Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Sztuka nowoczesna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3700-CSL3SZNOW
Kod Erasmus / ISCED: 08.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0220) Nauki humanistyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Sztuka nowoczesna
Jednostka: Wydział "Artes Liberales"
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Zarys dziejów sztuki europejskiej i amerykańskiej XX wieku. Celem zajęć jest przedstawienie wybranych zagadnień kultury artystycznej tego czasu na tle współczesnych tendencji w humanistyce.

Pełny opis:

Przedmiotem zajęć są dzieje sztuki nowoczesnej od I dekady XX wieku do jego II połowy. Twórczość artystyczna będzie analizowana na tle przemian kulturowych, społecznych i ideowych epoki. Omawiane będą m.in. takie zagadnienia jak: źródła nowoczesności, rola „prymitywizmu” w sztuce XX w., problematyka awangardy jako kluczowej tradycji artystycznej, przemiany paradygmatu awangardy, problem reprezentacji i twórczości bezprzedmiotowej, negacja i programy „antysztuki”, sztuka i ideologia.

Literatura:

K. Ruhrberg, M. Schneckenburger, C.Fricke, K. Honnef, Art of the 20th Century, Cologne (Taschen) 2005

D. Preziosi, Rethinking of Art History: Meditations on a Coy Science, New Haven 1989

J. Weiss, The Popular Culture of Modern Art. Picasso, Duchamp and Avant-Gardism, Yale University Press, New Haven 1994

M. Antliff, Inventing Bergson. Cultural Politics and the Parisian Avant-Garde, Princeton University Press, Princeton 1993

I. Golomstock, Totalitarian Art, New York 1990

B. Hinz, Die Malerei im deutschen Faschismus: Kunst und Kontrrevolution, Munchen 1974

Y.A. Bois, Painting as Model, Cambridge 1990

R.Krauss, The Originality of the Avant-Garde and Other Modernist Myths, Cambridge 1994

R.Poggioli, The Theory of the Avant-Garde, Harvard Uni.Press, 1968

R. L. Goldberg, Performance Art: from Futurism to the Present, London 1995

B. Artshuler, Avant-garde in Exhibition: New Art in the 20th century, Berkeley 1998

A. Turowski, Wielka utopia awangardy, Warszawa 1990,

P. Bürger, Teoria awangardy, Kraków 2006

S.Guilbaut, Jak Nowy Jork ukradł ideę sztuki nowoczesnej, Warszawa 1992

Efekty uczenia się:

Celem zajęć jest zapoznanie studenta ze zróżnicowaną tematyką sztuki współczesnej oraz umiejętność krytycznej analizy dzieła sztuki, rozpoznawania i wartościowania zjawisk artystycznych.

Metody i kryteria oceniania:

Przygotowanie samodzielnej pracy na wybrany temat

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)