Polityka medialna Unii Europejskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4003-EU-L24-PMUE |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
|
Nazwa przedmiotu: | Polityka medialna Unii Europejskiej |
Jednostka: | Centrum Europejskie |
Grupy: |
Europeistyka dzienne I stopnia II rok 4 semestr LATO, Centrum Europejskie |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Przedmiot kompleksowo traktuje o polityce medialnej UE – omawiane są jej cele; wskazywane podmioty ją kreujące i analizowane narzędzia, służące realizacji konkretnych celów: regulacje prawne, stosowane subwencje i edukacja medialna. Omawiane są cechy charakterystyczne dla aktywnej polityki medialnej. |
Pełny opis: |
Przedmiot kompleksowo traktuje o polityce medialnej UE – omawiane są jej cele; wskazywane podmioty ją kreujące i analizowane narzędzia, służące realizacji konkretnych celów: regulacje prawne, stosowane subwencje i edukacja medialna. Omawiane są cechy charakterystyczne dla aktywnej polityki medialnej. W trakcie zajęć zaakcentowane zostanie znaczenie unijnej polityki medialnej w kreowaniu wspólnego wolnego rynku mediów. Uwaga zostanie skoncentrowana na społecznych i ekonomicznych aspektach polityki medialnej UE. Omówiona zostanie strategia wprowadzania wspólnych standardów w obszarze komunikacji medialnej oraz formy realizacji i monitoringu ich egzekwowania w państwach członkowskich. Tematyka poszczególnych zajęć: 1 Zajęcia organizacyjne, m.in. podział tematów samodzielnie przygotowywanych przez studentów. 2 Polityka medialna – definicja pojęcia. 3 Podmioty polityki medialnej UE. 4 Cele polityki medialnej UE 5. Regulacje prawne, jako narzędzie polityki medialnej 6. Programy i fundusze UE wspierające sektor mediów i kultury. 7. Problemy ekonomiczne europejskiego sektora mediów wobec konkurencji na rynku globalnym – ograniczanie zjawiska koncentracji własności mediów a dążenie do utrzymania konkurencyjności podmiotów medialnych 8. Problemy wolności mediów, pluralizmu i zagrożeń rozwoju europejskiego sektora mediów; Monitoring Pluralizmu Mediów. 9. Media publiczne – zakres dozwolonej pomocy państwa. 1o. Prawa autorskie na jednolitym rynku cyfrowym. 11. Europejskie dziedzictwo filmowe 12. UE wobec problemów społecznych i zagrożeń związanych z rozwojem nowych technologii komunikacyjnych 13 Edukacja medialna i powody jej prowadzenia. 14 Cechy charakterystyczne aktywnej polityki medialnej i możliwości jej kreowania. 15 Zaliczenie |
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWOWA: Dokumenty i materiały dostępne na stronie ec.europa.eu Beata Klimkiewicz, Media Pluralism Monitor 2015 Poland, http://monitor.cmpf.eui.eu/mpm2015/results/poland/ Beata Klimkiewicz, A Polyvalent Media Policy in the Enlarged European Union, Jagiellonian University Press, Kraków 2014 Karol Jakubowicz, Unia Europejska a media. Między kulturą a gospodarką, Warszawa 2010. Alicja Jaskiernia, Monitoring wolności mediów w Europie, Warszawa 2019 Ewa Stasiak-Jazukiewicz, Marta Jas-Koziarkiewicz, Instituionalization of the Freedom of the Press and Media Plurality in the EU , 2019 Stasiak-Jazukiewicz E., Jas-Koziarkiewicz M., Polityka medialna w UE, Warszawa 2011. |
Efekty uczenia się: |
Student po zajęciach: WIEDZA: • określa powiązania pomiędzy systemem społecznymi a medialnym (K_W08); • wskazuje funkcje mediów w społeczeństwie obywatelskim (K_W08); • wyjaśnia wpływ mediów na proces integracji kontynentu (K_W08); • wyjaśnia, w jaki sposób polityka medialna prowadzona przez struktury UE wpływa na zasady organizowania krajowych systemów medialnych państw członkowskich (K_W16); • poprawnie posługuje się terminologią w języku polskim i angielskim używaną w teorii i praktyce polityki medialnej – np. wyjątek kulturalny, usługa publiczna, dozwolona pomoc państwowa (K_W21). UMIEJĘTNOŚCI: • ocenia narzędzia służące zagwarantowania wolności słowa (K_U06); • poddaje krytycznej analizie metody osiągania pluralizmu (K_U07); • na podstawie obowiązującej legislacji i ogłaszanych planów rozwoju odczytuje i kategoryzuje cele polityki medialnej (K_U06). KOMPETENCJE: • realizuje powierzone zadania w grupie, w realizacji potrafi hierarchizować zadania i cele (K_K02, K_K03); • identyfikuje inicjatywy i projekty medialne, uczestniczy za ich pośrednictwem w życiu kulturalnym (K_K05); • identyfikuje inicjatywy i projekty obywatelskie w sferze mediów oraz czynnie się w nie angażuje (K_U06). |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Obecność na zajęciach ewentualnie na bieżąco przysyłanie zleconych zadań - możliwe 2 nieobecności, każda poza limitem wymaga usprawiedliwienia przez kierownika studiów, co umożliwi składanie testu zaliczeniowego; 2. Aktywność (1 pkt. x 13 tematy podczas 9 zajęć ) - każdy musi uzyskać min. 4 pkt. (na 1 zajęciach 1 pkt.) za aktywność; 3. Prezentacja (od 1 do 2 pkt.) każdy musi przygotować prezentację i uzyskać z niej min. 1 pkt. Suma uzyskanych pkt. Ocena na zaliczenie 5 pkt. dst 6 dst plus 7 db 8 db plus od 9 bdb UWAGA: Studenci posiadający ITZ lub ITS zobowiązani są do skontaktowania się z prowadzącą zajęcia do końca pierwszego miesiąca semestru w celu określenia indywidualnych zasad zaliczenia przedmiotu. W przypadku niezgłoszenia się we wskazanym terminie, student nie uzyska zaliczenia z przedmiotu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 27 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Stasiak-Jazukiewicz | |
Prowadzący grup: | Ewa Stasiak-Jazukiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 27 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Stasiak-Jazukiewicz | |
Prowadzący grup: | Ewa Stasiak-Jazukiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.