Biosocjologia (Socjobiologia)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-WYK31-AZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.0
|
Nazwa przedmiotu: | Biosocjologia (Socjobiologia) |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student powinien potrafić pracować z tekstem naukowym w języku polskim i angielskim |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone będą problemom związanym z łączeniem badań z obszaru nauk biologicznych i nauk społecznych. Omówione zostaną najważniejsze interdyscyplinarne podejścia do stosowania metod badawczych wypracowanych w naukach biologicznych do badań nad zjawiskami społecznymi oraz podstawowe zagadnienia poruszane w ramach tych podejść. |
Pełny opis: |
Współcześnie coraz częściej mamy do czynienia z interdyscyplinarnymi badaniami łączącymi obszar nauk biologicznych i społecznych. Nauki społeczne zapożyczają metody i podejścia badawcze wypracowane przez biologów do badania zjawisk uznawanych tradycyjnie za problematykę swoistą dla nauk społecznych. Podczas zajęć omówimy najważniejsze próby zapożyczania metod biologicznych w badaniach społecznych, czyli biosocjologię, memetykę i psychologię ewolucyjną. Zajęcia podzielone będą na bloki poświęcone kolejno: kooperacji społecznej, płci, seksowi i pokrewieństwu, religii, językowi oraz wojnie i polityce. |
Literatura: |
2021-02-24 wprowadzenie 2021-03-03 Edward O. Wilson, Sociobiology: The New Synthesis, The Belknap Press: 1975, rozdz. 27: Man: From Sociobiology to Sociology. 2021-03-10 Richard Dawkins, Samolubny gen, Prószyński i S-ka: 2012, rozdz. 11: Memy: nowe replikatory. 2021-03-17 Grupa 1: psychologia ewolucyjna 2021-03-24 Robin Dunbar, Pchły plotki a ewolucja języka. Dlaczego człowiek zaczął mówić, CCPress: 2017, rozdz. 4: Mózgi, grupy i ewolucja. 2021-03-31 Richard Dawkins, Samolubny gen, Prószyński i S-ka: 2012, rozdz. 10: Ty mnie drapiesz po plecach, a ja jeżdżę na twoich. 2021-04-07 Grupa 2: kooperacja społeczna 2021-04-14 Richard Dawkins, Samolubny gen, Prószyński i S-ka: 2012, rozdz. 9: Walka płci. 2021-04-21 Jared Diamond, Dlaczego lubimy seks? Ewolucja ludzkiej seksualności, CiS: 1998, rozdz. 4, 5 i 6. 2021-04-28 Grupa 3: płeć, seks, pokrewieństwo 2021-05-05 Scott Atran, In Gods We Trust: The Evolutionary Landscape of Religion, OUP: 2002, rozdz. 3: God’s Creation: Evolutionary Origins of the Supernatural. 2021-05-12 Pascal Boyer, Religion Explained: The Evolutionary Origins of Religious Thought, Basic Books: 2001, rozdz. 7: Why Rituals? 2021-05-19 Grupa 4: religia 2021-05-26 Robin Dunbar, Pchły plotki a ewolucja języka. Dlaczego człowiek zaczął mówić, CCPress: 2017, rozdz. 6: Wynurzając się z przeszłości osnutej mgłą i 7: Pierwsze słowa. 2021-06-02 David Livingstone Smith, The Most Dangerous Animal: Human Nature and the Origins of War, St. Martin’s Press: 2007, rozdz. 4: The Origins of Human Nature. 2021-06-09 Grupa 5: język, wojna, polityka |
Efekty uczenia się: |
KW_10 Zna podstawową terminologię i metodologię nauk humanistycznych, przyrodniczych i społecznych P6S_WG KW_04 Rozumie reguły funkcjonowania podstawowych instytucji społecznych: politycznych, gospodarczych, kulturalnych, które zajmują się zwierzętami P6S_WK KU_01 Potrafi, z perspektywy różnych dyscyplin, analizować podstawowe zjawiska dotyczące relacji człowiek-zwierzę KU_06 Potrafi komunikować się w języku obcym nowożytnym oraz korzystać z obcojęzycznych materiałów źródłowych KK_02 Jest gotów do merytorycznego argumentowania w debatach naukowych i sporach ideologicznych z poszanowaniem odmiennych poglądów |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceny zostaną wystawione na podstawie zespołowych prezentacji polegających na przygotowaniu i poprowadzeniu zajęć na temat uzgodniony z prowadzącym. Na ocenę będzie miała wpływ również aktywność podczas zajęć. Dopuszczalne 2 nieobecności |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.