Seminarium magisterskie Zarządzanie Ochroną Środowiska I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4030-SM-ZOŚ1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.2
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium magisterskie Zarządzanie Ochroną Środowiska I |
Jednostka: | Uniwersyteckie Centrum Badań nad Środowiskiem Przyrodniczym i Zrównoważonym Rozwojem |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria magisterskie |
Założenia (opisowo): | Zajęcia prowadzone w sali. W uzasadnionych przypadkach seminarium będzie prowadzone zdalnie na platformie preferowanej przez Uniwersytet Warszawski, np. Google Meet. |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Głównym celem seminarium jest poszukiwanie własnego tematu pracy dyplomowej oraz najbardziej odpowiedniego seminarium dyplomowego do jego realizacji podczas kolejnych semestrów studiów. Seminarium skoncentrowane na zagadnieniach związanych z zarządzaniem środowiskiem i zrównoważonym rozwojem, takimi jak m.in. oceny środowiskowe, komunikacja społeczna związana z procedurami środowiskowymi, certyfikaty, społeczna odpowiedzialność biznesu. Seminarium dyplomowe zapoznaje studentów z problematyką prowadzenia pracy badawczej, realizacji pracy dyplomowej ze specjalności zarządzanie środowiskiem. W trakcie zajęć prezentowane są referaty bezpośrednio związane z tematami prac dyplomowych oraz wybranymi aspektami zarządzania ochroną środowiska. Na życzenie studenta praca indywidualna z prowadzącym seminarium może być prowadzona w formie mentoringu lub coachingu. |
Pełny opis: |
Głównym celem seminarium jest poszukiwanie własnego tematu pracy dyplomowej oraz najbardziej odpowiedniego seminarium dyplomowego do jego realizacji podczas kolejnych semestrów studiów. Seminarium dotyczące zarządzania środowiskiem i zrównoważonym rozwojem, skoncentrowane na zagadnieniach związanych z zarządzaniem ochroną środowiska, w tym ocenach środowiskowych, komunikacji społecznej związanej z procedurami środowiskowymi, certyfikatach, społecznej odpowiedzialności biznesu. Zapoznaje studentów z problematyką prowadzenia pracy badawczej, realizacji pracy dyplomowej oraz wspomaga w przygotowaniu i wykonaniu jej kolejnych etapów. Integralnym elementem seminarium jest opracowanie i wygłoszenie prezentacji bezpośrednio związanych z tematem pracy dyplomowej. Kontrola postępów studentów odbywa się poprzez prezentacje i dyskusje. Na bieżąco dyplomanci przedstawiają postęp w przygotowaniu pracy dyplomowej. Omawiane są kolejne etapy realizacji pracy, np. : - metodyka prowadzenia pracy badawczej, - zasady realizacji pracy dyplomowej, - wyniki badań terenowych i metody ich opracowania, - interpretację zgromadzonych materiałów, - metody prowadzenia analizy i syntezy otrzymanych wyników, - metody opracowania i prezentowania wyników badań, - techniki edytorskie tekstu. Regularne kontakty indywidualne z opiekunami i prowadzącym seminarium wspomagają przygotowanie i wykonanie kolejnych etapów pracy. Na życzenie studenta praca indywidualna z prowadzącym seminarium może być prowadzona w formie mentoringu lub coachingu. |
Literatura: |
Ściśle uzależniona od problematyki badawczej podjętej przez studenta i etapu realizacji pracy dyplomowej, np. - literatura dotycząca metodyki prowadzenia pracy badawczej oraz realizacji prac dyplomowych, - indywidualny wybór literatury oraz prac archiwalnych związanych z terenem badań oraz zagadnieniem badawczym studentów, - literatura z zakresu metodyki prowadzenia i wykonania badań niezbędnych do realizacji pracy dyplomowej, - literatura dotycząca obszaru i przedmiotu pracy dyplomowej, np. fizycznogeograficzna, ekofizjograficzna - tematyczne mapy – wybór wg indywidualnej potrzeby studentów, - obowiązujące akty prawne bezpośrednio związane z realizowanym przez studenta tematem. np.: Dumanowski B., 1990, Wstęp do badań naukowych dla geografów, Uniwersytet Warszawski, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych, Warszawa. Plit F., 2007, Jak pisać prace licencjackie i magisterskie z geografii: poradnik bardzo praktyczny, Uniwersytet Warszawski. Wydział Geografii i Studiów Regionalnych, Warszawa. Weiner J., 2006, Technika pisania i prezentowania przyrodniczych prac naukowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu całego cyklu seminariów student: - zna podstawy metodyczne realizacji pracy dyplomowej, - posiada umiejętność przygotowania wstępnego planu pracy, który uwzględnia główne części pracy dyplomowej, - posiada umiejętność planowania kolejnych etapów związanych z realizacją pracy dyplomowej, - posiada umiejętność przygotowania szczegółowego konspektu oraz spisu treści pracy, który uwzględnia jej cele oraz wszystkie niezbędne części, - potrafi dokonywać wyboru i poddać analizie materiały archiwalne, - potrafi przeanalizować i poddać syntezie zebrane materiały i wyniki badań terenowych, - analizuje otrzymane dane i przedstawia je w formie tabelarycznej lub graficznej, - posiada umiejętność nowoczesnego opracowania i prezentowania wyników badań. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot na zaliczenie - szczegółowe oceny nie są wystawiane. Poprawa zaliczenia na podstawie dodatkowej pracy wykonanej przez studenta. Kryteria mające wpływ na zaliczenie seminarium: - poziom merytoryczny prezentacji, - forma wizualna przedstawionej prezentacji i jej atrakcyjność, - sposób przekazu zagadnień, - terminowość wykonania prac, - aktywny udział w dyskusjach i warsztatach, - obecność na zajęciach. Maksymalna liczba nieobecności dozwolona przez studenta: 2. Więcej nieobecności można usprawiedliwić zgodnie z przepisami obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, np. na podstawie zaświadczenia lekarskiego. |
Praktyki zawodowe: |
Nieobligatoryjne w wybranym przez studentkę lub studenta przedsiębiorstwie, instytucji publicznej lub organizacji pozarządowej, po uzgodnieniu z prowadzącym seminarium oraz opiekunem pracy dyplomowej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.