Romantyzm a kultura dawnej Europy (średniowiecze - sarmatyzm – romantyzm)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-KON388-AL |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.0
|
Nazwa przedmiotu: | Romantyzm a kultura dawnej Europy (średniowiecze - sarmatyzm – romantyzm) |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Zakres wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie nauk humanistycznych, wynikający z zakwalifikowania studenta na studia I stopnia. |
Skrócony opis: |
Seminarium oferowane studentom i doktorantom Wydziału „AL” oraz otwarte dla studentów II stopnia jako seminarium uzupełniające, a także dla studentów i doktorantów innych kierunków, współprowadzone przez prof. M. Abramowicza (średniowiecze francuskie), prof. H. Gralę (kultura i historia Rusi i Rosji), prof. M. Kalinowską (romantyzm), prof. A. Nowicką-Jeżową (literatura i kultura dawna) oraz zaproszonych gości. Przedmiotem seminarium jest romantyzm widziany w związkach z tradycją europejską: średniowieczem, renesansem, klasycyzmem, oświeceniem oraz antykiem. Celem seminarium jest odpowiedź na pytanie: w jaki sposób romantyzm wyrasta z dziedzictwa europejskiego i jak nawiązuje do tradycji narodowych? W jaki sposób romantyzm prowadzi dialog z przeszłością? Jakie są mechanizmy pamięci kulturowej? Wśród poruszanych zagadnień znajdzie się romantyczny mediewizm, romantyczna reinterpretacja renesansu, romantyczny sarmatyzm. Planowana jest kontynuacja w semestrze letnim. |
Literatura: |
Literatura (wybór) Szczegółowe informacje dotyczące literatury źródłowej i literatury przedmiotu dotyczącej poszczególnych zagadnień zostaną podane przez wykładowców. Aleida Assman, Między historią a pamięcią. Antologia, red. M. Saryusz-Wolska, Warszawa 2013. Pilippe Aries, Człowiek i śmierć, Warszawa 1992. Bogusław Bednarek, Epos europejski, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2001. Chris Brooks, The Gothic Revival, Lonndon 1999. Rigels Halili, Naród i jego pieśni. Rzecz o oralności, piśmienności i epice ludowej wśród Albańczyków i Serbów, Warszawa 2012. Maria Janion, Gorączka romantyczna (kilka wydań). Maria Janion, Maria Żmigrodzka, Romantyzm i historia (kilka wydań). Elżbieta Kiślak, Car-trup i Król-Duch. Rosja w twórczości Słowackiego, Warszawa 1991. Maria Ossowska, Ethos rycerski i jego odmiany (kilka wydań). Prelekcje paryskie Adama Mickiewicza wobec tradycji kultury polskiej i europejskiej. Próba nowego spojrzenia, red. Maria Kalinowska Maria, Jarosław Ławski, Magdalena Bizior-Dombrowska, Warszawa 2011. Denis de Rougemont, Miłość a świat kultury zachodniej, przeł. Z francuskiego Lesław Eustachiewicz, Warszawa 1963. Romantyzm i nowoczesność, red. M. Kuziak, Kraków 2009. Andrzej Ślisz, Henryk Rzewuski. Życie i poglądy. Warszawa: KAW, 1986. Świat z tajemnic wyspowiadany. Studia o „Samuelu Zborowskim” Juliusza Słowackiego, red. Maria Kalinowska, Janusz Skuczyński, Magdalena Bizior, Toruń 2006. Tadeusz Ulewicz, Sarmacja: studium z problematyki słowiańskiej XV i XVI tu: Zagadnienie sarmatyzmu w kulturze i literaturze polskiej.(Problematyka ogólna i zarys historyczny), red.naukowy Wacław Walecki, Kraków 2006. Andrzej Waśko, Romantyczny sarmatyzm, Kraków 1995. Bogusław Zieliński, Serbska powieść historyczna. Studia nad źródłami, ideami i kierunkami rozwoju, Poznań 1998. Żmigrodzka Maria, Przez wieki idąca powieść. Wybór pism o literaturze XIX i XX wieku, oprac. M. Kalinowska, E. Kiślak, Warszawa 2002. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończonym seminarium student przede wszystkim: - potrafi określić i uzasadnić swoje zainteresowania naukowe, - potrafi przełożyć własne zainteresowania na problem badawczy, - posiada umiejętność sformułowania trafnych pytań badawczych odnoszących się do interesującej go problematyki, - potrafi stawiać hipotezy oraz uzasadniać tezy organizujące całość wywodu, - umie zaplanować koncepcję i strukturę rozprawy naukowej, - jest otwarty na różne perspektywy teoretyczne i metodologiczne badań społecznych i humanistycznych, - potrafi łączyć w udany sposób różne perspektywy metodologiczne, tradycje badawcze, - cechuje się interdyscyplinarnym podejściem do badań naukowych, - potrafi krytycznie i refleksyjnie ustosunkować się do własnej pracy, - w sposób umiejętny krytycznie i merytorycznie komentuje prace innych oraz zaproponowane lektury, - potrafi przygotować i zaprezentować ustną wypowiedź na temat własnej pracy, - umiejętnie i trafnie argumentuje w dyskusji naukowej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przewiduje się przygotowanie referatu lub prezentacji przez studenta na wybrany temat. Oceniana jest aktywność studenta podczas zajęć oraz sposób przygotowania referatu lub prezentacji. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.