Zwierzęta jako uczestnicy działań artystycznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-AL-ZUDA-QPR |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Zwierzęta jako uczestnicy działań artystycznych |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: |
Przedmioty dla studentów studiów II stopnia r.akad. 2023/24 semestr Przedmioty do przyrodniczego modułu kształcenia - II stopień Artes Liberales Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Znajomość języka angielskiego na poziomie co najmniej B2 |
Skrócony opis: |
Podczas zajęć omówione zostanie zjawisko wykorzystywania rzeczywistych żywych zwierząt do działań artystycznych w obszarze sztuki od połowy XX w. do współczesności. |
Pełny opis: |
Podczas zajęć omówione zostanie zjawisko wykorzystywania rzeczywistych żywych zwierząt do działań artystycznych w obszarze sztuki od połowy XX w. do współczesności. Zostaną zarysowane także najważniejsze konteksty teoretyczne i interdyscyplinarne dla tych zjawisk. Zakres tematów obejmie: - zwrot zwierzęcy w sztuce XX w. - początki wykorzystywania żywych zwierząt w sztuce nowoczesnej - zwierzęta jako uczestnicy performance w przestrzeni galerii, w przestrzeni miasta w środowisku naturalnym - zwierzęta jako współtwórcy sztuki - sztuka jako spotkanie artysty ze zwierzęciem - zwierzę jako twórczy podmiot - współpraca artystyczna ludzko-nieludzka - zwierzęcy performance muzyczny - wytwory zwierząt jako dzieła sztuki - etyka wykorzystywania żywych zwierząt do praktyk artystycznych - estetyka zwierzęca i ewolucyjne korzenie sztuki |
Literatura: |
• Amstutz N., The Avian Sense for Beauty: A Posthumanist Perspective on the Bowerbird • Desmond J., “Art” by Animals, Part 1: The Transnational Market for Art by (Nonprimate) Animals • Desmond J., “Art” by Animals, Part 2: When the Artist Is an Ape—Popular and Scientific Discourse and Paintings by Primates • Baker S. Artist|Animal – fragmenty • Endler J. A., Bowerbirds, art and aesthetics • Grosz E., Sztuka i zwierzę • Kowalczyk I., Pułapki posthumanizmu. W kontekście użycia zwierząt przez sztukę • Łagodzka D., Obrazy orangutanicy Rai. Studium przypadku • Łagodzka D., Czy zwierzę może być artystą? Zwierzęta jako podmioty twórcze • Sutton E., Art, Animals and Experience – fragmenty • Ullrich J., Deconstructing the Anthropological Machine – Strategies for working with animals as partners in contemporary art • Ullrich J., Zwierzęcy performance w sztuce współczesnej • Welsch W., Animal Aesthetics |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy student/-ka zna i rozumie: - zależności między historią i krytyką sztuki a biologią i etologią oraz interdyscyplinarnymi animal studies w badaniach nad kulturą (mieści się w zakresie KW_03); - i stosuje różne metody analizy i interpretacji dzieł artystycznych w zakresie tematycznym zajęć (KW_06) - ma wiedzę na temat życia kulturalnego w Polsce i na świecie w zakresie tematycznym zajęć (KW-09) W zakresie umiejętności student/ka potrafi: - samodzielnie opracować (z zachowaniem zasad ochrony własności intelektualnej) i zaprezentować wyniki swojej pracy naukowej i badawczej (KU_03); - samodzielnie sformułować problem badawczy w zakresie tematycznym zajęć (KU_04) - wykorzystywać interdyscyplinarne metody i narzędzia badawczych do analizy zjawisk kultury (KU_05) - samodzielnie zanalizować tekst naukowy z dziedziny nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych w języku polskim oraz w wybranym języku obcym (KU_08) - przygotować wystąpienie ustne, uwzględniając potrzeby odbiorców(KU_10) - i stosuje reguły pracy zespołowej (KU_11) W zakresie kompetencji społecznych student/ka jest gotów/a: - do dynamicznego rozwoju naukowego w obrębie nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze (KK_02) - podejmuje działania zmierzające do ochrony dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego (KK_04) - szanuje dziedzictwo kulturowe i przyrodnicze (KK_06) - ma poszanowanie dla różnorodności kulturowej i przyrodniczej (KK_07) - świadomie uczestniczy w życiu kulturalnym i społeczeństwie obywatelskim (KK_08) |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową składają się: - ocena zaangażowania i jakości rezultatów pracy indywidualnej i w grupach podczas zajęć - ocena aktywności (oceniane są: ilość i jakość wypowiedzi, trafność stawianych pytań, wypowiedzi świadczące o znajomości zadanych materiałów, kultura dyskusji) - ocena poziomu wykonania zadań domowych Do zaliczenia konieczne jest: - udział w ćwiczeniach podczas zajęć (indywidualnych i w grupach) - udział w warsztacie podsumowującym podczas zajęć pod koniec semestru - uczestnictwo w dyskusjach pokazujące znajomość zadanych materiałów i zrozumienie tematu - wykonanie zadań domowych (w formie przygotowania materiałów według wskazówek, mini projektów, zapoznanie się z zadanymi tekstami i materiałami wizualnymi) Dozwolone są 2 nieobecności bez podania przyczyny. W przypadku większej liczby usprawiedliwionych nieobecności istnieje konieczność ich nadrobienia w formie uzgodnionej z prowadzącą. 5 i więcej nieusprawiedliwionych nieobecności skutkuje niezaliczeniem zajęć niezależnie od pozostałych rezultatów. Nieobecność na warsztatach skutkuje koniecznością zaliczenia w formie egzaminu lub kolokwium. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Łagodzka | |
Prowadzący grup: | Dorota Łagodzka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.