Podstawy ekonomii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4030-PE |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.0
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy ekonomii |
Jednostka: | Wydział Nauk Ekonomicznych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe na 1 sem. I r. studiów I st. na kierunku MSOŚ |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Wykład ma celu: • zapoznanie studentów z przedmiotem współczesnej ekonomii; • omówienie podstaw metodologii nauk ekonomicznych; • przedstawienie głównych problemów ekonomicznych Polski i świata oraz sposobów analizy tych problemów przez ekonomistów. Wiodącym motywem kursu jest chęć pokazania, w jaki sposób mechanizm rynkowy rozwiązuje problemy ekonomiczne w różnej skali (mikroekonomicznej, makroekonomicznej i globalnej) oraz dlaczego mechanizm ten jest uzupełniany (a częściowo także zastępowany) innymi mechanizmami regulacji, zwłaszcza poprzez działalność państwa. Wykład pokazuje ekonomię w szerokiej perspektywie, która przygotowuje do jej dalszego, już bardziej szczegółowego, studiowania. Zwraca uwagę na związek ekonomii z innymi dyscyplinami i porusza problemy o charakterze interdyscyplinarnym. |
Pełny opis: |
Wykład obejmuje następujące tematy: 1. Czym zajmuje się ekonomia – wprowadzenie • Czy ekonomia pomaga sprostać wyzwaniom współczesnego świata? • Czym zajmuje się ekonomia? • Co to jest gospodarowanie i ekonomizacja i jaką rolę pełni koszt alternatywny? • Co decyduje o „bogactwie narodów”? • Dlaczego gospodarka jest systemem? • Jaką rolę w gospodarce pełni rynek, a jaką państwo? • Dlaczego warto studiować ekonomię? • Czy ekonomia jest etyczna? Na jakim fundamencie etycznym opiera się ekonomia? 2. Podstawy metodologiczne ekonomii • Czy ekonomia jest nauką społeczną? • Jaką rolę w ekonomii odgrywają modele? W jaki sposób, mimo nierealistycznych założeń, modele pozwalają objaśniać świat? • Jakie znaczenie ma w ekonomii pojęcie równowagi i czy zawsze jest ona efektywna? • Jaki charakter mają prawa ekonomiczne? • Jakimi narzędziami posługują się ekonomiści? • Jakie nowe trendy obserwujemy w ekonomii? • Jakie są najważniejsze współczesne nurty ekonomii? • Dlaczego ekonomiści nie zgadzają się ze sobą? 3. Zachowanie i wybór konsumenta • Jak rozumieć racjonalność wyboru? • Czy wybór racjonalny musi być egoistyczny? • Czy „wszystko” można uwzględnić w funkcji użyteczności konsumenta? • W jaki sposób teoria racjonalnego wyboru jest kwestionowana? • Czy ludzie zachowują się racjonalnie, a jeśli tak, to kiedy tak się zachowują? • W jaki sposób można ludźmi manipulować? • Jak można zastosować teorię wyboru w codziennym życiu? • Jak można wykorzystać teorię racjonalnego wyboru do tłumaczenia zjawisk nieekonomicznych? • Czym jest happiness economics i jaka jest jej relacja do neoklasycznego modelu wyboru konsumenta? 4. Rynek • Na czym polega fenomen rynku? • Jak wykorzystywać model kształtowania się równowagi na rynku dla wyjaśnienia współczesnych zjawisk, też spoza obszaru gospodarki? • Jakie mechanizmy rządzą „czarnym rynkiem”? • Czy równowaga rynkowa oznacza równość szans? • Kiedy rynek działa (rola praw własności, instytucji, itp.)? 5. Systemy gospodarcze i transformacja systemowa • Na czym polegają współczesne gospodarcze transformacje systemowe? • Jakie nieefektywności są związane z systemem gospodarki centralnie sterowanej? • Jakie problemy są związane z transformacją systemową? • Jakie znaczenie mają instytucje formalne i nieformalne w trakcie transformacji systemowej? • Czy transformacja systemowa w Polsce się udała? • Na czym polegał sukces transformacji systemowej w Chinach? • Co można wywnioskować na podstawie danych z Indeksu Wolności Gospodarczej? 6. Teoria przedsiębiorstwa • Gdzie przebiegają granice przedsiębiorstwa? • Dlaczego firmy istnieją? • Jak firmy mogą uzyskać przewagę konkurencyjną? • Dlaczego firmom opłaca się działać w długim okresie w warunkach doskonałej konkurencji, skoro uzyskują wtedy zerowe zyski? • Czy firma, według neoklasycznej teorii przedsiębiorstwa, jest czarną skrzynką? • Jakie cele realizują przedsiębiorstwa? Dlaczego firmy często nie maksymalizują zysków? • Na czym polega problem agencji? • O czym mówią nowe teorie firmy? 