Wojna w tekstach kultury
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-AL-WTK-OG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wojna w tekstach kultury |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: |
Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału "Artes Liberales" Przedmioty ogólnouniwersyteckie wystawiane przez Kolegium Artes Liberales |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Kurs nie ma formalnych wymagań co do zaliczeń wcześniejszych zajęć. Kurs nie wymaga ukończenia innych zajęć, potrzebne są tylko ogólne umiejętności uważnego obserwowania różnych zjawisk kulturowych. |
Skrócony opis: |
Studiując wątki wojenne w tekstach kultury zbadamy zapisy obecności tematu wojny w kulturze jako świadectw ekstremalnych doświadczeń człowieka i ich roli w dziejach. Będziemy dociekać, jak motywy bitew, kampanii wojennych, obcych napaści, a także postacie uczestników, świadków i ofiar tych zdarzeń były przedstawiane w tekstach kultury pochodzących z czterech nurtów cywilizacji. Są nimi Polityka, Religia, Sztuka, Nauka, toczą się zaś w środowisku życia codziennego, które można uważać za piąty system kulturowy. |
Pełny opis: |
Aktualnie się toczące groźne konflikty wojenne (Ukraina, Izrael) powinny ożywić nasze myślenie o tym trudnym aspekcie ludzkiej kondycji. Wątki wojenne w tekstach kultury zapisały się w urzędowych raportach wojskowych i politycznych, ale utrwaliły też pamięć osobistych doświadczeń walki, opowieści ofiar wojen i osób postronnych, mają też obszerną warstwę obserwacji drugiego rzędu, czyli „obserwacji obserwacji”, na co się składają wiedza i wyobrażenia na temat wojny. Jedne i drugie służą poznaniu tego fenomenu, jak również wyrażają takie czy inne jego rozumienie. Odtworzymy te procesy poznawcze zbierając przykłady tych świadectw zapisane w źródłach, badanych (klasyfikowanych pojęciowo) przez różne nauki humanistyczne. Aby od razu wprowadzić pewien porządek i nie zagubić ważnej dziedziny poznania, przeprowadzimy obserwacje w kolejnych systemach kulturowych składających się na naszą cywilizację: kultura artystyczna, religijna, intelektualna i polityczna, umieszczonych na tle życia codziennego. Prezentowane przez studentów obserwacje będziemy na bieżąco analizować i interpretować stosując narzędzia teoretyczne nauk humanistycznych (poetyka, retoryka, semantyka, historia sztuki), dzięki czemu w końcowej pracy na zaliczenie każdy nada swojemu początkowemu wkładowi obserwacyjnemu dojrzałą formę naukową. Oba te aspekty należą do wiedzy o komunikacji naukowej (K_W08). Sposób cytowania i wykorzystania cudzych materiałów (zdjęć, tekstów), będzie przedmiotem instruktażu z zakresu zasad prawa autorskiego (K_W09). Udział w zajęciach będzie wymagać poznania aparatu pojęciowego nauk humanistycznych jako części kultury intelektualnej (K_W01); zastosowania tych narzędzi teoretycznych do analizy i interpretacji tekstów kultury (K_W05); wyrobienia biegłości w patrzeniu na obiekt badania z punktu widzenia (warsztatu) różnych dyscyplin (K_W07). Wkład pracy studenta to 2 godziny pracy samodzielnej jako przygotowanie lektury do dyskusji na seminarium raz w tygodniu, oraz uczestnictwo w dwugodzinnych zajęciach. Razem to 4gt X 15 = 60 g/semestr |
Literatura: |
