Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy ekonomii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4030-PE
Kod Erasmus / ISCED: 14.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0310) Nauki społeczne i psychologiczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Podstawy ekonomii
Jednostka: Wydział Nauk Ekonomicznych
Grupy: Przedmioty obowiązkowe na 1 sem. I r. studiów I st. na kierunku MSOŚ
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Wykład ma celu:

• zapoznanie studentów z przedmiotem współczesnej ekonomii;

• omówienie podstaw metodologii nauk ekonomicznych;

• przedstawienie głównych problemów ekonomicznych Polski i świata oraz sposobów analizy tych problemów przez ekonomistów.

Wiodącym motywem kursu jest chęć pokazania, w jaki sposób mechanizm rynkowy rozwiązuje problemy ekonomiczne w różnej skali (mikroekonomicznej, makroekonomicznej i globalnej) oraz dlaczego mechanizm ten jest uzupełniany (a częściowo także zastępowany) innymi mechanizmami regulacji, zwłaszcza poprzez działalność państwa.

Wykład pokazuje ekonomię w szerokiej perspektywie, która przygotowuje do jej dalszego, już bardziej szczegółowego, studiowania. Zwraca uwagę na związek ekonomii z innymi dyscyplinami i porusza problemy o charakterze interdyscyplinarnym.

Pełny opis:

Wykład obejmuje następujące tematy:

1. Czym zajmuje się ekonomia – wprowadzenie

• Czy ekonomia pomaga sprostać wyzwaniom współczesnego świata?

• Czym zajmuje się ekonomia?

• Co to jest gospodarowanie i ekonomizacja i jaką rolę pełni koszt alternatywny?

• Co decyduje o „bogactwie narodów”?

• Dlaczego gospodarka jest systemem?

• Jaką rolę w gospodarce pełni rynek, a jaką państwo?

• Dlaczego warto studiować ekonomię?

• Czy ekonomia jest etyczna? Na jakim fundamencie etycznym opiera się ekonomia?

2. Podstawy metodologiczne ekonomii

• Czy ekonomia jest nauką społeczną?

• Jaką rolę w ekonomii odgrywają modele? W jaki sposób, mimo nierealistycznych założeń, modele pozwalają objaśniać świat?

• Jakie znaczenie ma w ekonomii pojęcie równowagi i czy zawsze jest ona efektywna?

• Jaki charakter mają prawa ekonomiczne?

• Jakimi narzędziami posługują się ekonomiści?

• Jakie nowe trendy obserwujemy w ekonomii?

• Jakie są najważniejsze współczesne nurty ekonomii?

• Dlaczego ekonomiści nie zgadzają się ze sobą?

3. Zachowanie i wybór konsumenta

• Jak rozumieć racjonalność wyboru?

• Czy wybór racjonalny musi być egoistyczny?

• Czy „wszystko” można uwzględnić w funkcji użyteczności konsumenta?

• W jaki sposób teoria racjonalnego wyboru jest kwestionowana?

• Czy ludzie zachowują się racjonalnie, a jeśli tak, to kiedy tak się zachowują?

• W jaki sposób można ludźmi manipulować?

• Jak można zastosować teorię wyboru w codziennym życiu?

• Jak można wykorzystać teorię racjonalnego wyboru do tłumaczenia zjawisk nieekonomicznych?

• Czym jest happiness economics i jaka jest jej relacja do neoklasycznego modelu wyboru konsumenta?

4. Rynek

• Na czym polega fenomen rynku?

• Jak wykorzystywać model kształtowania się równowagi na rynku dla wyjaśnienia współczesnych zjawisk, też spoza obszaru gospodarki?

• Jakie mechanizmy rządzą „czarnym rynkiem”?

• Czy równowaga rynkowa oznacza równość szans?

• Kiedy rynek działa (rola praw własności, instytucji, itp.)?

5. Systemy gospodarcze i transformacja systemowa

• Na czym polegają współczesne gospodarcze transformacje systemowe?

• Jakie nieefektywności są związane z systemem gospodarki centralnie sterowanej?

• Jakie problemy są związane z transformacją systemową?

• Jakie znaczenie mają instytucje formalne i nieformalne w trakcie transformacji systemowej?

• Czy transformacja systemowa w Polsce się udała?

• Na czym polegał sukces transformacji systemowej w Chinach?

• Co można wywnioskować na podstawie danych z Indeksu Wolności Gospodarczej?

6. Teoria przedsiębiorstwa

• Gdzie przebiegają granice przedsiębiorstwa?

• Dlaczego firmy istnieją?

• Jak firmy mogą uzyskać przewagę konkurencyjną?

• Dlaczego firmom opłaca się działać w długim okresie w warunkach doskonałej konkurencji, skoro uzyskują wtedy zerowe zyski?

