Podróż grecka i pytania o tożsamość Europy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-AL-PGP-qHT |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podróż grecka i pytania o tożsamość Europy |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: |
Przedmioty do wyzwania kierunkowego"Historie-dyskursy-tożsamości" - I stopień Artes Liberales Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Wymagane ogólne przygotowanie humanistyczne (z zakresu szkoły średniej). |
Skrócony opis: |
Przedmiotem konwersatorium jest „podróż grecka” (do Grecji i po Grecji), zwłaszcza w wieku XIX i XX, rozpatrywana na tle tradycji podróżowania sięgającej antyku (Herodot, Pauzaniasz). Wędrówkę grecką traktować będziemy jako realną, historyczną czynność, jako fakt z zakresu geografii kulturowej XIX i XX, jako motyw w literaturze i sztuce polskiej i europejskiej. Szczególnie uprzywilejowanym tematem konwersatorium będzie związana z podróżą grecką refleksja nad tożsamością Europy, szczególnie istotna w zapisach podróży greckiej w XIX i XX wieku (opozycja Aten i Sparty, demokracja i wolność w Atenach jako podstawy cywilizacji europejskiej, Europa Zachodnia a tradycje Bizancjum, kultura grecka jako projekt antropologiczny odpowiadający na kryzys Europy w XX wieku). |
Pełny opis: |
Przedmiotem konwersatorium jest „podróż grecka” (do Grecji i po Grecji), zwłaszcza w wieku XIX i XX, rozpatrywana na tle tradycji podróżowania sięgającej antyku (Herodot, Pauzaniasz). Wędrówkę grecką traktować będziemy jako realną, historyczną czynność, ale także jako fakt z zakresu geografii kulturowej XIX i XX wieku oraz jako motyw w literaturze i sztuce polskiej i europejskiej. Poznamy realnych podróżnych, ich relacje z wizyt w Grecji, a także konkretne miejsca i tradycję i ich opisu. Wykład z elementami konwersatorium dotyczyć będzie zarówno podróży greckich i podróżopisarstwa inspirowanego konkretnymi wyprawami, jak i podróży do Grecji, stanowiącej motyw literacki i artystyczny, nie zawsze związany z realną podróżą. Rozpatrywać będziemy podróż grecką także jako gatunek literacki, mający swoje konwencje i toposy. Szczególnie uprzywilejowanym tematem konwersatorium będzie związana z podróżą grecką refleksja nad tożsamością Europy, szczególnie istotna w zapisach podróży greckiej w XIX i XX wieku (opozycja Aten i Sparty, demokracja i wolność w Atenach jako podstawy cywilizacji europejskiej, Europa Zachodnia a tradycje Bizancjum, kultura grecka jako projekt antropologiczny odpowiadający na kryzys Europy w XX wieku). Przedmiotem analizy i interpretacji będą podróże realne i literackie m.in. następujących twórców: E. Dodwell, Byron, Chateaubriand, E. Lear, H. Miller, V. Woolf, J. Derrida, J. Słowacki, C. Norwid, J. Kremer, J. Malczewski, T. Sinko, T. Hollender, Z. Herbert, L. Durrell, Z. Abramowiczówna, S. Vincenz, J. J. Szczepański, a zjawiska teatralne i filmowe, które nawiązują do motywów greckich i pokazują europejskie przemiany recepcji kultury antycznej i nowogreckiej. |
Literatura: |
