Edukacja różnojęzyczna i wielokulturowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4100-1SERIWO |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.1
|
Nazwa przedmiotu: | Edukacja różnojęzyczna i wielokulturowa |
Jednostka: | Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe semestru I w CKNJOiEE UW - studia I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
1.50
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z koncepcją edukacji różnojęzycznej i wielokulturowej, z podstawowymi dokumentami związanymi z tą tematyką, przekazanie im podstawowej wiedzy na temat różnorodności językowej na świecie, a w szczególności w Polsce i w innych krajach europejskich. Studenci poznają sposób funkcjonowania polityki edukacyjnej i językowej w wybranych państwach europejskich, zdobędą najważniejsze informacje na temat instytucji promujących edukację na rzecz różnorodności językowej i kulturowej i poznają ofertę edukacyjną najważniejszych edukacyjnych programów europejskich. Zajęcia mają również za zadanie ułatwienie rozwijania posiadanej kompetencji różnojęzycznej i wielokulturowej, otwierają na występującą wokół nas różnorodność kulturową i językową, a w konsekwencji sprzyjają akceptacji przejawów inności zarówno językowej jak i kulturowej. |
Pełny opis: |
W ramach zajęć będą omawiane następujące tematy: 1. Wprowadzenie do tematyki zajęć. Prezentacja studentów pod kątem ich biografii językowej.. Uzasadnienie konieczności edukacji różnojęzycznej w programie kształcenia przyszłych nauczycieli języków obcych 2. Autobiografia językowa studentów jako element stymulacji i budowania kompetencji różnojęzycznej (własnej i uczniów) i refleksji na temat czynników wpływających na motywację/demotywację do poznawania języków 3. Strategie uczenia się języków, wymiana doświadczeń w zakresie dostępu do materiałów służących do samokształcenia językowego 4. Różnorodność językowa na świecie/w Europie 5. Definicja polityki językowej. Polityka językowa Unii Europejskiej i Rady Europy. Prezentacja polityki językowej i najważniejszych aspektów kulturowych w wybranych krajach 6. Konwencje Rady Europy chroniące języki mniejszości: Konwencja ramowa o ochronie mniejszości narodowych i Europejska Karta Języków Regionalnych i Mniejszościowych 7. Podsumowanie zajęć i ewaluacja. |
Literatura: |
Przedstawione poniżej pozycje bibliograficzne i dokumenty są prezentowane na zajęciach. Zadaniem studenta jest zapoznanie się z tymi materiałami w czasie zajęć (a w razie nieobecności na zajęciach - w bibliotece, lub poprzez konsultację wersji elektronicznej i podanych stron internetowych). Wymagane jest przeczytanie podanych w bibliografii artykułów i zapoznanie się z wybranymi stronami internetowymi Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie (ESOKJ), (2003), CODN, http://issuu.com/frse/docs/europejski_wymiar_edukacji_internet_1_3_/1 Dorren, G. (2019), Babel. W dwadzieścia języków dookoła świata Jak uczyć się języków obcych” publikacja UE, 2010 http://bookshop.europa.eu/pl/jak-uczy-si-j-zyk-w-obcych-pbNC78095 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza – student wie i rozumie K_W01 w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, teorie, instytucje, procesy, zjawiska z zakresu różnorodności językowej i kulturowej j oraz z europejskiej polityki językowej zorientowane na zastosowane praktyczne w sferze edukacji językowej w przedszkolu oraz na I i II etapie edukacyjnym K_W02 niezbędną terminologię z zakresu edukacji różnojęzycznej i wielokulturowej S_W03 metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w instytucjach oświatowych i związanych z promowaniem edukacji różnojęzycznej i wielokulturowej K_W05 różne rodzaje struktur społecznych i instytucji życia społecznego oraz zachodzące między nimi relacje, ze szczególnym uwzględnieniem krajów powiązanych z nauczanymi językami K_W16 w znaczącym zakresie procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego