Seminarium główne: Śródziemnomorze i kraje słowiańskie w średniowieczu i epoce nowożytnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-CSM2SEM-SKSL-GL |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.0
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium główne: Śródziemnomorze i kraje słowiańskie w średniowieczu i epoce nowożytnej |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Wymagania formalne: Posiadanie uprawnień do uczestniczenia w zajęciach (USOS); w przypadku studentów spoza AL wymagana zgoda władz jednostki. Założenia wstępne Pożądana znajomość przynajmniej jednego języka zachodnioeuropejskiego (niemiecki, angielski, włoski, francuski, hiszpański); ze wszech miar użyteczna co najmniej bierna znajomość języka wschodnioeuropejskiego (rosyjski, ukraiński, białoruski); mile widziana znajomość łaciny i greki. Zajęcia adresowane są do studentów, zainteresowanych historią Europy Słowiańskiej (przede wszystkim – prawosławnej), ze szczególnym uwzględnieniem procesów akulturacyjnych (Slavia Byzantina, Slavia Orthodoxa) |
Skrócony opis: |
Recepcja kulturowej i społeczno-ustrojowej spuścizny cywilizacji śródziemnomorskiej na obszarze Europy Środkowo-Wschodniej, Wschodniej i Południowej (krąg narodów słowiańskich) Terminy dla semestru zimowego: 3 X, 17 X, 7 XI, 21 XI, 12 XII, 19 XII, 9 I, 23 I. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z warsztatem i metodami badawczymi mediewisty i badacza epoki wczesnonowożytnej. Zajęcia poświęcone są dziejom Europy Środkowo-Wschodniej, Wschodniej i Południowej, ze szczególnym uwzględnieniem kontaktów kulturalnych narodów słowiańskich z Cesarstwem Bizantyńskim, Italią, Hiszpanią i Portą Otomańską. Istotnym zagadnieniem jest także recepcja elementów cywilizacji śródziemnomorskiej w tradycji kulturalnej, ustrojowo-prawnej, politycznej i artystycznej Państwa Moskiewskiego i Imperium Rosyjskiego, monarchii jagiellońskiej i Rzeczypospolitej Obojga Narodów oraz księstw naddunajskich (Mołdawia i Wołoszczyzna) i oraz państw bałkańskich. Podczas seminarium poruszone zostaną również zagadnienia, związane ze specyfiką pogranicza cywilizacyjnego i wpływem recepcji kulturalnej na procesy tożsamościowe. |
Literatura: |
Bibliografia ogólna: patrz cz. B Literatura uzupełniająca: W zależności od wybranego tematu pracy i indywidualnych zainteresowań oraz kompetencji językowych studentów. |
Efekty uczenia się: |
Efektem uczenia się jest opanowanie przez studenta podstaw warsztatu w zakresie studiowanej problematyki. Po ukończeniu zajęć student powinien posiadać umiejętność samodzielnej pracy ze źródłami średniowiecznymi (krytyka wewnętrzna i zewnętrzna), umieć posługiwać się podstawowym instrumentarium badawczym dla danej epoki i regionu, umieć rekonstruować proces historyczny, dokonać zarówno analizy, jak i syntezy konkretnych zjawisk i procesów historycznych. Dodatkowym efektem jest nabycie konkretnej wiedzy merytorycznej w zakresie omawianej problematyki slawistycznej i bizantynistycznej |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena z zajęć odbywa się na podstawie osiągnięć studenta podczas zajęć wspólnych (aktywność, stopień przygotowania – erudycyjne opanowanie materiału, inwencja, poziom prezentacji wybranego tematu) oraz rocznej pracy seminaryjnej (pisemnej), poświęconej wybranemu zagadnieniu z zakresu omawianej problematyki. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.