historii/sytuacji społeczno-politycznej/ kulturowej Azerbejdżanu (K_U11)

Kompetencje społeczne:

- student dostrzega możliwość praktycznego wykorzystania zdobytej w wykładu wiedzy. Rozumie też konieczność dalszego kształcenia się w tej dziedzinie (K_K01);

- wykład budzi u studenta refleksję na temat wielokulturowości, uczy tolerancji politycznej, religijnej i obyczajowej (K_K03 K_K05).

- zajęcia dają studentowi przygotowanie do udziału w konferencjach naukowych i politycznych dot. problematyki wschodniej, umożliwia wybór przyszłego pola aktywności zawodowej związanej z tym regionem – w administracji krajowej i samorządowej, instytucjach międzynarodowych, dyplomacji, środkach masowego przekazu oraz ośrodkach badawczych i eksperckich współpracujących z Azerbejdżanem (K_K04 K_K06).

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin ustny: obejmujący materiał omówiony podczas wykładów

Kryteria oceniania: można uzyskać razem 6 pkt., po 2 pkt. za pytanie (odpowiedź pełna 2 pkt, odpowiedź niepełna ale wskazująca najważniejsze kryteria 1 pkt), zaliczenie od 3 pkt

3 pkt dst

4 pkt db

5 pkt db+

6 pkt bdb

Osoby uczęszczające na wykład (przez co rozumiem przynajmniej 10 obecności na zajęciach) otrzymują jeden punkt więcej do wyniku egzaminu

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Shahla Kazimova
Prowadzący grup: Shahla Kazimova
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne
monograficzne

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia obejmują charakterystykę tradycji, zwyczajów oraz największych osiągnięć kultury Azerbejdżanu. Podczas zajęć przedstawiane są fragmenty utworów literackich, dzieł sztuki i utworów muzycznych.

Pełny opis:

Wykład koncentruje się na elementach kultury azerbejdżańskiej, źródłach jej pochodzenia, obcych wpływach i interakcjach z kulturami Wschodu i Zachodu. Omawiane są obrzędy, zwyczaje świąteczne, stroje ludowe, symbolika. Wykład koncentruje się również na najważniejszych zagadnieniach i czynnikach wpływających na kształtowanie oblicza społeczno-kulturowego współczesnego Azerbejdżanu. W toku zajęć zostaną omówione temat kobiet w kulturze i życiu społęcznym współczesnego Azerbejdżanu. W ramach wykładu studenci poznają twórczość poetów i kompozytorów, początki muzykologii azerbejdżańskiej, tańce oraz klasyczną muzykę – mugamu. Wykład omawia również sztukę kobierniczą Azerbejdżanu, malarstwo i sztukę współczesną. Wykład przedstawia obrzędowość weselną, narzeczeństwo oraz rolę rodziny w społeczeństwie azerbejdżańskim

Literatura:

Alijewa K., Kobierce Azerbejdżańskie, Warszawa 2013.

Azerbejdżańskie madrości ludowe. Przysłowia, życzenia, wierzenia,przysiegi, baśnie i legendy, Warszawa 2013.

Chodubski A., Polacy w Azerbejdżanie, Toruń 2004.

Kazimova, Sh. "Progressive Thoughts in "Molla Nasreddin" Magazine (Initial Period - 1906-1907)." in Oriental studies and arts : contributions dedicated to Professor Tadeusz Majda on His 85th birthday, edited by Agata Bareja-Starzyńska, Kamila Barbara stanek, Marzena Godzińska, Anna Akbike Sulimowicz, Magdalena Szpindler and Joanna Bojarska - Cieślik, 139-149. Warsaw: Wyadwnictwo Akademickie Dialog, 2015

Sadychowa S., Azerbejdżański strój narodowy, Warszawa 2013.

Sadychowa S., Jubilerstwo azerbejzdżańskie, Warszawa 2013.

Safarowa Z., Muzyka azerbejdżańska, Warszawa 2013.

Świętochowski T., Azerbejdżan, Warszawa 2006.

Efendijew R., Salamzade E., Sztuka Azerbejdżanu, Warszawa 2013.

Tagijewa N., Tkaniny i hafty artystyczne Azerbejdżanu, Warszawa 2013.

Resulzade M.E., Azərbaycan şairi Nizami, Ankara 1951

Мамедгулузаде Дж., Рассказы, фельетоны, повести, пьесы, Баку 1989.

Koroglu. Azerbejdżański epos heroiczny, Warszawa 2013 r.

„Irs Heritage” Magazine, Baku

Azerbaijani carpets magazine.

Albumy, muzyka, filmy.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 10 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Shahla Kazimova
Prowadzący grup: Shahla Kazimova
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)