Lingwistyka I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3800-KOG-L1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.301
|
Nazwa przedmiotu: | Lingwistyka I |
Jednostka: | Wydział Filozofii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, kognitywistyka, studia stacjonarne, pierwszego stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Wiedza o języku wyniesiona z kursu „Wstęp do językoznawstwa ogólnego” |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu wprowadzenie studenta w podstawowe zagadnienia związane ze składnią języków naturalnych. Materiałem empirycznym będzie przede wszystkim język polski, cechujący się bogatą fleksją i stosunkowo swobodnym szykiem wyrazów. Dzięki precyzyjnemu podejściu do fleksji oraz naciskowi na formalne opisy składni, wiedza nabyta w trakcie kursu będzie mogła być wykorzystana w pracach nad przetwarzaniem języka naturalnego, w badaniach psycholingwistycznych i w innych interdyscyplinarnych podejściach do języka. |
Pełny opis: |
Na wykładzie wprowadzone zostaną najważniejsze pojęcia dwóch działów lingwistyki: morfoskładni i składni. W pierwszym module zajęć omówiony zostanie system morfosyntaktyczny języka polskiego: różne podejścia do klasyfikacji leksemów na tzw. części mowy, system przypadków gramatycznych, rodzaje gramatyczne itp. W drugim module przedstawiona zostanie hierarchia Chomskiego gramatyk formalnych, ze szczególnym uwzględnieniem gramatyk regularnych i bezkontekstowych. W trzecim module przedstawione zostaną podejścia zależnościowe do analizy składniowej języków naturalnych: zarówno teoretyczno-lingwistyczne, jak i te wykorzystywane w automatycznym przetwarzaniu tekstów. Pojęcia i mechanizmy wprowadzone w trzech pierwszych modułach zostaną bezpośrednio wykorzystane w ostatnim module, poświęconym prezentacji teorii lingwistycznej łączącej gramatyki formalne i podejścia zależnościowe, a mianowicie teorii generatywnej Lexical Functional Grammar. Ćwiczenia będą poświęcone praktycznemu wykorzystaniu pojęć i mechanizmów wprowadzonych na wykładzie. Szczegółowo omówiony zostanie system morfoskładniowy języka polskiego, w tym różne podejścia do niektórych kategorii gramatycznych (rodzaj, przypadek itp.). W tej części przewidziane jest wykorzystanie słowników i korpusów języka polskiego. Podstawowe pojęcia składniowe (analiza zależnościowa i składnikowa, konstrukcje endocentryczne i egzocentryczne, wymagania składniowe itp.) zostaną zastosowane do analizy zdań polskich. Krytycznie omówione zostaną testy na odróżnianie argumentów i modyfikatorów. Na przykładzie zdań polskich i angielskich zbadane zostaną zjawiska, którym poświęca się wiele miejsca w składni generatywnej, w tym dychotomii przypadka (strukturalny i leksykalny) oraz odróżnieniu kontroli i podnoszenia (ang. control, raising). Wybrane zjawiska będą przedmiotem analizy w teorii Lexical Functional Grammar. Szacowana liczba godzin, które student powinien przeznaczyć na osiągnięcie efektów uczenia się: 30h (wykład) + 30h (ćwiczenia) + 90h pracy własnej. Kurs obejmuje następujące zagadnienia: 1. Pojęcie „gramatyki”, ze szczególnym wyróżnieniem morfoskładni, składni i semantyki. (1 wykład) 2. System fleksyjny języka polskiego. Leksemy odmienne (rzeczownikowe, zaimkowe, czasownikowe) i nieodmienne. Kategorie gramatyczne polszczyzny (w tym różne podejścia do kwestii rodzaju gramatycznego). Klasyfikacje leksemów i form wyrazowych. Fleksja w polskich słownikach i korpusach. (2–3 wykłady) 3. Pojęcie składni i morfoskładni. Nadrzędniki i podrzędniki. Podejścia