Historia sztuki renesansowej i barokowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-CS1-2-HSRB |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Historia sztuki renesansowej i barokowej |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: |
Przedmioty dla II roku programu kulturoznawstwo - cywilizacja śródziemnomorska (od 2019/20) |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zajęcia kierowane są do studentów, którzy zgodnie z wymaganiami studiów powinni opanować umiejętność analizy i interpretacji różnorakich przekazów znakowych, czyli tekstów w szerokim, semiotycznym rozumieniu terminu, a więc (ujmując rzecz tradycyjnie) dzieł literackich, filmowych, reklam, komunikatów wyrażonych poprzez określone zasady organizacji przestrzeni (ogrody, budowle), lecz także mitów, obrzędów i rytuałów. |
Pełny opis: |
Zakres tematów omawianych na poszczególnych zajęciach znajduje się części opisowej w aktualnym cyklu dydaktycznym: |
Literatura: |
Szczegółowa literatura przedmiotu zostanie podana przez prowadzącego zajęcia w aktualnym cyklu dydaktycznym. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: Wiedza: zna i rozumie K_W02 podstawową terminologię z zakresu literaturoznawstwa i kulturoznawstwa, która dotyczy studiów nad historią sztuki, zwłaszcza nowożytnej (renesansu i baroku, z uwzględnieniem manieryzmu) oraz teorie i metodologie dyscyplin, które zajmują się studiami nad sztuką nowożytną K_W07 zagadnienia dotyczące antycznych i średniowiecznych wzorców sztuki nowożytnej oraz recepcji sztuki nowożytnej w kulturze współczesnej K_W07 zależności między rozwojem sztuki nowożytnej a przemianami społecznymi w Polsce i Europie K_W07 współczesne kierunki rozwoju badań nad sztuką nowożytną K_W09 najważniejszych artystów i środowiska artystyczne w nowożytnej Europie, ze szczególnym uwzględnieniem Rzeczypospolitej K_W10 najważniejsze nowożytne teksty o zagadnieniach artystycznych i estetycznych K_W14 podstawowe metody interpretacji dzieła sztuki renesansowej i barokowej, przede wszystkim metodę ikonologiczną, w tym analizy ikonograficznej oraz analizy stylistycznej Umiejętności: potrafi K_U04 wyszukiwać oraz interpretować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł, przede wszystkim nowożytnych, opracować i przedstawić recepcję dzieła sztuki renesansowej i barokowej w epokach późniejszych K_U04 interpretować dzieło sztuki nowożytnej, także w kontekście innych źródeł z epoki K_U05 zdobyć umiejętności badawcze pozwalające na formułowanie i rozwiązywanie problemów badawczych w zakresie historii sztuki nowożytnej; potrafi w tym celu przeprowadzić podstawowe analizy z wykorzystywaniem interdyscyplinarnych metod i narzędzi badawczych K_U08 uczestniczyć w dyskusji na tematy dotyczące historii sztuki nowożytnej, w tym przedstawiać logiczną argumentację i wyciągać krytyczne wnioski K_U08 zaprezentować wyniki samodzielnej analizy prostego problemu badawczego z zakresu historii sztuki nowożytnej w formie pisemnej i ustnej K_U11 samodzielnie wyodrębnić podstawowe tezy wysłuchanej prezentacji / przeczytanego tekstu K_U13 przygotować prezentację pisemną oraz ustną z uwzględnieniem różnych potrzeb potencjalnych odbiorów, posługując się podstawowymi narzędziami cyfrowymi oraz przydatnymi do tych celów zasobami internetu. Kompetencje społeczne: jest gotów do K_K03, K_K04- realizowania planu pracy własnej, lub pracy grupowej, będącej wkładem w dane zajęcia, zgodnie z wytycznymi prowadzącego K_K05, K_K10 uświadomienia sobie znaczenia dziedzictwa sztuki renesansu i baroku w kulturze Polski i Europy oraz aktywnego uczestnictwa w dyskusji. Programowe efekty uczenia się: Wiedza: absolwent zna i rozumie - podstawową terminologię z zakresu literaturoznawstwa i kulturoznawstwa; - zagadnienia dotyczące recepcji antyku; - najważniejszych twórców kultury europejskiej; - klasycznych autorów filozoficznych oraz ich idee; - podstawowe metody interpretacji tekstu literackiego i tekstualnego źródła historycznego; - podstawowe metody interpretacji dzieła sztuki wizualnej, w tym analizy ikonograficznej i stylistycznej Umiejętności: absolwent potrafi - interpretować dzieło sztuki wizualnej, także w kontekście innych źródeł z danej epoki; - zdobyć umiejętności badawcze pozwalające na formułowanie i rozwiązywanie problemów badawczych w zakresie kulturoznawstwa; potrafi w tym celu przeprowadzić podstawowe analizy z wykorzystywaniem interdyscyplinarnych metod i narzędzi badawczych - zaprezentować wyniki samodzielnej analizy prostego problemu badawczego w formie pisemnej i ustnej; - samodzielnie wyodrębnić podstawowe tezy wysłuchanej prezentacji / przeczytanego tekstu w języku polskim oraz w wybranym języku Śródziemnomorza; - przygotować prezentację pisemną oraz ustną z uwzględnieniem różnych potrzeb potencjalnych odbiorów, posługując się podstawowymi narzędziami cyfrowymi oraz przydatnymi do tych celów zasobami Internetu. Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do - pracy w grupie zarówno jako jej moderator, jak i wykonawca powierzonego zadania; - realizowania planu pracy własnej, będącej wkładem w dane zajęcia, zgodnie z wytycznymi prowadzącego; - uświadomienia sobie znaczenia dziedzictwa antyku w kulturze Europy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Janocha | |
Prowadzący grup: | Michał Janocha | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.