7. Zawodność rynku i rola państwa • Na czym osadza się postrzegana przez ekonomistów wyższość rynku nad państwem? • Jakie są ekonomiczne uzasadnienia interwencji państwa w gospodarkę? • Jak rozwiązywać problemy związane z dostarczaniem dóbr publicznych i ochroną wspólnych zasobów? • Czy państwo wypiera oddolną samoorganizację na poziomie wspólnot lokalnych? • Czy państwo może skutecznie działać na rzecz zwiększenia zaangażowania obywatelskiego? • Na czym polega efektywność w sektorze publicznym? • Jakie istnieją narzędzia do przeciwdziałania degradacji środowiska i mitygacji zmian klimatycznych? • Jakie są uzasadnienia redystrybucji dochodów i jakie wiążą się z nią problemy? • Na czym polega istota zawodności państwa? • Kiedy państwo jest dobrze rządzone? 8. Podstawy analizy makroekonomicznej • Dlaczego potrzebna jest makro- i mikroekonomia, czyli dlaczego makro zjawiska gospodarcze nie są prostą „sumą” zjawisk na poziomie mikroekonomicznym? • Jakie poziomy przyjmują najważniejsze wskaźniki makroekonomiczne dla Polski i o czy to świadczy? • Na czym polega różnica pomiędzy podejściem keynesowskim a podejściem ekonomii klasycznej? • Jaki wpływ mają nowe technologie na rynek pracy? • Jak przejawia się bezrobocie strukturalne? • Dlaczego w równowadze istnieje niezerowe, naturalne bezrobocie? • Jakie są przyczyny inflacji? • Czy inflacja jest zawsze szkodliwa i niebezpieczna? • Jakie są związki inflacji z bezrobociem? • Dlaczego ludzie unikają płacenia podatków? • Jakie są dylematy polityki fiskalnej i monetarnej? 9. Wzrost i rozwój gospodarczy • Jak mierzyć wzrost i rozwój gospodarczy? Jakie są wady i zalety alternatywnych miar? Co na ich podstawie można wnioskować? •Na czym polega zrównoważony rozwój? •Jakie są współczesne debaty o celach i granicach rozwoju? •Dlaczego różne kraje rozwijają się w różnym tempie i są na różnym poziomie rozwoju? •Jak stymulować rozwój gospodarczy? Czy istnieją uniwersalne reguły/instytucje? 10. Rola pieniądza i rynek finansowy • Na czym polega fenomen pieniądza i jak przebiegał jego rozwój? • Dlaczego pieniądz jest systemem zaufania? • Jakie są alternatywne rodzaje pieniądza? Jakie perspektywy ma pieniądz zdecentralizowany, np. waluty społecznościowe lub kryptowaluty? • Jak funkcjonuje rynek kapitałowy? Jaką pełni rolę w gospodarce? • Na czym osadzają się oszustwa na rynku kapitałowym? • Czego uczą nas kryzysy finansowe? • Na czym polega globalizacja na rynku finansowym i czym skutkuje? • Jaką rolę spełniają standardy etyczne na rynku finansowym? 11. Handel międzynarodowy • Czy zarówno bogate jak i biedne kraje korzystają na handlu międzynarodowym? • Czym się różni klasyczna i neoklasyczna teoria handlu od nowej teorii handlu? Jak mają się do rzeczywistych wymian handlowych? • Kim są wygrani i przegrani handlu międzynarodowego? • Dlaczego protekcjonizm jest popularny? Czy jest uzasadniony w świetle dążenia do zwiększania dobrobytu społecznego? • W jakich obszarach samowystarczalność na poziomie kraju bądź regionu jest konieczna? • Które narzędzia protekcjonizmu handlowego są najbardziej nieefektywne? 12. Globalizacja i problemy krajów rozwijających się • Jakie są cechy współczesnej globalnej gospodarki? Na czym polegają istniejące współcześnie tendencje odśrodkowe i dośrodkowe? Jak na tym tle wygląda integracja europejska? • Jakie są korzyści z globalizacji? • Jakie są zagrożenia związane z globalizacją? • Jakie współcześnie są najważniejsze problemy, które trzeba rozwiązywać na poziomie międzynarodowym a nawet globalnym? • Co hamuje rozwój gospodarczy w niektórych częściach świata? • Na czym polegają nierówności we współczesnej gospodarce i jakie zachodzą w nich trendy? • Jaki jest związek pomiędzy rozwojem gospodarczym i zmianą klimatu? • Jaki jest związek pomiędzy handlem międzynarodowym a zmianą klimatu? |