w języku polskim, ich prawidłowości i zakłócenia Umiejętności: student potrafi K_U01 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów w języku polskim i angielskim, opcjonalnie francuskim lub niemieckim K_U15 w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie w języku polskim na tematy dotyczące edukacji różnojęzycznej i wielokulturowej z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając z dorobku dyscyplin powiązanych z podejściami pluralistycznymi w nauczaniu języków K_U20 pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem profesjonalnych Kompetencje społeczne: student jest gotów do: K_K01 uczenia się przez całe życie, rozwijając kompetencje różnojęzyczną u siebie i uczniów. K_K05 współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania Metody i kryteria oceniania: Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest: - obecność na zajęciach - przygotowanie do zajęć: znajomość zalecanych pozycji bibliograficznych (broszur, artykułów i stron internetowych), przygotowanie wymaganych prezentacji, dokumentacja z zajęć - aktywność (uczestnictwo w dyskusji i w refleksji), - prezentacje związane z tematyką zajęć, Kryteria zaliczenia zajęć: Wymagana jest obecność na wszystkich zajęciach. Dopuszczalna jest jedna nieobecność w cyklu siedmiu zajęć w semestrze. Pozostałe nieobecności muszą zostać nadrobione poprzez uczestniczenie w zajęciach innej grupy, za zgodą wykładowcy, lub poprzez wykonanie dodatkowej pracy. W celu zaliczenia zajęć należy uzyskać ocenę pozytywną z wszystkich prac podlegających ocenie. Za każdą pracę student otrzymuje określoną liczbę punktów każdorazowo przeliczaną na oceny. Ocena na koniec semestru jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych. W przypadku niewykonania pracy w terminie lub uzyskania oceny niedostatecznej, student ma prawo do zaliczenia zadania w ustalonym z wykładowcą dodatkowym terminie lub w sesji poprawkowej. Sposób weryfikacji efektów uczenia się może ulec zmianie przed rozpoczęciem kursu w związku z możliwością wykorzystania przez uczestników narzędzi wykorzystujących sztuczną inteligencję np. Chat GPT do tworzenia prac zaliczeniowych. Zmiany zostaną podane do wiadomości studentów na pierwszych zajęciach semestru zimowego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
CW
CW
CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Janina Zielińska | |
Prowadzący grup: | Janina Zielińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z koncepcją edukacji różnojęzycznej i wielokulturowej, z podstawowymi dokumentami związanymi z tą tematyką, przekazanie im podstawowej wiedzy na temat różnorodności językowej na świecie, a w szczególności w Polsce i w innych krajach europejskich. Studenci poznają sposób funkcjonowania polityki edukacyjnej i językowej w wybranych państwach europejskich, zdobędą najważniejsze informacje na temat instytucji promujących edukację na rzecz różnorodności językowej i kulturowej i poznają ofertę edukacyjną najważniejszych edukacyjnych programów europejskich. Zajęcia mają również za zadanie ułatwienie rozwijania posiadanej kompetencji różnojęzycznej i wielokulturowej, otwierają na występującą wokół nas różnorodność kulturową i językową, a w konsekwencji sprzyjają akceptacji przejawów inności zarówno językowej jak i kulturowej. |
|
Pełny opis: |
W ramach zajęć będą omawiane następujące tematy: 1. Wprowadzenie do tematyki zajęć. Prezentacja studentów pod kątem ich biografii językowej.. Uzasadnienie konieczności edukacji różnojęzycznej w programie kształcenia przyszłych nauczycieli języków obcych 2. Autobiografia językowa studentów jako element stymulacji i budowania kompetencji różnojęzycznej (własnej i uczniów) i refleksji na temat czynników wpływających na motywację/demotywację do poznawania języków 3. Strategie uczenia się języków, wymiana doświadczeń w zakresie dostępu do materiałów służących do samokształcenia językowego 4. Różnorodność językowa na świecie/w Europie 5. Definicja polityki językowej. Polityka językowa Unii Europejskiej i Rady Europy. Prezentacja polityki językowej i najważniejszych aspektów kulturowych w wybranych krajach 6. Konwencje Rady Europy chroniące języki mniejszości: Konwencja ramowa o ochronie mniejszości narodowych i Europejska Karta Języków Regionalnych i Mniejszościowych 7. Podsumowanie zajęć i ewaluacja. |
