Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kuszenie wolnością: historia i władza w obiektywie kina sowieckiego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3620-KWHW-H-OG
Kod Erasmus / ISCED: 08.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Kuszenie wolnością: historia i władza w obiektywie kina sowieckiego
Jednostka: Studium Europy Wschodniej
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Studium Europy Wschodniej
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Założenia (opisowo):

Student powinien umieć myśleć przyczynowo-skutkowo i potrafić ujęć materiał empiryczny w zbiór twierdzeń wyjaśniających opisywanę zjawisko

Tryb prowadzenia:

w sali
zdalnie

Skrócony opis:

- Świadomość historyczna jako srodek legitymizacji politycznego życia

- Kino jako sposób propagandy

- Obrazy władzy w kinie radzieckim: własny i cudzy

- Radzieckie kino narodowe – niemy głosy

- Wojna vs rewolucja - właściwa przeszłość

- Prawdziwy świat kina radzieckiego to bajka

- Prawda, która niszczy: radzieckie kino historyczne czasów pierestrojki

Pełny opis:

Od samego początku kino sowieckie było nasycone ideologią. Już w latach 1920 ukazała się duża liczba filmów propagandowych, antyreligijnych i historycznych. Jednym z czynnych inicjatorów i inspiratorów całkowitej kontroli państwa nad produkcją filmów był S.M. Eisenstein, późniejszy autor takich arcydzieł, jak Pancernik Potemkin i Iwan Groźny, który uważał kino wyłącznie za środek silnego wpływu ideologicznego na masy. Po raz pierwszy w filmach fabularnych pokazał na ekranie Lenina. Eisenstein jest uważany za założyciela radzieckiej szkoły filmowej. Pod wieloma względami, jednak, załozył też podstawy jego głównej doktryny ideologicznej, formułując atrakcyjne obrazy totalitarnej władzy i proletariackiego terroru.

Literatura:

Filmografia:

Pancernik Potiomkin, reż. S. M. Eisenstein, 1925. Październik, reż. S. Eisenstein, 1927. Piotr I, reż. W. Pietrow, 1937. Lenin w październiku, reż. M. Romm, 1937. Aleksander Newski, reż. S. Eisenstein, 1938. Lenin w 1918 roku, reż. M. Romm, 1939. Iwan Groźny, reż. S. Eisenstein, 1944. Iwan Groźny. Spisek bojarów, reż. S. Eisenstein 1945. Upadek Berlina, reż. M. Cziaureli, 1949. Niezapomniany rok 1919, reż. M Cziaureli, 1952. . Lecą żurawie, reż. M. Kałatozow, 1957. Los człowieka, reż. S. Bondarczuk, 1959. Ballada o żołnierzu, reż. G. Czuchraj, 1959, Wyzwolenie, reż. J. Ozierow, 1969. Siedemnaście mgnień wiosny, reż. T. Lioznowa, 1973.Bitwa o Moskwę, reż. J. Ozierow, 1985. Agonia; Andrej Rubliow; Arsenal; Bohdan Chmelnicki; Chłodnie lato 53-go; Czapaj; Człowiek z karabinem; Korona carów rosyjskich; Minin i Pożarski; Oni walczyli za Ojczyznę; Waterloo; W ogniu narodzona...

Opracowania:

Wojnicka J., Kino stalinowskie // Historia kina. T. 2. Kino klasyczne. Kraków: Universitas, 2012, s. 253-310.

Wojnicka J., Kino sowieckie lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych // Historia kina. T. 3. Kino epoki nowofalowej. Kraków: Universitas, 2012, s. 253-310.

Wojnicka J., Dzieci XX Zjazdu. Film w kulturze sowieckiej lat 1956-1968, Kraków 2012.

Wojnicka J., Prorocy, kapłani, rewolucjoniści. Szkice z historii kina rosyjskiego, 2019.

Jasina Ł., Wyzwolenie (1968-1975) Jurija Ozierowa jako prezentacja oficjalnej wersji historii II wojny światowej w kinematografii radzieckiej, Lublin 2007.

Wołkogonow D., Lenin. Prorok raju, apostoł piekła, Warszawa 2006, s

Białous M., Społeczna konstrukcja filmów historycznych. Pamięć zbiorowa i polityka pamięci w kinematografii polskiej lat 1920-2010. Rozprawa doktorska, Białystok, 2015.

Anderson B., Wspólnoty wyobrażone: rozważania o źródłach i rozprzestrzenianiu się nacjonalizmu, Kraków 1997.

Assmann J., Cultural memory and Elary civilization. Writing, remembrance, and political imagination, Cambridge 2011.

Domańska E., Historie niekonwencjonalne: refleksja o przeszłości w nowej humanistyce, Poznań 2006.

Ferro M., Kino i historia, Warszawa 2011.

Gross D., Lost Time. On Remembering and Forgetting in Late Modern Culture, Amherst 2000.

Halbwachs M., Społeczne ramy pamięci, Warszawa 1969.

Багдасарян В., Образ врага в исторических фильмах 1930–1940-х гг. // Отеч. история. 2003. № 6. С. 31–46. Михайлин В. Историк в истерике. Учитель истории в советском кино рубежа 1960–1970-х годов // Неприкосновенный запас. 2012. № 5. С. 119–136.

Русина Ю.. История советского кино : учеб. Пособие. Екатеринбург : Изд-во Урал. ун-та, 2019. C. 104 с.

Szczegółowa bibliografia do poszczególnych tematów zostanie podana w trybie roboczym.

Efekty uczenia się:

1. Ukazanie ewolucji formy i treści sowieckiej propagandy w filmowych obrazach przeszłości, jako ważnego elementu kreującego pamięć zbiorową ZSSR

2. Przedstawienie najważniejszych kierunków, prądów i tematów oficjalnej radzieckiej narracji historycznej w kinematografii.

Student:

Umiejętności:

- Ma własny pogląd na symbolikę i mity współcześnie, zna ich genezę oraz potrafi je zdefiniować

- Potrafi uzasadnić własną opinię (pozytywną bądź krytyczną) dotyczącą dzisiejszej roli i znaczenia mitów historycznych i symboli kulturowych

Kompetencje:

- Student rozumie wpływ zewnętrznych i wewnętrznych czynników na kształtowanie kultury historycznej pamięci

Metody i kryteria oceniania:

Ocena z zajęć odbywa się na podstawie osiągnięć studenta podczas zajęć wspólnych oraz pracy pisemnej, poświęconej wybranemu zagadnieniu z zakresu omawianej problematyki.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 35 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Andrei Charniakevich
Prowadzący grup: Andrei Charniakevich
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 35 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Andrei Charniakevich
Prowadzący grup: Andrei Charniakevich
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 35 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Andrei Charniakevich
Prowadzący grup: Andrei Charniakevich
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)