Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Biosocjologia (Socjobiologia)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3700-WYK31-AZ
Kod Erasmus / ISCED: 08.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0220) Nauki humanistyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Biosocjologia (Socjobiologia)
Jednostka: Wydział "Artes Liberales"
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Student powinien potrafić pracować z tekstem naukowym w języku polskim i angielskim


Skrócony opis:

Zajęcia poświęcone będą problemom związanym z łączeniem badań z obszaru nauk biologicznych i nauk społecznych. Omówione zostaną najważniejsze interdyscyplinarne podejścia do stosowania metod badawczych wypracowanych w naukach biologicznych do badań nad zjawiskami społecznymi oraz podstawowe zagadnienia poruszane w ramach tych podejść.

Pełny opis:

Współcześnie coraz częściej mamy do czynienia z interdyscyplinarnymi badaniami łączącymi obszar nauk biologicznych i społecznych. Nauki społeczne zapożyczają metody i podejścia badawcze wypracowane przez biologów do badania zjawisk uznawanych tradycyjnie za problematykę swoistą dla nauk społecznych. Podczas zajęć omówimy najważniejsze próby zapożyczania metod biologicznych w badaniach społecznych, czyli biosocjologię, memetykę i psychologię ewolucyjną. Zajęcia podzielone będą na bloki poświęcone kolejno: kooperacji społecznej, płci, seksowi i pokrewieństwu, religii, językowi oraz wojnie i polityce.

Literatura:

2021-02-24

wprowadzenie

2021-03-03

Edward O. Wilson, Sociobiology: The New Synthesis, The Belknap Press: 1975, rozdz. 27: Man: From Sociobiology to Sociology.

2021-03-10

Richard Dawkins, Samolubny gen, Prószyński i S-ka: 2012, rozdz. 11: Memy: nowe replikatory.

2021-03-17

Grupa 1: psychologia ewolucyjna

2021-03-24

Robin Dunbar, Pchły plotki a ewolucja języka. Dlaczego człowiek zaczął mówić, CCPress: 2017, rozdz. 4: Mózgi, grupy i ewolucja.

2021-03-31

Richard Dawkins, Samolubny gen, Prószyński i S-ka: 2012, rozdz. 10: Ty mnie drapiesz po plecach, a ja jeżdżę na twoich.

2021-04-07

Grupa 2: kooperacja społeczna

2021-04-14

Richard Dawkins, Samolubny gen, Prószyński i S-ka: 2012, rozdz. 9: Walka płci.

2021-04-21

Jared Diamond, Dlaczego lubimy seks? Ewolucja ludzkiej seksualności, CiS: 1998, rozdz. 4, 5 i 6.

2021-04-28

Grupa 3: płeć, seks, pokrewieństwo

2021-05-05

Scott Atran, In Gods We Trust: The Evolutionary Landscape of Religion, OUP: 2002, rozdz. 3: God’s Creation: Evolutionary Origins of the Supernatural.

2021-05-12

Pascal Boyer, Religion Explained: The Evolutionary Origins of Religious Thought, Basic Books: 2001, rozdz. 7: Why Rituals?

2021-05-19

Grupa 4: religia

2021-05-26

Robin Dunbar, Pchły plotki a ewolucja języka. Dlaczego człowiek zaczął mówić, CCPress: 2017, rozdz. 6: Wynurzając się z przeszłości osnutej mgłą i 7: Pierwsze słowa.

2021-06-02

David Livingstone Smith, The Most Dangerous Animal: Human Nature and the Origins of War, St. Martin’s Press: 2007, rozdz. 4: The Origins of Human Nature.

2021-06-09

Grupa 5: język, wojna, polityka

Efekty uczenia się:

KW_10 Zna podstawową terminologię i metodologię nauk humanistycznych, przyrodniczych i społecznych P6S_WG

KW_04 Rozumie reguły funkcjonowania podstawowych instytucji społecznych: politycznych, gospodarczych, kulturalnych, które zajmują się zwierzętami P6S_WK

KU_01 Potrafi, z perspektywy różnych dyscyplin, analizować podstawowe zjawiska dotyczące relacji człowiek-zwierzę

KU_06 Potrafi komunikować się w języku obcym nowożytnym oraz korzystać z obcojęzycznych materiałów źródłowych

KK_02 Jest gotów do merytorycznego argumentowania w debatach naukowych i sporach ideologicznych z poszanowaniem odmiennych poglądów

Metody i kryteria oceniania:

Oceny zostaną wystawione na podstawie zespołowych prezentacji polegających na przygotowaniu i poprowadzeniu zajęć na temat uzgodniony z prowadzącym. Na ocenę będzie miała wpływ również aktywność podczas zajęć.

Dopuszczalne 2 nieobecności

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)