Kuszenie wolnością: historia i władza w obiektywie kina sowieckiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3620-KWHW-H-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Kuszenie wolnością: historia i władza w obiektywie kina sowieckiego |
Jednostka: | Studium Europy Wschodniej |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie Studium Europy Wschodniej |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Student powinien umieć myśleć przyczynowo-skutkowo i potrafić ujęć materiał empiryczny w zbiór twierdzeń wyjaśniających opisywanę zjawisko |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
- Świadomość historyczna jako srodek legitymizacji politycznego życia - Kino jako sposób propagandy - Obrazy władzy w kinie radzieckim: własny i cudzy - Radzieckie kino narodowe – niemy głosy - Wojna vs rewolucja - właściwa przeszłość - Prawdziwy świat kina radzieckiego to bajka - Prawda, która niszczy: radzieckie kino historyczne czasów pierestrojki |
Pełny opis: |
Od samego początku kino sowieckie było nasycone ideologią. Już w latach 1920 ukazała się duża liczba filmów propagandowych, antyreligijnych i historycznych. Jednym z czynnych inicjatorów i inspiratorów całkowitej kontroli państwa nad produkcją filmów był S.M. Eisenstein, późniejszy autor takich arcydzieł, jak Pancernik Potemkin i Iwan Groźny, który uważał kino wyłącznie za środek silnego wpływu ideologicznego na masy. Po raz pierwszy w filmach fabularnych pokazał na ekranie Lenina. Eisenstein jest uważany za założyciela radzieckiej szkoły filmowej. Pod wieloma względami, jednak, załozył też podstawy jego głównej doktryny ideologicznej, formułując atrakcyjne obrazy totalitarnej władzy i proletariackiego terroru. |
Literatura: |
Filmografia: Pancernik Potiomkin, reż. S. M. Eisenstein, 1925. Październik, reż. S. Eisenstein, 1927. Piotr I, reż. W. Pietrow, 1937. Lenin w październiku, reż. M. Romm, 1937. Aleksander Newski, reż. S. Eisenstein, 1938. Lenin w 1918 roku, reż. M. Romm, 1939. Iwan Groźny, reż. S. Eisenstein, 1944. Iwan Groźny. Spisek bojarów, reż. S. Eisenstein 1945. Upadek Berlina, reż. M. Cziaureli, 1949. Niezapomniany rok 1919, reż. M Cziaureli, 1952. . Lecą żurawie, reż. M. Kałatozow, 1957. Los człowieka, reż. S. Bondarczuk, 1959. Ballada o żołnierzu, reż. G. Czuchraj, 1959, Wyzwolenie, reż. J. Ozierow, 1969. Siedemnaście mgnień wiosny, reż. T. Lioznowa, 1973.Bitwa o Moskwę, reż. J. Ozierow, 1985. Agonia; Andrej Rubliow; Arsenal; Bohdan Chmelnicki; Chłodnie lato 53-go; Czapaj; Człowiek z karabinem; Korona carów rosyjskich; Minin i Pożarski; Oni walczyli za Ojczyznę; Waterloo; W ogniu narodzona... Opracowania: Wojnicka J., Kino stalinowskie // Historia kina. T. 2. Kino klasyczne. Kraków: Universitas, 2012, s. 253-310. Wojnicka J., Kino sowieckie lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych // Historia kina. T. 3. Kino epoki nowofalowej. Kraków: Universitas, 2012, s. 253-310. Wojnicka J., Dzieci XX Zjazdu. Film w kulturze sowieckiej lat 1956-1968, Kraków 2012. Wojnicka J., Prorocy, kapłani, rewolucjoniści. Szkice z historii kina rosyjskiego, 2019. Jasina Ł., Wyzwolenie (1968-1975) Jurija Ozierowa jako prezentacja oficjalnej wersji historii II wojny światowej w kinematografii radzieckiej, Lublin 2007. Wołkogonow D., Lenin. Prorok raju, apostoł piekła, Warszawa 2006, s Białous M., Społeczna konstrukcja filmów historycznych. Pamięć zbiorowa i polityka pamięci w kinematografii polskiej lat 1920-2010. Rozprawa doktorska, Białystok, 2015. Anderson B., Wspólnoty wyobrażone: rozważania o źródłach i rozprzestrzenianiu się nacjonalizmu, Kraków 1997. Assmann J., Cultural memory and Elary civilization. Writing, remembrance, and political imagination, Cambridge 2011. Domańska E., Historie niekonwencjonalne: refleksja o przeszłości w nowej humanistyce, Poznań 2006. Ferro M., Kino i historia, Warszawa 2011. Gross D., Lost Time. On Remembering and Forgetting in Late Modern Culture, Amherst 2000. Halbwachs M., Społeczne ramy pamięci, Warszawa 1969. Багдасарян В., Образ врага в исторических фильмах 1930–1940-х гг. // Отеч. история. 2003. № 6. С. 31–46. Михайлин В. Историк в истерике. Учитель истории в советском кино рубежа 1960–1970-х годов // Неприкосновенный запас. 2012. № 5. С. 119–136. Русина Ю.. История советского кино : учеб. Пособие. Екатеринбург : Изд-во Урал. ун-та, 2019. C. 104 с. Szczegółowa bibliografia do poszczególnych tematów zostanie podana w trybie roboczym. |
Efekty uczenia się: |
1. Ukazanie ewolucji formy i treści sowieckiej propagandy w filmowych obrazach przeszłości, jako ważnego elementu kreującego pamięć zbiorową ZSSR 2. Przedstawienie najważniejszych kierunków, prądów i tematów oficjalnej radzieckiej narracji historycznej w kinematografii. Student: Umiejętności: - Ma własny pogląd na symbolikę i mity współcześnie, zna ich genezę oraz potrafi je zdefiniować - Potrafi uzasadnić własną opinię (pozytywną bądź krytyczną) dotyczącą dzisiejszej roli i znaczenia mitów historycznych i symboli kulturowych Kompetencje: - Student rozumie wpływ zewnętrznych i wewnętrznych czynników na kształtowanie kultury historycznej pamięci |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena z zajęć odbywa się na podstawie osiągnięć studenta podczas zajęć wspólnych oraz pracy pisemnej, poświęconej wybranemu zagadnieniu z zakresu omawianej problematyki. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 35 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Andrei Charniakevich | |
Prowadzący grup: | Andrei Charniakevich | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 35 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Andrei Charniakevich | |
Prowadzący grup: | Andrei Charniakevich | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 35 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Andrei Charniakevich | |
Prowadzący grup: | Andrei Charniakevich | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.