Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

„Najważniejsza ze sztuk”. Kino w polityce historycznej ZSRR i Rosji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4018-KONW160
Kod Erasmus / ISCED: 08.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0220) Nauki humanistyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: „Najważniejsza ze sztuk”. Kino w polityce historycznej ZSRR i Rosji
Jednostka: Wydział "Artes Liberales"
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Kinematografia radziecka i rosyjska w kontekście państwowej polityki historycznej.

Zajęcia wymagające samodzielnego przeglądu wskazanych dzieł filmowych – możliwość wykorzystania następujących baz online: http://www.ivi.ru/; http://cinema.mosfilm.ru/

http://ruskino.ru/; https://www.mtstv.ru/ ; http://kinopod.org/about.html

Pełny opis:

Przegląd dziejów kinematografii historycznej ZSRR i FR w kontekście polityki historycznej; w powiązaniu z oficjalną propagandą i historiografią. Ukazane zostaną okoliczności powstawania poszczególnych dzieł, związek fabuły z oficjalną wykładnią, a także udział kinematografii w kreowaniu świadomości historycznej społeczeństwa. Osobne miejsce zajmie kwestia funkcji edukacyjnych, w powiązaniu z innym dyscyplinami artystycznymi. Wskazane zostaną również przypadki kolizji między wizją artystyczną i oficjalną wykładnią dziejów. Analizą zostaną objęte klasyczne filmy fabularne oraz wybrane filmy dokumentalne.

1. Zorza rewolucji: „Pancernik Potiomkin” i „Burza nad Azją”

2. W poszukiwaniu proletariackiego bohatera: „Czapajew”, „’Szczors”, Kotowski”;

3. „Aleksander Newski” – arcydzieło nie w porę;

4. Spory o „Iwana Groźnego” – Eisenstein, Stalin i … historycy;

5. Wielcy buntownicy: Riazin i Pugaczow

6. Porachunki z „pańską Polską”: „Bogdan Chmielnicki” i „Taras Bulba”

7. W kręgu Smuty: „Minin i Pożarski” i „1612”

8. Mit Dzikiego Wschodu: „Trzynastu” i „Białe słońce pustyni”

9. Ku chwale specsłużb: „Operacja „Trust”

10. Ewangelia wojenna wg. Jurija Ozierowa: „Wyzwolenie”;

11. :Nostalgia po dawnym porządku: „Agonia” (1981)

12. W poszukiwaniu państwowego kultu: „Admirał”

13. Relatywizacja stalinizmu: Nikita Michałkow i jego trylogia;

14. Nowe wraca: „Twierdza brzeska” (2010)

15. Memento dla imperium” „Wizantijskij urok” (2008)

Uwaga: poszczególne tematy mogą być omawiane w odmiennym porządku - w zależności od potrzeb dydaktycznych i zainteresowań audytorium.

Literatura:

M. Banaszkiewicz, Zapętlenie polityki historycznej – przypadek rosyjski, w: Państwo i Społeczeństwo, VIII, 2008, nr 2

Czernienko M. M. Bliska zagranica : szkice filmowe o Polakach i dla Polaków / pod redakcją Tadeusza Lubelskiego. — Warszawa 2007;

R. Jurieniew, Historia filmu radzieckiego, Warszawa 1977;

Peter Kenez, Cinema and Soviet Society: From the Revolution to the Death of Stalin (London 2001)

B. Mucha, Sztuka filmowa w Rosji 1896-1996, Piotrków Trybunalski 2002

Ł. Jasina, Wyzwolenie (1968-1975) Jurija Ozierowa jako prezentacja oficjalnej wersji historii II wojny światowej w kinematografii radzieckiej, Lublin 2007;

Propaganda historyczna Rosji w latach 2004–2009, Warszawa: BBN, 16 września 2009

R. Taylor, Film Propaganda: Soviet Russia and Nazi Germany (New York: I.B.Tauris, 1998).

J.Wojnicka, Awangarda i tradycja, czyli jak rosyjscy filmowcy stworzyli rewolucję [w:] „Didaskalia" 2008, nr 85-86;

J. Wojnicka, Dzieci XX Zjazdu. Film w kulturze sowieckiej lat 1956-1968, Kraków 2012

J. Wojnicka, Kino Rosji carskiej i Związku Sowieckiego, [w:] Historia kina, t.1, Kino nieme, red. - T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Kraków 2010

Зоркая Н. История советского кино. -СПб., 2005;

История отечественного кино / Отв. ред. Л. В. Будяк. М.2005

Черненко М. М.. Красная звезда, жёлтая звезда: Кинематографическая история еврейства в России, 1919—1999.М.2006.

Кино тоталитарной эпохи. Международный симпозиум в рамках XVI ММКФ//ИК. 1990. № 2

Szczegółowa bibliografia do poszczególnych tematów zostanie podana w trybie roboczym.

Efekty uczenia się:

Słuchacze uzyskują możliwość prześledzenia – na przykładzie ZSRR i Rosji - procesu budowania oficjalnej narracji historycznej państwa poprzez wykorzystanie kinematografii.

Ważnym efektem będzie opanowanie przez studenta podstaw warsztatu w zakresie studiowanej problematyki historycznej i filmoznawczej. Po ukończeniu zajęć student powinien posiadać umiejętność samodzielnej pracy z filmem jako specyficznym typem źródła historycznego, umieć posługiwać się podstawowym instrumentarium NPH dla źródeł artystycznych i dokumentacji mechanicznej.

Dodatkowym efektem jest nabycie konkretnej wiedzy merytorycznej w zakresie omawianej problematyki filmoznawczej i rusycystycznej.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena z zajęć odbywa się na podstawie osiągnięć studenta podczas zajęć wspólnych (aktywność, stopień przygotowania – erudycyjne opanowanie materiału, inwencja, poziom prezentacji wybranego tematu) oraz pracy pisemnej, poświęconej wybranemu zagadnieniu z zakresu omawianej problematyki.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)