- Dziedzictwo Odyseusza. Podróż, obcość i tożsamość, identyfikacja, przestrzeń, red. M. Korytowska, O. Płaszczewska, Kraków 2007. - Filhellenizm w Polsce. Rekonesans, pod red. nauk. M. Borowskiej, M. Kalinowskiej, J. Ławskiego, K. Tomaszuk, Warszawa 2007. - Arcydzieła literatury nowogreckiej, seria pod redakcją M. Borowskiej (t. I-VI). - Sparta w kulturze polskiej, t. I-II, Warszawa 2014-15. - H. Angelomatis-Tsougarakis, The Eve of the Greek Revival. British Travellers’ Perceptions of Early Nineteenth-Century Greece, London and New York 1990. - R. Eisner, Travelers to an Antique Land. The History and Literature of Travel to Greece, Ann Arbor 1991. - O. Augustinos, French Odysseys. Greece in French Travel Literature from the Renaissance to the Romantic Era, Baltimore and London 1994. - R. Stoneman, A Literary Companion to Travel in Greece, Malibu 1994. - P. G. Adams, Travelers and Travel Liars. 1660 – 1800, Berkeley and Los Angeles 1962. -F. M. Tsigakou, The Rediscovery of Greece. Travellers and Painters of the Romantic Era, London 1981. - S. Bassnett, Travel writing and gender, in: P. Hulme, T. Youngs, The Cambridge Companion, Cambridge University Press 2002. - T. Sinko, Polscy podróżnicy w Grecji i Troi, Kraków 1925. - S. Burkot, Polskie podróżopisarstwo romantyczne, Warszawa 1988. - P. Kordos, Dwudziestowieczna Grecja oczami polskich podróżników, Warszawa 2009. - H. Głębocki, Zaginiony raptularz Juliusza Słowackiego z podróży na Wschód (1836-1837) – odnaleziony po 70 latach w zbiorach rosyjskich, "Pamiętnik Literacki" 2011, z. 2, s. 143-164. - O. Jurewicz, Greckie peregrynacje Juliusza Słowackiego, „Meander” 1959, nr 4-5. - M. Kalinowska, Juliusza Słowackiego „Podróż do Ziemi Świętej z Neapolu”. Glosy, Gdańsk 2011. - J. Kieniewicz, Słowacki orientalny, w: Słowacki współczesny, red. M. Troszyński, Warszawa 2000, s. 60-70. - L. Libera, Juliusza Słowackiego „Podróż do Ziemi Świętej z Neapolu”, Poznań 1993. - R. Przybylski, Podróż Juliusza Słowackiego na Wschód, Kraków 1982. - Raptularz wschodni Juliusza Słowackiego. Edycja – studia – komentarze, t. I-III, Warszawa 2019. - Z. Herbert, Labirynt nad morzem, Warszawa 2000. ------------------------------------------------------------------------------------ - N. Davies, Europa między Wschodem a Zachodem, Warszawa 2007. - B. Geremek, Nasza Europa, Kraków 2012. - Ateny, Rzym, Bizancjum. Mity Śródziemnomorza w kulturze XIX i XX wieku, red. J. Ławski, K. Korotkich, Białystok 2008. - P. Marciniak, Ikona dekadencji : wybrane problemy europejskiej recepcji Bizancjum od XVII do XX wieku, Katowice 2009. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu zajęć student: Zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji wytworów kultury w powiązaniu z tradycją - K_W05 Zna podstawowe metody interpretacji tekstu literackiego i filozoficznego oraz tekstualnego źródła historycznego - K_W05 Potrafi selekcjonować oraz interpretować informacje pochodzące z różnych źródeł tekstowych, ikonograficznych, elektronicznych - K_U01 Potrafi prezentować wyniki samodzielnej analizy problemów badawczych w formie ustnej, pisemnej i multimedialnej K_U07 Potrafi samodzielnie zanalizować tekst pisemny i ustny o charakterze naukowym w języku polskim oraz w jednym z języków kongresowych - K_U02 Rozumie zasady, reguły oraz konieczność pracy zespołowej - K_K02 K_K04 potrafi organizować i współpracować z grupą oraz zajmować w niej różne role społeczne. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności), aktywny udział w części konwersatoryjnej zajęć, przygotowanie jednej prezentacji. Możliwy jest końcowy (ustny lub pisemny sprawdzian wiedzy i umiejętności analizy). Możliwy jest końcowy (ustny lub pisemny) sprawdzian wiedzy i umiejętności analizy). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Kalinowska | |
Prowadzący grup: | Maria Kalinowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.