Poniżej podane pozycje bibliograficzne służą jedynie lepszemu zrozumieniu programu zajęć, zarysowanemu w niniejszym sylabusie. Aron, Raymond, Pokój i wojna między narodami, przeł. A. Mielczarek, Warszawa 1995 Clausewitz, Carl von, O wojnie, tłum. A. Ciechowicz, L. Koc, Kraków 2006 Michał Krauze, Bogdan M. Szulc (red.), Sztuka wojenna. Konteksty teoretyczne i praktyczne, Toruń 2000 Katarzyna Kremplewska, Wojna oraz jej antropologiczne i kulturowe przesłanki w porównawczym ujęciu René Girarda, Giorgia Agambena, George’a Santayany i Arnolda J. Toynbeego Kulturowe oblicza wojny, „Kultura Współczesna. Teoria, Interpretacje, Praktyka” nr 2(95)/2017 https://nck.pl/wydawnictwo/kultura-wspolczesna/archiwum/kw-no-9912022 Elżbieta Olzacka, WOJNA A KULTURA. Nowożytna rewolucja militarna, w Europie Zachodniej i Rosji, Kraków Parker, Geoffrey (red.), Historia sztuki wojennej. Od starożytności do czasów współczesnych, tłum. E. Marczak, Warszawa 2008 Sun Tzu, Sun Pin, Sztuka wojny, Gliwice 2004: Weart, Spencer, R., Bez wojny: Dlaczego państwa demokratyczne nie walczą ze sobą?, tłum. L. Stawowy, Warszawa 2001 Wymagająca przestudiowania literatura przedmiotu będzie dostosowana do wyników poszukiwań studentów w fazie gromadzenia obserwacji (Laboratorium). Odpowiednio też opracowania monograficzne i teoretyczne będą dostosowane do korpusu badawczego oraz do poziomu studentów (znajomość języków obcych), będą podane w toku zajęć. Znalezienie adekwatnych opracowań będzie zresztą częścią pracy studentów. Wskazówki do poszukiwań źródeł możliwych obserwacji będą udzielane na pierwszych zajęciach. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy student_ka zna i rozumie: (K_W01); (K_W05); (K_W07), (K_W08), (K_W09) - podstawową terminologię nauk humanistycznych i rozumie ich rolę w kulturze - podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury - najważniejsze metody badań interdyscyplinarnych - podstawowe zasady komunikacji naukowej w zakresie nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych - podstawowe zasady z zakresu prawa autorskiego W zakresie umiejętnści student_ka potrafi: K_U01, K_U02, K_U04, K_U07, K_U11, K_U13, K_U14 - selekcjonować oraz dokonać krytycznej oceny informacji pochodzących z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych - dokonywać analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych - sformułować problem badawczy - prezentować wyniki indywidualnej i zespołowej pracy akademickiej we właściwej formie - przygotować wystąpienie ustne uwzględniające potrzeby odbiorców - potrafi wykorzystać informacje źródłowe z zachowaniem zasad ochrony własności intelektualnej - wykorzystywać narzędzie cyfrowe w pracy akademickiej W zakresie kompetencji społecznychi student_ka jest gotów_wa do: K_K02, K_K03, K_K08, K_K07, K_K09, K_K11 - jest gotów do podejmowania pracy zespołowej - jest gotów do poznawania nowych metod badawczych - docenia bogactwo kultury - jest gotów do zrozumienia dziedzictwa kulturowego i różnorodności kulturowej - jest gotów do świadomego uczestnictwa w życiu kulturalnym i społeczeństwie obywatelskim - respektuje prawa własności intelektualnej |
Metody i kryteria oceniania: |
Wkład w gromadzenie obserwacji będzie oceniany pod kątem trafności i kompletności dostarczonego przez studenta opisu obserwowanego obiektu. Poziom zdobytej wiedzy i umiejętności będzie ustalany zgodnie z oceną poziomu końcowego opracowania przez studenta własnych obserwacji, po ich konceptualizacji i teoretycznej interpretacji. Zaliczenie przedmiotu wynika z pozytywnej oceny pracy studentów w każdej z pięciu trzytygodniowych faz zajęć – ich wkłądu w dostarczanie obserwacji, ich lematyzacja jako motywów narracyjnych, ich interpretacja historyczno-kulturowa). Poziom zdobytej wiedzy i umiejętności będzie ustalany zgodnie z oceną poziomu końcowego opracowania przez studentów własnych początkowych obserwacji, po ich konceptualizacji jako motywów w odpowiednich tekstów kultury, i ich teoretycznej interpretacji. Wystawiony stopień będzie zaliczał przedmiot. Ocena niedostateczna będzie wymagała pisemnej poprawki. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.