Serwisy internetowe Uniwersytetu Warszawskiego Nie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Przemyśleć slow Cinema

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3700-AL-PSC-OG Kod Erasmus / ISCED: 08.1 / (0223) Filozofia i etyka
Nazwa przedmiotu: Przemyśleć slow Cinema
Jednostka: Wydział "Artes Liberales"
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Punkty ECTS i inne: 4.00
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Założenia (opisowo):

Bierna znajomość języka angielskiego. Zajęcia będą prowadzone w języku polskim, jednak część literatury (w tym filmów) dostępna jest jedynie w języku angielskim.

Skrócony opis:

Celem zajęć będzie przemyślenie slow cinema i zjawisk towarzyszących recepcji dzieł filmowych z tego nurtu. Spotkania będą poświęcone zarówno charakterystycznej dla slow cinema estetyce (długie ujęcia, spowolnienie), tematom poruszanym przez ten nurt (melancholia, samotność, przemijanie), jak i odczuciom widza (od efektu immersji po znudzenie). Zajmiemy się również filmami poszczególnych reżyserów kojarzonych z tym nurtem (m.in. Theodoros Angelopolous, Béla Tarr, Carlos Reygadas, Tsai Ming-Liang, Lav Diaz, czy Chantal Akerman). Poprzez lekturę dzieł filmowych i tekstów źródłowych, będziemy także starali się przemyśleć pytania, jakie stawia slow cinema wobec statusu człowieka we współczesnym świecie.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-06-13
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Konwersatorium, 30 godzin, 3 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Adam Cichoń
Prowadzący grup: Adam Cichoń
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

„Nasze oko jest niecierpliwe. Wykorzystajcie tę niecierpliwość” - w tych słowach Robert Bresson zachęcał, aby powolność i ciszę przeciwstawiać w kinie szybkości i hałaśliwości. Słowa francuskiego reżysera mogłyby stanowić swoiste credo dla nurtu slow cinema, który będzie przedmiotem tych zajęć. Nazwa nurtu wiele tutaj zdradza – chodzi o filmy powolne, długie, z niewielką ilością cięć między scenami, a często także z ograniczoną ilością dialogów. Kino po(wolne) to kino wymagające skupienia i zaangażowania, ale także - na bardziej prozaicznym poziomie – inwestycji naszego czasu w seans filmowy. Dlatego też bywa ono przedstawiane jako swoista rebelia przeciw regułom rządzącym współczesnym światem i współczesnym kinem. Jest to kino niedzisiejsze, nie na „nasze czasy”, a wręcz przeciw „naszym czasom”. Filmy z tego nurtu powodują silnie spolaryzowane reakcje wśród widzów, od zachwytu, po znudzenie, zmęczenie czy wręcz irytację. Wszystkie one są być może nieodłącznie związane ze slow cinema i często towarzyszą nam nawet w obrębie jednego filmu. Na zajęciach będziemy starali się pokazać, że na nudzie i zmęczeniu doświadczenie slow cinema nie musi się kończyć. Podejmiemy namysł nad wieloma aspektami tego nurtu, a także prześledzimy tendencje, które do niego prowadziły (od filmów awangardowych, przez kino Ozu i Antonioniego, aż po eksperymentalne filmy Andy’ego Warhola i Michaela Snowa).

Celem zajęć będzie przemyślenie slow cinema i zjawisk towarzyszących recepcji dzieł filmowych z tego nurtu. Spotkania będą poświęcone zarówno charakterystycznej dla slow cinema estetyce (długie ujęcia, spowolnienie), tematom poruszanym przez ten nurt (melancholia, samotność, przemijanie), jak i odczuciom widza (od efektu immersji po znudzenie). Zajmiemy się również filmami poszczególnych reżyserów kojarzonych z tym nurtem (m.in. Theodoros Angelopolous, Béla Tarr, Carlos Reygadas, Tsai Ming-Liang, Lav Diaz, czy Chantal Akerman). Poprzez lekturę dzieł filmowych i tekstów źródłowych, będziemy także starali się przemyśleć pytania jakie stawia slow cinema wobec statusu człowieka we współczesnym świecie.

