Psychologia sądowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4027-KNS-KO-22-PSY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia sądowa |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
LUB
2.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przedstawienie studentom możliwości wykorzystania wiedzy psychologicznej przy rozwiązywaniu różnorodnych problemów wymiaru sprawiedliwości. Prezentowane będą zastosowania psychologii w procedurze sądowej - karnej, cywilnej oraz rodzinnej. Poruszone zostaną także zagadnienia związane z psychologia penitencjarną. Studenci uzyskają wiedzę dotycząca użyteczności psychologii w wymiarze sprawiedliwości, ale także i jej ograniczeń. |
Pełny opis: |
2. Poruszana tematyka na kolejnych wykładach; • Ogólne omówienie przedmiotu badań, działów i kierunków rozwoju psychologii sądowej • Opiniowanie psychologiczne dorosłych sprawców przestępstw, problematyka motywacji, osobowości i jej zaburzeń • Opiniowanie dorosłych sprawców przestępstw - problem poczytalności , silnego wzburzenia emocjonalnego • Przestępczość seksualna – pedofilia, kazirodztwo, zgwałcenie • Przestępczość nieletnich i młodocianych – zaburzenia procesu socjalizacji • Wiktymologia, ofiary i ich znaczenie na różnych etapach procesu sądowego • Resocjalizacja – miejsce i możliwości psychologa, podkultura więzienna • Psychologia śledcza, profilowanie i typowanie nieznanych sprawców • Zeznania świadków i ich uwarunkowania psychologiczne • Problematyka uzależnień ( alkoholizm i narkomania) aspekty psychologiczne a regulacje prawne • Problem krzywdzenia dzieci – formy i skutki fizycznego i psychicznego krzywdzenia • Rola opinii psychologicznej w sprawach rodzinnych i opiekuńczych • Na jakie pytania organu procesowego daje odpowiedzi wiedza psychologiczna |
Literatura: |
1. Barwiński Ł.(2014) Aktualne kierunki zmian w diagnozowaniu zaburzeń osobowości o rysie antyspołecznym. W: E. Habzda-Siwek, J.Kabzińska Psychologia i Prawo. Między teorią a praktyką . Sopot GWP 2. Czerederecka A. Jaskiewicz-Obydzińska T., Gierowski J.K (2002): Ekspertyza psychologiczna , w: J. Wójcikiewicz (red):Ekspertyza Sądowa, Kraków, Wyd. Zakamycze, szczególnie pkt 1, 2.2 i 2.3 oraz 3.3 i 3.4 3. Gierowski J.K., Jaśkiewicz-Obydzińska T. Najda M. (2008) Psychologia w postępowaniu karnym. Warszawa: LexisNexis. Cz. II rozdz. 3,4,6 i 7 4. Przybyliński W. (2005) Podkultura więzienna rozdz. 1 i 3 Kraków Wyd. „Impuls” 5. Rajtar T., Haś A. (2014) Psychologia penitencjarna. W: M. Szpitalak, K. Kasperek(red)Psychologia sądowa. Wybrane zagadnienia Kraków. Wyd. UJ 6. Wach E.(2014) Problematyka psychologii śledczej. W: M. Szpitalak, K. Kasperek(red)Psychologia sądowa. Wybrane zagadnienia Kraków. Wyd. UJ |
Efekty uczenia się: |
Student uczy się podstaw psychologii sądowej, metodyki przeprowadzania badań psychologicznych. Student potrafi zaprojektować i przeprowadzić podstawowe badania z tego zakresu. Zna zasady badań poligraficznych. K_W17 Student zna znaczenie dowodu jako podmiotu badań psychologicznych w kontekście kryminalistyki ; K_U03 Student potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do kreatywnego rozwiązywania problemów zarówno teoretycznych jak i praktycznych; K_U04 Student potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę z obszaru nauk kryminalistycznych do rozwiązywania i interpretowania złożonych zadań i zagadnień kryminalistycznych dotyczących strategii i taktyk efektywnego postępowania; K_K05 Student inspirować różne kręgi społeczne i naukowe do działań w zakresie profilaktyki kryminalnej oraz popularyzowania dorobku kryminalistyki i nauk ściśle związanych z nią jako istotnych elementów procesu wykrywającego, zwalczającego i zapobiegającego przestępstwom; K_K06 Student potrafi rzetelnie prowadzić badania kryminalistyczne, dzięki czemu wykonuje pracę na rzecz ofiar i ich rodzin. Zna zasady etyczne nauk sądowych. Jest gotów uczciwie pełnić funkcje zawodowe. |
Metody i kryteria oceniania: |
4. Końcowy egzamin ma charakter testowy zawierający 20 pytań jednokrotnego wyboru oraz 3 pytania otwarte. Część testowa – punkt za pytanie, nie ma punktów ujemnych, minimum 10 punktów Część otwarta – od 0 do 3 punktów za odpowiedź, minimum 5 punktów Zalicza 15 punktów, ale trzeba zaliczyć obie części. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-06-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Toeplitz-Winiewska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Toeplitz-Winiewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Toeplitz-Winiewska | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.