składnikowe i zależnościowe. Pojęcie grupy składniowej. Równoważność dystrybucyjna, konstrukcje endocentryczne i egzocentryczne. Problem konstrukcji współrzędnie złożonych. Pojęcia rządu i zgody. Podział podrzędników na argumenty i modyfikatory. Pojęcie walencji składniowej. Schematy walencyjne w języku polskim. (2–3 wykłady) 4. Hierarchia Chomskiego. Gramatyki regularne (odpowiadające im wyrażenia regularne i automaty skończenie stanowe), gramatyki bezkontekstowe. (2–3 wykłady) 5. Gramatyka generatywna w ujęciach nietransformacyjnych (tzw. gramatyki unifikacyjne). Pojęcie struktury atrybutów i unifikacji. Wprowadzenie do teorii Lexical Functional Grammar (LFG). (2 wykłady) 6. Wybrane pojęcia gramatyk generatywnych: przypadek strukturalny, kontrola i podnoszenie (ang. control, raising) itp. Ich analiza w języku polskim i formalizacja w LFG. (2–3 wykłady) |
Literatura: |
- M. Dalrymple (2001), Lexical Functional Grammar, Academic Press. - A. Przepiórkowski, M. Bańko, R. L. Górski, B. Lewandowska-Tomaszczyk (2012), Narodowy Korpus Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN. - Z. Saloni i M. Świdziński (2011), Składnia współczesnego języka polskiego, PWN. |
Efekty uczenia się: |
Nabyta wiedza: - zna podstawowe procesy morfologiczne i typy zjawisk składniowych [K_W01, K_W03, K_W10 - dogłębnie zna system morfoskładniowy języka polskiego [K_W02, K_W10] - zna wybrane współczesne teorie składniowe [K_W02, K_W03, K_W04, K_W05, K_W06, K_W10, K_W13] Nabyte umiejętności: - umie określić typ zjawiska morfoskładniowego i konstrukcji składniowej [K_U03] - dokonuje analizy morfoskładniowej i składniowej podstawowych konstrukcji języka polskiego [K_U01, K_U02, K_U09] Nabyte kompetencje społeczne: - umie uważnie, aktywnie słuchać innych i śledzić ich tok myśli [K_K02 - umie selekcjonować i porządkować informacje uzyskane w procesie komunikacji [K_K02 - umie jasno komunikować trudne i abstrakcyjne zagadnienia [K_U07, K_U09, K_U10, K_U11] |
Metody i kryteria oceniania: |
a) Metody weryfikacji efektów uczenia się: egzamin b) Składowe oceny końcowej i ich waga: egzamin 100%; egzamin składa się z 4 modułów odpowiadających modułom wykładu; aby zdać egzamin należy uzyskać co najmniej 35% z każdego modułu oraz co najmniej 55% z całości (liczone jako średnia z czterech modułów) c) W wypadku egzaminu – warunki przystąpienia do egzaminu: zaliczenie ćwiczeń d) W wypadku egzaminu – czy przystąpienie do egzaminu w terminie zerowym powoduje utratę prawa do przystąpienia do egzaminu w głównej sesji egzaminacyjnej: nie przewiduje się terminu zerowego e) Semestralna liczba dopuszczalnych nieobecności zajęciach oraz w wypadkach, których to dotyczy, sposoby ich zaliczania: 2 f) Skala ocen: 5! – od 95% pkt., 5 (bdb.) – od 90%, 4+ (db. plus) – od 80%, 4 (db.) – od 72%, 3+ (dst. plus) – od 64%, 3 – (dst.) od 55%, 2 – (ndst.) mniej niż 55% g) Warunki dopuszczenia do poprawy: bez warunków, ale ocena z poprawy zastępuje ocenę z pierwszego terminu (także gdy jest niższa) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT CW
CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 75 miejsc
Wykład, 30 godzin, 75 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Adam Przepiórkowski | |
Prowadzący grup: | Adam Przepiórkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT CW
CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 75 miejsc
Wykład, 30 godzin, 75 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Opacki | |
Prowadzący grup: | Marcin Opacki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.