• Czy firma, według neoklasycznej teorii przedsiębiorstwa, jest czarną skrzynką?

• Jakie cele realizują przedsiębiorstwa? Dlaczego firmy często nie maksymalizują zysków?

• Na czym polega problem agencji?

• O czym mówią nowe teorie firmy?

7. Zawodność rynku i rola państwa

• Na czym osadza się postrzegana przez ekonomistów wyższość rynku nad państwem?

• Jakie są ekonomiczne uzasadnienia interwencji państwa w gospodarkę?

• Jak rozwiązywać problemy związane z dostarczaniem dóbr publicznych i ochroną wspólnych zasobów?

• Czy państwo wypiera oddolną samoorganizację na poziomie wspólnot lokalnych?

• Czy państwo może skutecznie działać na rzecz zwiększenia zaangażowania obywatelskiego?

• Na czym polega efektywność w sektorze publicznym?

• Jakie istnieją narzędzia do przeciwdziałania degradacji środowiska i mitygacji zmian klimatycznych?

• Jakie są uzasadnienia redystrybucji dochodów i jakie wiążą się z nią problemy?

• Na czym polega istota zawodności państwa?

• Kiedy państwo jest dobrze rządzone?

8. Podstawy analizy makroekonomicznej

• Dlaczego potrzebna jest makro- i mikroekonomia, czyli dlaczego makro zjawiska gospodarcze nie są prostą „sumą” zjawisk na poziomie mikroekonomicznym?

• Jakie poziomy przyjmują najważniejsze wskaźniki makroekonomiczne dla Polski i o czy to świadczy?

• Na czym polega różnica pomiędzy podejściem keynesowskim a podejściem ekonomii klasycznej?

• Jaki wpływ mają nowe technologie na rynek pracy?

• Jak przejawia się bezrobocie strukturalne?

• Dlaczego w równowadze istnieje niezerowe, naturalne bezrobocie?

• Jakie są przyczyny inflacji?

• Czy inflacja jest zawsze szkodliwa i niebezpieczna?

• Jakie są związki inflacji z bezrobociem?

• Dlaczego ludzie unikają płacenia podatków?

• Jakie są dylematy polityki fiskalnej i monetarnej?

9. Wzrost i rozwój gospodarczy

• Jak mierzyć wzrost i rozwój gospodarczy? Jakie są wady i zalety alternatywnych miar? Co na ich podstawie można wnioskować?

•Na czym polega zrównoważony rozwój?

•Jakie są współczesne debaty o celach i granicach rozwoju?

•Dlaczego różne kraje rozwijają się w różnym tempie i są na różnym poziomie rozwoju?

•Jak stymulować rozwój gospodarczy? Czy istnieją uniwersalne reguły/instytucje?

10. Rola pieniądza i rynek finansowy

• Na czym polega fenomen pieniądza i jak przebiegał jego rozwój?

• Dlaczego pieniądz jest systemem zaufania?

• Jakie są alternatywne rodzaje pieniądza? Jakie perspektywy ma pieniądz zdecentralizowany, np. waluty społecznościowe lub kryptowaluty?

• Jak funkcjonuje rynek kapitałowy? Jaką pełni rolę w gospodarce?

• Na czym osadzają się oszustwa na rynku kapitałowym?

• Czego uczą nas kryzysy finansowe?

• Na czym polega globalizacja na rynku finansowym i czym skutkuje?

• Jaką rolę spełniają standardy etyczne na rynku finansowym?

11. Handel międzynarodowy

• Czy zarówno bogate jak i biedne kraje korzystają na handlu międzynarodowym?

• Czym się różni klasyczna i neoklasyczna teoria handlu od nowej teorii handlu? Jak mają się do rzeczywistych wymian handlowych?

• Kim są wygrani i przegrani handlu międzynarodowego?

• Dlaczego protekcjonizm jest popularny? Czy jest uzasadniony w świetle dążenia do zwiększania dobrobytu społecznego?

• W jakich obszarach samowystarczalność na poziomie kraju bądź regionu jest konieczna?

• Które narzędzia protekcjonizmu handlowego są najbardziej nieefektywne?

12. Globalizacja i problemy krajów rozwijających się

• Jakie są cechy współczesnej globalnej gospodarki? Na czym polegają istniejące współcześnie tendencje odśrodkowe i dośrodkowe? Jak na tym tle wygląda integracja europejska?

• Jakie są korzyści z globalizacji?

• Jakie są zagrożenia związane z globalizacją?

• Jakie współcześnie są najważniejsze problemy, które trzeba rozwiązywać na poziomie międzynarodowym a nawet globalnym?

• Co hamuje rozwój gospodarczy w niektórych częściach świata?

• Na czym polegają nierówności we współczesnej gospodarce i jakie zachodzą w nich trendy?

• Jaki jest związek pomiędzy rozwojem gospodarczym i zmianą klimatu?

