Projekt badawczy Science Based Medicine 1 - wyszukiwanie informacji naukowej i rozumienie tekstu naukowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3900-1PROJ-N |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | Projekt badawczy Science Based Medicine 1 - wyszukiwanie informacji naukowej i rozumienie tekstu naukowego |
Jednostka: | Wydział Medyczny |
Grupy: |
Przedmioty podstawowe dla I roku studiów kierunku lekarskiego |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot jest pierwszym elementem cyklu sześciu przedmiotów Projekt Badawczy Science Based Medicine, którego celem jest ćwiczenie studentów w myśleniu w sposób naukowy oraz wdrożenie do badań naukowych w naukach podstawowych medycyny i w naukach medycznych. Poszczególne elementy cyklu budują zestaw kompetencji pozwalający na realizację projektów naukowych pod kierunkiem bardziej doświadczonych badaczy, ale w coraz bardziej samodzielny i autonomiczny sposób. |
Pełny opis: |
Przedmiot odbywa się w blokach po dwie lub trzy godziny dydaktyczne. Wykład jest wspólny dla wszystkich studentów. Seminaria odbywają się równolegle w trzech grupach, podobnie konsultacje do projektu. Program przedmiotu: • Tydzień 1: wykład 2h „Wprowadzenie do Systemu Biblioteczno-Informacyjnego UW” • Tydzień 2: wykład 2h „Wprowadzenie do Evidence Based Medicine (EBM) i Science Based Medicine (SBM)” • Tydzień 3: wykład 2h „Podstawowe bazy danych i repozytoria prac naukowych oraz przeglądy wyników naukowych w naukach medycznych i w naukach podstawowych leżących u podstaw medycyny” • Tydzień 4: seminarium 2h „Struktura tekstu naukowego” • Tydzień 5: seminarium 2h „Krytyczne prezentacje wybranych tekstów naukowych przez studentów z informacją zwrotną prowadzących cz. 1” • Tydzień 6: seminarium 2h „Krytyczne prezentacje wybranych tekstów naukowych przez studentów z informacją zwrotną prowadzących cz. 2” • Tydzień 7: seminarium 2h „Krytyczne prezentacje wybranych tekstów naukowych przez studentów z informacją zwrotną prowadzących cz. 3” • Tydzień 8-9: praca studentów nad projektem stanowiącym opracowanie literaturowe zagadnienia badawczego określonego przez prowadzącego seminarium; studenci pracują w zespołach liczących 3-4 osoby, przy czym obowiązkowe są konsultacje z prowadzącym seminarium w terminach wyznaczonych dla seminarium – razem 4h w ciągu 2 tygodni • Tydzień 10: seminarium 2h „Podsumowanie projektów” Celem przedmiotu, stanowiącego pierwszy element cyklu pięciu przedmiotów Projekt Badawczy Science Based Medicine, jest uzyskanie przez studentów kompetencji do pracy z tekstem naukowym, w tym stosowanie właściwego języka naukowego, opis badań z podziałem na standardowe elementy, wyszukiwanie informacji na podstawie wiedzy o strukturze tekstu naukowego, wyszukiwanie literatury naukowej w odpowiednich zbiorach i właściwe odnoszenie się do niej. Aby cel ten mógł zostać osiągnięty, studenci będą pracować na aktualizowanej co roku literaturze naukowej. |
Literatura: |
Aktualne prace naukowe z pogranicza nauk medycznych i nauk podstawowych medycyny podawane na bieżąco przez prowadzącego seminarium. |
Efekty uczenia się: |
Po zaliczeniu wykładu i seminarium: D.W19 student zna i rozumie podstawy medycyny opartej na dowodach, D_U4. student potrafi wykazywać odpowiedzialność za podnoszenie swoich kwalifikacji i przekazywanie wiedzy innym K_K7 student jest gotów do korzystania z obiektywnych źródeł informacji K_K12 student jest gotów do sprawnej organizacji pracy własnej i zespołowej w ramach realizacji wspólnych zadań i projektów oraz krytycznej oceny stopnia zaawansowania w osiąganiu założonych celów K_K13 student jest gotów do uczenia się przez całe życie, w tym korzystania z najnowszej literatury fachowej (także obcojęzycznej) oraz z rad ekspertów. Po zaliczeniu projektu student: D.W19 student zna i rozumie podstawy medycyny opartej na dowodach, B.U8 student potrafi korzystać z medycznych baz danych oraz właściwie interpretować zawarte w nich informacje potrzebne do rozwiązywania problemów z zakresu nauk podstawowych i klinicznych D_U5. student potrafi krytycznie analizować piśmiennictwo medyczne, w tym w języku angielskim, i wyciągać wnioski, K_K7 student jest gotów do korzystania z obiektywnych źródeł informacji K_K12 student jest gotów do sprawnej organizacji pracy własnej i zespołowej w ramach realizacji wspólnych zadań i projektów oraz krytycznej oceny stopnia zaawansowania w osiąganiu założonych celów K_K13 student jest gotów do uczenia się przez całe życie, w tym korzystania z najnowszej literatury fachowej (także obcojęzycznej) oraz z rad ekspertów |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia jest pisemny raport lub prezentacja projektu grupowego wykonywanego w tygodniach 8-9. Informacja zwrotna dla studentów podawana jest na ostatnim seminarium w tygodniu 10. Projekty oceniane są pod względem następujących kryteriów: • wykorzystanie zasobów bibliotecznych UW, • zgodność z postulatami EBM i SBM, • wykorzystanie odpowiednich baz danych i repozytoriów prac naukowych poza UW, • odniesienie się do elementów struktury tekstu naukowego, w szczególności historii dotychczasowych badań oraz materiałów i metod. Dopuszczalna jest jedna nieusprawiedliwona nieobecności w semestrze. W przypadku dłuższej usprawiedliwionej nieobecności prowadzący seminarium określa indywidualny tryb zaliczania przedmiotu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT PRO
SEM
ŚR CZ PT PRO
SEM
WYK
PRO
SEM
|
Typ zajęć: |
Projekt, 4 godzin
Seminarium, 10 godzin
Wykład, 6 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Turzyński | |
Prowadzący grup: | Adam Babiński, Zbigniew Izdebski, Beata Krasnodębska-Ostręga, Krzysztof Turzyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.