Rekultywacja i remediacja
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4030-REK-W |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.1
|
Nazwa przedmiotu: | Rekultywacja i remediacja |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
Przedmioty do wyboru/specjalizacyjne na kierunku MSOŚ oferowane przez Wydział Biologii |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | w sali i w terenie |
Skrócony opis: |
Problemy terenów zdegradowanych i ich rekultywacja. Wpływ zanieczyszczeń na organizmy i ekosystemy. Rekultywacja – kierunki, metody, fazy. Gatunki roślin polecane do rekultywacji z ostrzeżeniem przed gatunkami inwazyjnymi. Zabiegi i możliwości przywracania walorów przyrodniczych terenów zdegradowanych - renaturyzacja. |
Pełny opis: |
Rodzaje degradacji środowiska, sposoby zapobiegania degradacji i możliwości rekultywacji terenów zdegradowanych. Wpływ zanieczyszczeń na organizmy i ekosystemy. Podstawowe pojęcia dotyczące rekultywacji – rodzaje, fazy procesu, przykłady. Gatunki roślin zalecane do rekultywacji. Organizmy inwazyjne – biologia i ekologia. Ekologiczne metody przywracania walorów przyrodniczych terenom zdegradowanym (renaturyzacja). Wykorzystanie organizmów żywych do oczyszczania środowiska (fitoremediacja). |
Literatura: |
Karczewska A. Ochrona gleb i rekultywacja terenów zdegradowanych, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław 2008. Wierzbicka M. Ekotoksykologia. Rośliny, gleby, metale, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2015. |
Efekty uczenia się: |
Student: Zna podstawowe procesy degradacji i sposoby przeciwdziałania. Potrafi powiązać rodzaj zanieczyszczenia z rodzajem prowadzonej działalności gospodarczej. Potrafi określić wpływ różnych rodzajów zanieczyszczeń na organizmy i ekosystem. Rozumie zastosowanie i potrafi wykorzystać metody biologiczne (biotesty) do określenia stopnia skażenia środowiska. Rozpoznaje inwazyjne gatunki flory i fauny. Potrafi wymienić problemy środowiskowe składowisk odpadów komunalnych, hałd pogórniczych, terenów zakwaszonych i zasolonych oraz podać sposoby ich rekultywacji. Potrafi określić kierunek rekultywacji na podstawie uwarunkowań środowiskowych. Zna przebieg kolejnych faz rekultywacji i potrafi ocenić przebieg procesu. Rozróżnia wpływ technicznych i biologicznych metod rekultywacji na środowisko. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin - część ustna (znajomość roślin, ich pochodzenia, biologii i ekologii); część pisemna na podstawie tematyki wykładów; brak możliwości poprawy oceny pozytywnej z egzaminu uzyskanej w pierwszym terminie. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Panufnik-Mędrzycka | |
Prowadzący grup: | Ingeborga Jarzyna, Dorota Panufnik-Mędrzycka, Małgorzata Wierzbicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Panufnik-Mędrzycka | |
Prowadzący grup: | Ingeborga Jarzyna, Dorota Panufnik-Mędrzycka, Małgorzata Wierzbicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.