• Jaki jest związek pomiędzy handlem międzynarodowym a zmianą klimatu?

Literatura:

Podstawowa:

M. Bednarski, J. Wilkin (red.): Ekonomia dla prawników i nie tylko, Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis, Warszawa, wydanie czwarte (można też wykorzystać wydania wcześniejsze)

Jeśli będą mieli Państwo problemy z uzyskaniem dostępu do powyższej książki, to opcjonalnie można korzystać z:

R. Milewski, E. Kwiatkowski (red.): Podstawy ekonomii, WN PWN, Warszawa, wyd. z 2018 r. (można też korzystać z wcześniejszych wydań; e-book dostępny w zbiorach zdalnych BUW)

Dodatkowa:

M. Gorazda, Ł. Hardt, T. Kwarciński (red.): Metaekonomia. Zagadnienia z filozofii ekonomii, Copernicus Center Press, Kraków, 2016

M. Gorazda, T. Kwarciński: Między dobrobytem a szczęściem. Eseje z filozofii ekonomii, Copernicus Center Press, Kraków, 2020

J. Wilkin, Czy ekonomia może być piękna? Rozważania o przedmiocie i metodzie ekonomii. Ekonomista 2009, 3: 295-313

T. Mayer, Prawda kontra precyzja w ekonomii, PWN, Warszawa 1996, r. 1.,2.,3.

M. Blaug, Metodologia ekonomii, PWN, Warszawa 1995, r. 5.

F. A. Hayek, The use of knowledge in society, American Economic Review, (1945), 35 (4): 519-530

A. Noga A., Teorie przedsiębiorstw, PWE, Warszawa 2009

R. H. Coase, The nature of the firm, Economica, 1937, 4 (16): 386-405

O. E. Williamson, The Theory of the Firm as Governance Structure: From Choice to Contract, Journal of Economic Perspectives, 2002, 16 (3): 171–195

L. Balcerowicz, Socjalizm, kapitalizm, transformacja, PWN, Warszawa 1997, r. 14.

J. Wilkin, Jaki kapitalizm, jaka Polska? Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995, r. 3.,4.,5.

D. Rodrik, Jedna ekonomia, wiele recept: globalizacja, instytucje i wzrost gospodarczy, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2011

J. Stiglitz, Globalizacja, PWN, Warszawa 2005, r. 1.,2.,3.

A. Kukla-Gryz, International Trade and Air Pollution: A Decomposition Analysis", Ecological Economics, 2009, 68(5):1329-1339

Klimatyczne ABC, Lekcja 4, 7, 12 i 13: https://doi.org/10.31338/uw.9788323547303

G. Claeys, M. Le Mouel, S. Tagliapietra, G. B. Wolff, G, Zachmann, The Macroeconomics of Decarbonisation. Implications and Policies, Cmbridge University Press, Cambridge 2024, r. 1.

Efekty uczenia się:

Student kończący ten przedmiot zaznajomiony jest z podstawowymi kategoriami ekonomicznymi, sposobem analizy zjawisk gospodarczych i potrafi wyjaśnić związek działalności gospodarczej z procesami społecznymi, politycznymi i śrorowiskowymi. Zajęcia z tego przedmiotu mają zachęcić studentów do dalszego pogłębiania wiedzy ekonomicznej na bardziej zaawansowanych kursach. Znajomość podstaw ekonomii ułatwia funkcjonowanie w życiu gospodarczym, społecznym i politycznym kraju.

Wiedza:

Po zakończeniu wykładu student:

- zna podstawowe definicje ekonomiczne takie jak popyt, podaż, PKB, bilans płatniczy, itp.;

- rozumie, jak działa system rynkowy, jak ceny wpływają na poziom produkcji i podział towarów i usług oraz jaka jest ekonomiczna rola rządu;

- zna podstawowe pojęcia związane ze wzrostem gospodarczym, rozwojem gospodarczym, zrównoważonym rozwojem i handlem międzynarodowym;

- rozumie specyfikę krajów rozwijających się i przechodzących transformację gospodarczą.

Umiejętności:

Po ukończeniu kursu student:

- potrafi zastosować podstawową analizę ekonomiczną do wyjaśnienia głównych problemów gospodarki polskiej i światowej;

- potrafi analizować najważniejsze problemy ekonomiczne za pomocą podstawowej analizy graficznej.

- potrafi wyjaśnić istotę różnych problemów ekonomicznych, jak np. zawodności rynku.

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą oceny i zaliczenia przedmiotu jest egzamin końcowy w formie pisemnej.

Aby uzyskać ocenę pozytywną, należy uzyskać minimum 50% punktów z egzaminu.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Arak
Prowadzący grup: Piotr Arak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-01-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Arak
Prowadzący grup: Piotr Arak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-175b607b9 (2025-05-20)