|
Literatura: |
Przedstawione poniżej pozycje bibliograficzne i dokumenty są prezentowane na zajęciach.Zadaniem studenta jest zapoznanie się z tymi materiałami w czasie zajęć (a w razie nieobecności na zajęciach - w bibliotece, lub poprzez konsultację wersji elektronicznej i podanych stron internetowych). Wymagane jest przeczytanie podanych w bibliografii artykułów i zapoznanie się z wybranymi stronami internetowymi Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie (ESOKJ), (2003), CODN, http://issuu.com/frse/docs/europejski_wymiar_edukacji_internet_1_3_/1 Dorren, G. (2019), Babel. W dwadzieścia języków dookoła świata Jak uczyć się języków obcych” publikacja UE, 2010 http://bookshop.europa.eu/pl/jak-uczy-si-j-zyk-w-obcych-pbNC78095 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z koncepcją edukacji różnojęzycznej i wielokulturowej, z podstawowymi dokumentami związanymi z tą tematyką, przekazanie im podstawowej wiedzy na temat różnorodności językowej na świecie, a w szczególności w Polsce i w innych krajach europejskich. Studenci poznają sposób funkcjonowania polityki edukacyjnej i językowej w wybranych państwach europejskich, zdobędą najważniejsze informacje na temat instytucji promujących edukację na rzecz różnorodności językowej i kulturowej i poznają ofertę edukacyjną najważniejszych edukacyjnych programów europejskich. Zajęcia mają również za zadanie ułatwienie rozwijania posiadanej kompetencji różnojęzycznej i wielokulturowej, otwierają na występującą wokół nas różnorodność kulturową i językową, a w konsekwencji sprzyjają akceptacji przejawów inności zarówno językowej jak i kulturowej. |
|
Pełny opis: |
W ramach zajęć będą omawiane następujące tematy: 1. Wprowadzenie do tematyki zajęć. Prezentacja studentów pod kątem ich biografii językowej.. Uzasadnienie konieczności edukacji różnojęzycznej w programie kształcenia przyszłych nauczycieli języków obcych 2. Autobiografia językowa studentów jako element stymulacji i budowania kompetencji różnojęzycznej (własnej i uczniów) i refleksji na temat czynników wpływających na motywację/demotywację do poznawania języków 3. Strategie uczenia się języków, wymiana doświadczeń w zakresie dostępu do materiałów służących do samokształcenia językowego 4. Różnorodność językowa na świecie/w Europie 5. Definicja polityki językowej. Polityka językowa Unii Europejskiej i Rady Europy. Prezentacja polityki językowej i najważniejszych aspektów kulturowych w wybranych krajach 6. Konwencje Rady Europy chroniące języki mniejszości: Konwencja ramowa o ochronie mniejszości narodowych i Europejska Karta Języków Regionalnych i Mniejszościowych 7. Podsumowanie zajęć i ewaluacja. |
|
Literatura: |
Przedstawione poniżej pozycje bibliograficzne i dokumenty są prezentowane na zajęciach.Zadaniem studenta jest zapoznanie się z tymi materiałami w czasie zajęć (a w razie nieobecności na zajęciach - w bibliotece, lub poprzez konsultację wersji elektronicznej i podanych stron internetowych). Wymagane jest przeczytanie podanych w bibliografii artykułów i zapoznanie się z wybranymi stronami internetowymi Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie (ESOKJ), (2003), CODN, http://issuu.com/frse/docs/europejski_wymiar_edukacji_internet_1_3_/1 Dorren, G. (2019), Babel. W dwadzieścia języków dookoła świata Jak uczyć się języków obcych” publikacja UE, 2010 http://bookshop.europa.eu/pl/jak-uczy-si-j-zyk-w-obcych-pbNC78095 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.