Zajęcia będą dość intensywnym kursem i będą wymagały od studentów m.in. obejrzenia poza zajęciami filmów zaproponowanych przez prowadzącego.

Długość filmów charakterystyczna dla slow cinema i czas potrzebny na ich obejrzenie, powinny być ważnym czynnikiem branym pod uwagę przez studentów przy wyborze tego przedmiotu.

Literatura:

Filmy według tematów:

1. „Spowolnienie” czyli skąd wzięło się slow cinema? Tendencje w kinie przed slow cinema (filmy awangardowe, Ozu, Antonioni, Bresson, Jancsó)

(zajęcia wprowadzające - bez filmu)

2. Akordeon Angelopoulosa - czas i jego działanie w slow cinema

Podróż na Cyterę, reż. Theodoros Angelopoulos, 1984.

3. Znaczenie długiego ujęcia

Rosyjska Arka, reż. Aleksander Sokurow, 2004.

4. Samotność, pustka i oddalenie - poetyki wyobcowania w slow cinema

Niech żyje miłość, reż. Tsai Ming-Liang, 1994.

5. Emocje czy brak emocji? O afektach w slow cinema

Ludzkość, reż. Bruno Dumont, 1999.

6. Krzyk życia codziennego – repetycja w slow cinema

Jeanne Dielman, Bulwar Handlowy, 1080 Bruksela, reż Chantal Akerman, 1975.

7. Zabić okno deskami – brak nadziei i nihilizm w slow cinema

Koń Turyński, reż. Bella Tarr, 2010.

8. Popęd życia/popęd śmierci - przemijanie w slow cinema

Smak wiśni, reż. Abbas Kiarostami, 1997.

9. Estetyka nudy - dokąd prowadzi znudzenie w slow cinema

Zimowy sen, reż. Nuri Bilge Ceylan, 2014.

10. Lekcja empatii - inni, odrzuceni, na marginesie, czyli bohaterowie w slow cinema

Kobieta, która odeszła, reż. Lav Diaz, 2016.

11. Przez sen do stanu świata - narracje oniryczne w slow cinema

Cmentarz wspaniałości, reż. Apichatpong Weerasethaku, 2019.

12. Cielesność, seksualność i popędowość w slow cinema

Nasz czas, reż. Carlos Reygadas, 2019.

13. O tych, których nie widać - slow cinema o wykluczeniu

Vitalina Varela, reż. Pedro Costa, 2019.

14. Jeszcze slow cinema czy już nie slow cinema?

Roma, reż. Alfonso Cuarón, 2018.

Literatura zalecana:

• I. Jaffe, Slow Movies. Countering the Cinema of Action, 2014.

• M. Flanagan, 'Slow Cinema': Temporality and Style in Contemporary Art and Experimental Film, University of Exeter 2012.

• E. Çağlayan, Poetics of Slow Cinema. Nostalgia, Absurdism, Boredom, Newcastle 2018.

• E. Çağlayan, Screening Boredom, University of Kent 2014.

• T. de Luca, N. Barradas Jorge, Slow Cinema, Edynburg 2016.

• G. Deleuze, Kino. 2. Obraz-czas, Gdańsk 2009.

• L. Koepnick, The Long Take: Art Cinema and Wondrous, Minneapolis 2017.

• R. Syska, Filmowy neomodernizm, Kraków 2014.

• M. Stańczyk, Czas w kinie. Doświadczenie temporalne w Slow Cinema, Kraków 2019.

• J. Remes, Motion(less) Pictures. Cinema of Stasis, Nowy Jork 2015.

• S. Hwee Lim, Tsai Ming-Liang and Cinema of Slowness, Honolulu 2014.

• L. Mulvey, Death 24x a Second. Stillness and the Moving Image, Londyn 2006.

(ewentualne zmiany proponowanych lektur zostaną uzgodnione ze studentami na pierwszych zajęciach)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.