Literatura: |
Podstawowa: M. Bednarski, J. Wilkin (red.): Ekonomia dla prawników i nie tylko, Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis, Warszawa, wydanie czwarte (można też wykorzystać wydania wcześniejsze) Jeśli będą mieli Państwo problemy z uzyskaniem dostępu do powyższej książki, to opcjonalnie można korzystać z: R. Milewski, E. Kwiatkowski (red.): Podstawy ekonomii, WN PWN, Warszawa, wyd. z 2018 r. (można też korzystać z wcześniejszych wydań; e-book dostępny w zbiorach zdalnych BUW) Dodatkowa: M. Gorazda, Ł. Hardt, T. Kwarciński (red.): Metaekonomia. Zagadnienia z filozofii ekonomii, Copernicus Center Press, Kraków, 2016 M. Gorazda, T. Kwarciński: Między dobrobytem a szczęściem. Eseje z filozofii ekonomii, Copernicus Center Press, Kraków, 2020 J. Wilkin, Czy ekonomia może być piękna? Rozważania o przedmiocie i metodzie ekonomii. Ekonomista 2009, 3: 295-313 T. Mayer, Prawda kontra precyzja w ekonomii, PWN, Warszawa 1996, r. 1.,2.,3. M. Blaug, Metodologia ekonomii, PWN, Warszawa 1995, r. 5. F. A. Hayek, The use of knowledge in society, American Economic Review, (1945), 35 (4): 519-530 A. Noga A., Teorie przedsiębiorstw, PWE, Warszawa 2009 R. H. Coase, The nature of the firm, Economica, 1937, 4 (16): 386-405 O. E. Williamson, The Theory of the Firm as Governance Structure: From Choice to Contract, Journal of Economic Perspectives, 2002, 16 (3): 171–195 L. Balcerowicz, Socjalizm, kapitalizm, transformacja, PWN, Warszawa 1997, r. 14. J. Wilkin, Jaki kapitalizm, jaka Polska? Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995, r. 3.,4.,5. D. Rodrik, Jedna ekonomia, wiele recept: globalizacja, instytucje i wzrost gospodarczy, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2011 J. Stiglitz, Globalizacja, PWN, Warszawa 2005, r. 1.,2.,3. A. Kukla-Gryz, International Trade and Air Pollution: A Decomposition Analysis", Ecological Economics, 2009, 68(5):1329-1339 Klimatyczne ABC, Lekcja 4, 7, 12 i 13: https://doi.org/10.31338/uw.9788323547303 G. Claeys, M. Le Mouel, S. Tagliapietra, G. B. Wolff, G, Zachmann, The Macroeconomics of Decarbonisation. Implications and Policies, Cmbridge University Press, Cambridge 2024, r. 1. |
Efekty uczenia się: |
Student kończący ten przedmiot zaznajomiony jest z podstawowymi kategoriami ekonomicznymi, sposobem analizy zjawisk gospodarczych i potrafi wyjaśnić związek działalności gospodarczej z procesami społecznymi, politycznymi i śrorowiskowymi. Zajęcia z tego przedmiotu mają zachęcić studentów do dalszego pogłębiania wiedzy ekonomicznej na bardziej zaawansowanych kursach. Znajomość podstaw ekonomii ułatwia funkcjonowanie w życiu gospodarczym, społecznym i politycznym kraju. Wiedza: Po zakończeniu wykładu student: - zna podstawowe definicje ekonomiczne takie jak popyt, podaż, PKB, bilans płatniczy, itp.; - rozumie, jak działa system rynkowy, jak ceny wpływają na poziom produkcji i podział towarów i usług oraz jaka jest ekonomiczna rola rządu; - zna podstawowe pojęcia związane ze wzrostem gospodarczym, rozwojem gospodarczym, zrównoważonym rozwojem i handlem międzynarodowym; - rozumie specyfikę krajów rozwijających się i przechodzących transformację gospodarczą. Umiejętności: Po ukończeniu kursu student: - potrafi zastosować podstawową analizę ekonomiczną do wyjaśnienia głównych problemów gospodarki polskiej i światowej; - potrafi analizować najważniejsze problemy ekonomiczne za pomocą podstawowej analizy graficznej. - potrafi wyjaśnić istotę różnych problemów ekonomicznych, jak np. zawodności rynku. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą oceny i zaliczenia przedmiotu jest egzamin końcowy w formie pisemnej. Aby uzyskać ocenę pozytywną, należy uzyskać minimum 50% punktów z egzaminu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Arak | |
Prowadzący grup: | Piotr Arak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Arak | |
Prowadzący grup: | Piotr Arak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.