Dzieje współczesnego Śródziemnomorza, XVIII-XXI w.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-CS2-2-DWS |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Dzieje współczesnego Śródziemnomorza, XVIII-XXI w. |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Wykład poświęcony jest dziejom Śródziemnomorza od XVIII do XXI w. |
Pełny opis: |
Wykład poświęcony jest dziejom Śródziemnomorza od XVIII do XXI w. Zajęcia podzielono na bloki tematyczne, prezentowane w układzie chronologiczno-rzeczowym. Wykład zaczyna się krótkim wprowadzeniem do dziejów Morza Śródziemnego do XVII wieku. Poruszane są zagadnienia, które ułatwią studentowi – reprezentującemu różne kierunki studiów, a tym samym różnorodny poziom wiedzy podstawowej na temat dziejów Morza Śródziemnego - zrozumienie procesów zachodzących w okresie późniejszym. Kontynuacją tego wstępu jest przedstawienie zagadnienia dziejów Śródziemnomorza XVIII-XXI wieku w ujęciu komparatystycznym wobec okresu do XVII wieku. Następnie poruszane są poszczególne bloki tematyczne ujęte bądź ściśle chronologicznie (Morze Śródziemne w XVIII oraz w dobie rewolucji francuskiej i wojen napoleońskich, Śródziemnomorze a porządek Kongresu Wiedeńskiego, otwarcie Kanału Sueskiego, Śródziemnomorze a I wojna światowa, Śródziemnomorze w 20-leciu międzywojennym, Śródziemnomorze a II wojna światowa, Śródziemnomorze a rozpad systemu dwubiegunowego), bądź też z uwzględnieniem szerszego kontekstu czasowego danej kwestii (brytyjska droga do Indii - imperium brytyjskie; dekadencja imperium otomańskiego - niepodległość Grecji; Włochy - od rozbicia przez zjednoczenie do ekspansji kolonialnej; Śródziemnomorze w czasie Zimnej Wojny – dekolonizacja). |
Literatura: |
Morze Śródziemne: przestrzeń i historia, ludzie i dziedzictwo, Warszawa 1994. Zygmunt Kubiak, Zwierciadło Śródziemnomorza: rozmowy z Zygmuntem Kubiakiem, Warszawa 2002. Władysław Pająk, Państwa Basenu Morza Śródziemnego a nowa architektura bezpieczeństwa europejskiego, Warszawa-Toruń 1996. The Mediterranean in History, Los Angeles 2003. Historia świata śródziemnomorskiego, Wrocław 2003. Z. Bukowski, K. Dąbrowski, Świat kultury europejskiej, Warszawa 1971. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu Studentka/Student osiąga efekty przedmiotowe: w zakresie wiedzy: ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat kultury i historii głównych regionów Morza Śródziemnego w XVIII–XXI w., dostrzega związki oraz interakcje w obrębie Śródziemnomorza w tym okresie (dot. K_W04). zna główne szkoły analizowania i interpretowania dziejów Śródziemnomorza w XVIII–XXI w. oraz najnowsze badania w tej materii (dot. K_W04). zna i rozumie główne zjawiska życia kulturalnego oraz zasady funkcjonowania instytucji kultury, w tym kultury politycznej, w głównych regionach Śródziemnomorza w XVIII–XXI w. (dot. K_W05). ma uporządkowaną wiedzę na temat ewolucji życia kulturalnego, w tym politycznego, w głównych regionach Śródziemnomorza w XVIII–XXI w. (dot. K_W05). zna i rozumie specyfikę studiów regionalnych dotyczących Śródziemnomorza w XIX–XX w. (dot. K_W08). zna i rozumie pojęcie regionu w odniesieniu do Śródziemnomorza w XIX–XX w. (dot. K_W08). w zakresie umiejętności: potrafi samodzielnie formułować problemy badawcze w odniesieniu do regionu Śródziemnomorza wieków XVIII–XXI (dot. K_U01). potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i ocenę źródeł wiedzy na temat głównych regionów Śródziemnomorza wieków XVIII–XXI (dot. K_U01). potrafi przekazać uzyskane wyniki w postaci wypowiedzi ustrukturyzowanej i uargumentowanej, zarówno w formie pisemnego opracowania jak i ustnego wystąpienia na temat regionów Śródziemnomorza wieków XVIII–XXI (dot. K_U03). potrafi zweryfikować swoje poglądy poprzez udział w dyskusji lub debacie (dot. K_U03). w zakresie kompetencji społecznych: jest gotów do krytycznej oceny poznawanych treści dotyczących Śródziemnomorza wieków XVIII–XXI i uznaje znaczenie wiedzy (dot. K_K01). rozumie potrzebę wykorzystywania wiedzy na temat Śródziemnomorza wieków XVIII–XXI w rozwiązywaniu problemów praktycznych i teoretycznych (dot. K_K01). jest gotów do zrozumienia odpowiedzialności za zachowanie i rozwijanie kultury (dot. K_K02). potrafi samodzielnie analizować i interpretować teksty historyczne i literackie dotyczące Śródziemnomorza wieków XVIII–XXI z uwzględnieniem ich kontekstu kulturowego i historycznego (dot. K_K02) jest gotów do poznania etosu akademickiego i stosuje go w rozwijaniu własnego dorobku naukowego dotyczącego Śródziemnomorza wieków XVIII–XXI (dot. K_K03). Odniesienie do efektów uczenia się programu studiów: K_W04, K_W05, K_W08, K_U01, K_U03, K_K01, K_K02, K_K03 absolwent zna i rozumie: -temat kultury i języka wybranego regionu Śródziemnomorza, prowadzącą do specjalizacji, dostrzega historyczne i współczesne związki oraz interakcje w obrębie kultur Śródziemnomorza. - główne zjawiska życia kulturalnego oraz zasady funkcjonowania instytucji kultury w Polsce i wybranym regionie, ze szczególnym uwzględnieniem własności intelektualnej. - specyfikę studiów regionalnych. absolwent potrafi: samodzielnie formułować problemy badawcze, dokonuje właściwego doboru źródeł, przeprowadza ich krytyczną analizę i ocenę według uświadomionych uprzednio kryteriów, potrafi dostosować metodologię do przedmiotu badań, formułuje wnioski ze świadomością różnych punktów widzenia, potrafi prezentować wyniki swoich badań, wykorzystując nowoczesne narzędzia techniczne i multimedialne. -przekazać uzyskane wyniki w postaci wypowiedzi ustrukturyzowanej i uargumentowanej, zarówno w formie pisemnego opracowania jak i ustnego wystąpienia (referatu konferencyjnego lub głosu w dyskusji). Potrafi zweryfikować swoje poglądy poprzez udział w dyskusji lub debacie. Wypowiedź formułuje w języku polskim lub obcym na poziomie B2+ (uwzględniając specjalistyczną terminologię) wobec różnych kręgów odbiorców. absolwent jest gotów do: - krytycznej oceny poznawanych treści i uznaje znaczenie wiedzy oraz rozumie potrzebę wykorzystywania jej w rozwiązywaniu problemów praktycznych i teoretycznych. -zrozumienia odpowiedzialności za zachowanie i rozwijanie kultury, inicjuje działania uwzględniające potrzeby środowiska społecznego w sposób kreatywny. -poznania etosu akademickiego i stosuje go w rozwijaniu własnego dorobku naukowego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia zaliczane będą na podstawie listy obecności oraz testu (na stopień); liczba dopuszczalnych nieobecności – 2 w semestrze. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.