Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Rzeczy muzealne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3700-AL-RM-OG
Kod Erasmus / ISCED: 15.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0322) Bibliotekoznawstwo, informacja naukowa i archiwistyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Rzeczy muzealne
Jednostka: Wydział "Artes Liberales"
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Założenia (opisowo):

Przedmiot dedykowany dla studentów studiów licencjackich.

Kurs będzie wymagał znajomości języka angielskiego w stopniu pozwalającym na zapoznawanie się z literaturą naukową.


Skrócony opis:

Konwersatorium „Rzeczy muzealne” ma na celu refleksję nad statusem obiektów we współczesnych muzeach.

Pełny opis:

Muzea powstawały na początku XIX wieku właśnie w celu udostępniania publiczności zgromadzonych w kolekcjach przedmiotów, by pełnić funkcje edukacyjne, naukowe, a także zaspokajać potrzeby estetyczne. Jednak współcześnie, w dobie przyspieszonej cyfryzacji przestrzeni muzealnych, a także zwrotom ku działaniom, aktom performatywnym z jednej strony, z drugiej zaś ku narracji lub fabule, koncentracja na obiektach nie jest wcale oczywistym zadaniem muzeum. Eksponat muzealny często usuwany jest na margines pola zainteresowań kuratorów i odbiorców, których uwaga i aktywność zagospodarowana zostaje często przez nowe technologie. Dziś obiekt zaczyna być odkrywany na nowo, w ramach tzw. zwrotu ku rzeczom i nowego materializmu. Podczas zajęć z tej perspektywy przyglądać się będziemy obecności i działaniu obiektów w muzeach, eksponatów, których status — jako rzeczy muzealnych — możemy odkrywać na nowo. Elementem zajęć będą odwiedziny w warszawskich muzeach, których krytyczna analiza pozwoli uchwycić status różnorodnych muzealnych rzeczy.

Przeobrażenia współczesnych ekspozycji, poszerzająca się oferta doznań i przeżyć, które wynosimy z muzeów skłaniają do refleksji nad statusem muzealnych eksponatów. Kierując się etymologią słowa eksponat, które pochodzi od łacińskiego słowa exponere — „wykładać”, „objaśniać” czy „tłumaczyć”, na zajęciach zastanowimy się w jaki sposób i co w istocie, wyjaśniają nam muzealne rzeczy?

W dobie digitalizacji i popularności multimedialnych wystaw, zastanowimy się, czy i jak muzea mogą jeszcze eksponować „zwyczajne rzeczy”. W namyśle nad rzeczami pomoże nam wizyta w Muzeum Miasta Warszawy, które świadomie buduje czasowe wystawy bez pomocy cyfrowych suplementów. Spróbujemy też krytycznie ocenić cyfrowe wystawy, które wpisują się w powszechny w humanistyce zwrot cyfrowy. Zastanowimy się nad tym, czy prezentowane cyfrowe suplementy są tylko atrakcyjnymi „zabawkami” czy może faktycznie, jak często sugerują kuratorzy, poszerzają nasze doświadczenie przeszłości. W tym celu udamy się do Muzeum POLIN i/lub Muzeum Powstania Warszawskiego. Podejmiemy też refleksję nad statusem poszczególnych typów muzealiów: rzeczy artystycznych, rzeczy etnograficznych, rzeczy historycznych i rzeczy archeologicznych. W interpretacji tych kolekcji i próbach sproblematyzowania statusu wybranych eksponatów pomogą nam soczewki zaczerpnięte z nowej humanistyki i teorii krytycznych, m.in. perspektyw studiów postkolonialnych, a zwłaszcza dekolonizacji. Celem zajęć jest przede wszystkim przygotowanie studentów do krytycznego analizowania treści wystaw i narzędzi użytych do ich przygotowania.

Forma zajęć przewiduje zarówno wizyty w muzeach, jak i lekturę tekstów z zakresu muzealnictwa, wskazując na rolę i zadania poszczególnych perspektyw w kształtowaniu naszego doznania i (roz)poznania rzeczy. Zajęcia będą podzielone na lekturę i dyskusję nad tekstami (zajęcia w sali) stanowiące przygotowanie do krytycznych wizyt w muzeach (zajęcia w wybranych warszawskich muzeach - w zależności od oferty wystaw czasowych mogą ulec modyfikacjom względem powyższych propozycji).

Literatura:

Cameron F., Kenderdine S. red. (2007) Theorizing Digital Cultural Heritage. A Critical Discourse, New York.

Dudley S. H. red. (2012) Museum Materialities. Objects, Engagements and Interpretations, Oxon New York.

Gosden Ch., Edwards E., Phillips R. B. red. (2006) Sensible Objects. Colonialism, Museums and Material Culture, Oxford New York.

Marstine J. (2006) Introduction. What is New Museum Theory?, w: New Museum. Theory and Practice, red. J. Marstine, Malden-Oxford-Victoria, s. 1-37.

Pearce S. M. red. (2011) Interpreting Objects and Collections, New York.

Popczyk M. red. (2005) Muzeum sztuki. Antologia, Kraków.

Saumarez Smith C. (1989) Museums, Artefacts, and Meanings w: The New Museology, red. P. Vergo, London, s. 6–21.

Vergo P. (2005) Milczący obiekt, w: Muzeum sztuki. Antologia, red. M. Popczyk, Kraków, s. 313–334.

Ziębińska-Witek A. (2015) Muzea wobec nowych trendów w humanistyce. Refleksje teoretyczne, „Historyka. Studia metodologiczne” t. 45, s. 97-115.

Ziębińska–Witek A. (2014) Renesans materialności, czyli o powrót obiektów do muzeum, w: Historia – dziś. Teoretyczne problemy wiedzy o przeszłości, red. E. Domańska, R. Stobiecki, T. Wiślicz, Kraków, s. 217–228.

Żygulski Jr. Z. (1982) Muzea na świecie. Wstęp do muzealnictwa, Warszawa.

Efekty uczenia się:

K_W01 Zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i rozumie ich rolę kulturze

K_W05 Zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury

K_U01 selekcjonować oraz dokonać krytycznej oceny informacji pochodzących z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych

K_U02 dokonywać analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych

K_K04 rozpoznawać i interpretować podstawowe problemy i zjawiska współczesności

K_K06 jest gotów do podjęcia właściwych działań przyczyniających się do ochrony dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego

K_K08 docenia bogactwo kultury

K_K10 jest gotów do świadomego uczestnictwa w życiu kulturalnym i społeczeństwie obywatelskim

Metody i kryteria oceniania:

Wymagania: przygotowanie do zajęć, aktywny udział w dyskusjach, krótka, zaliczeniowa praca pisemna - analiza wystawy (5-6 str.).

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)