Energia dla Polski
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4003-ENDP-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.0
|
Nazwa przedmiotu: | Energia dla Polski |
Jednostka: | Centrum Europejskie |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu przeprowadzenie uczestników jednocześnie przez dwa procesy: 1. Zapoznanie się z podstawami analizy energetyki w Polsce (poznanie zasobów, ich pochodzenia, możliwości technologicznych, problemów sektora energetycznego i zasad transformacji energetycznej) 2. Ułożenie wypowiedzi pisemnej w mały format akademicki (od zapoznania się z koncepcją hipotezy po elementy służące jej weryfikacji i wybór odpowiednich źródeł). Praca studentów odbywa się więc dwupoziomowo – jednocześnie z poznawaniem treści merytorycznych odnoszących się do realiów sektora energetycznego w Polsce, uczestnicy zdobywają umiejętności wspierające ich proces rozwoju naukowego. Ostatecznym efektem zajęć jest indywidualnie przygotowany przez uczestnika esej. Uczestnicy pracują wspólnie, choć zakres merytoryczny jest częściowo personalizowany. Jest to więc połączenie w dydaktyce metod klasycznych, Problem-Based Learning (PBL) oraz Reaserch-Based Teaching. |
Pełny opis: |
Jak zorganizować energetykę w Polsce? Dlaczego trzeba przeprowadzić transformację energetyki? Jakie mamy dostępne zasoby energetyczne i jak można z nich wyprodukować energię? Jakie mamy grupy odbiorców energii? Czy energia jądrowa jest nieunikniona? Jak magazynować energię? Czy wodór zastąpi węgiel jako dostępny fizycznie i cenowo zasób? W trakcie zajęć uczestnicy sami stawiają interesującego dla nich pytania (np. podobne do tych powyżej). Uczą się jak formułować je zgodnie ze standardami naukowymi, by nadać im formę pytania badawczego. Uczą się także znajdować problem w zagadnieniach i formułować hipotezy. Zajęcia mają nauczyć zaspokajania własnej ciekawości w sposób zbliżony formatem do badania naukowego. Uczestnicy ucząc się o sektorze energetycznym jednocześnie poznają warsztat naukowy (ze względu na czas trwania zajęć warsztat ten będzie przekazany w formie ograniczonej). Udział w zajęciach pomoże w przygotowaniu eseju – od formułowania pytań i stawiania hipotez przez weryfikowanie sformułowań w oparciu o istniejącą literaturę tematu, po ostateczną wypowiedź w formie eseju. Zajęcia prowadzone są jako konwersatorium, z wykorzystaniem literatury tematu, z którą uczestnicy zapoznają się w trakcie przygotowywania się do zajęć. Podstawą do poznania warsztatu naukowego są elementy publikacji: N. Walliman (2001) „Your research project: a step-by-step guide for the first-time researchers” London, New Delhi: Sage Publications Podstawę naukową do weryfikacji hipotez uczestników stanowi wspólna praca zespołu naukowców UW: A. Dziewulska i E. Krogulec (red.)(2024) „Bezpieczeństwo energetyczne Polski – uwarunkowania, zasoby, perspektywy” Warszawa: WUW; Linki do książki w formie papierowaj i jako darmowego e-booka: https://www.wuw.pl/search.php?text=bezpieczenstwo+energetyczne+ebook https://www.wuw.pl/product-pol-19860-Bezpieczenstwo-energetyczne-Polski-uwarunkowania-zasoby-perspektywy.html Pozostała literatura będzie dobierana i podawana na bieżąco, w zależności od zainteresowań badawczych sformułowanych przez uczestników. W pierwszej części zajęć uczestnicy poznają podstawy warsztatu naukowego oraz na podstawie „food for thought” szukają interesujących ich zagadnień związanych z sektorem energetycznym. W dalszej kolejności zidentyfikowane zagadnienia układają w formy pytania badawczego i hipotezy. Następnie, poszukując sposobu na zweryfikowanie hipotezy, uczestnicy studiują elementy literatury podstawowej i dodatkowej. Literatura jest wspólnie omawiana i analizowana na zajęciach. Uczestnicy mają pewną swobodę w sugerowaniu kierunku merytorycznego, który ich zdaniem wymagałby pogłębienia wiedzy. W kolejnym etapie uczestnicy prezentują swój pomysł na esej („idea pitch”) zachowując strukturę prezentacji naukowej. Prezentacje przechodzą przez elementy procesu „peer review” czyli informacji zwrotnej i komentarzy prowadzącego i innych uczestników. Na etapie końcowym uczestnicy przygotowują esej na ocenę. Zajęcia w sali, w wyjątkowych sytuacjach jest możliwość przeniesienia zajęć na platformę Google Meet lub Zoom. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1.A.Dziewulska i E.Krogulec (red.)(2004) „Bezpieczeństwo energetyczne Polski – uwarunkowania, zasoby, perspektywy” Warszawa: WUW; Linki do książki w formie papierowaj i jako darmowego e-booka: https://www.wuw.pl/search.php?text=bezpieczenstwo+energetyczne+ebook https://www.wuw.pl/product-pol-19860-Bezpieczenstwo-energetyczne-Polski-uwarunkowania-zasoby-perspektywy.html 2.N.Walliman (2001) „Your research project: a step-by-step guide for the first-time researchers” London, New Delhi: Sage Publications Literatura dodatkowa będzie podawana na bieżąco, w zależności od wskazanych przez uczestników problemów istotnych do przestudiowania. |
Efekty uczenia się: |
Po odbyciu zajęć student/studentka zna: - zasoby energetyczne Polski, - źródła i sposoby pozyskiwania zasobów energetycznych na świecie, - pozytywne i negatywne skutki użycia poszczególnych zasobów energetycznych w kontekście ekonomicznym, społecznym, ekologicznym Po odbyciu zajęć student/studentka umie: - sformułować hipotezę badawczą - przedstawić proces badawczy zmierzający do zweryfikowania hipotezy - wybrać literaturę pomocną w weryfikacji hipotezy - definiować problemy badawcze - stawiać pytania cząstkowe do pytania badawczego - określić rodzaj i pochodzenie źródeł informacji potrzebnych do udzielenia odpowiedzi na pytanie - znaleźć i określić wartość źródeł informacji - definiować postulaty w dyskusji - zaproponować odpowiedź na pytanie „Jak zorganizować energetykę w Polsce?” - przygotować prezentację pomysłu („idea pitch”) Po odbyciu zajęć student/studentka jest gotowy/gotowa do: - pracy w zespole - działania na rzecz dobra wspólnego w obszarze zrównoważonego rozwoju. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia zajęć jest frekwencja, aktywny udział w zajęciach oraz przygotowanie eseju. Dopuszczalna liczba nieobecności: 2 Ostateczna ocena z zajęć zależy od: 1) oceny eseju tj. zgodności jego treści z założeniami oraz poziomu jego zawartości merytorycznej, 2) oceny aktywności na zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agata Dziewulska | |
Prowadzący grup: | Agata Dziewulska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.