Dydaktyka przedmiotowa przedszkolna i I etapu edukacyjnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4100-3SDYDPPIEE |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.1
|
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka przedmiotowa przedszkolna i I etapu edukacyjnego |
Jednostka: | Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe semestru III w CKNJOiEE UW - studia I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest wyposażenie studentów w podstawową wiedzę i umiejętności z zakresu nauczania języka angielskiego jako obcego na pierwszym etapie edukacyjnym. |
Pełny opis: |
W czasie kursu studenci uczą się definiować i charakteryzować etapy rozwoju dzieci, a także rozpoznawać trudności i potrzeby edukacyjne. Potrafią określić specyfikę pracy z dziećmi i opisać obowiązki nauczyciela w zakresie potrzeb edukacyjnych małych dzieci. Studenci poznają techniki zarządzania klasą i utrzymania dyscypliny na lekcjach. Kurs wyposaża studentów w umiejętności oceny i doboru właściwych metod, technik (np. gry, piosenki, drama) i pomocy do nauczania języka angielskiego jako obcego na pierwszym etapie edukacyjnym w zakresie rozwijania umiejętności (głównie słuchania i mówienia, ale także czytania i pisania) oraz nauczania elementów języka (słownictwa, gramatyki). Kurs przygotowuje studentów do oceniania postępów w opanowaniu języka obcego w przedszkolu i na pierwszym etapie edukacyjnym, właściwego planowania jednostki lekcyjnej oraz przygotowywania odpowiednich pomocy naukowych. Zagadnienia tematyczne Etapy i aspekty rozwoju dzieci. Proces przyswajania języka obcego u dzieci na pierwszym etapie edukacyjnym. Zarządzanie klasą i utrzymanie dyscypliny na lekcjach języka obcego. Metody, techniki i pomoce do nauczania języka obcego – piosenki, rymowanki, wierszyki, wyliczanki, opowiadania, ruch, drama, gry, zajęcia plastyczne. Tworzenie własnych pomocy naukowych do nauczania języka obcego. Nauczanie słownictwa obcojęzycznego. Nauczanie gramatyki języka obcego. Rozwijanie umiejętności słuchania w języku obcym. Rozwijanie umiejętności mówienia w języku obcym. Rozwijanie umiejętności czytania w języku obcym. Rozwijanie umiejętności pisania w języku obcym. Ocenianie postępów w nauce języka obcego. Planowanie lekcji języka obcego. Nowe technologie w nauczaniu języka obcego. Uwaga, niektóre tematy mogą być omawiane na kilku zajęciach. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Cameron, L. (2000). Teaching languages to young learners. Cambridge: CUP. Pinter, A. (2006). Teaching young language learners. Oxford: OUP. Szpotowicz, M., & Szulc-Kurpaska, M. (2009). Teaching English to young learners. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Studenci zobowiązani są również przeczytać/zapoznać się z materiałami dydaktycznymi umieszczonymi na platformie lub dostarczonymi na zajęcia przez wykładowcę. Są to artykuły, rozdziały, opracowania i materiały elektroniczne (np. prezentacje, filmy) Literatura dodatkowa: Brewster, J. et al. (2003). The primary English teacher's guide. London: Penguin. Ellis, G., & Brewster, J. (2003). The storytelling handbook. London: Penguin. Ioannou-Georgiou, S., & Pavlou, P. ((2003). Assessing young learners. Oxford: OUP. Lewis, G., & Bedson, G. (2017). Games for children. ebook, Oxford: OUP. Moon, J. (2000). Children learning English. Oxford: Macmillan. Phillips, S. (2017). Young learners. Primary Resource Books for Teachers. ebook, Oxford: OUP. Slattery, M., & Willis, J. (2001). English for primary teachers. A handbook of activities & classroom language. Oxford: OUP. Szpotowicz, M. (2008). Second language learning processes in lower primary children. Warszawa: WUW. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: absolwent zna i rozumie K_W01 w pogłębionym stopniu wybrane fakty, teorie, instytucje, procesy, zjawiska z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: językoznawstwo, literaturoznawstwo, pedagogika, psychologia, nauki o kulturze i religii, historia, właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych ew. z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: nauki o polityce i administracji, nauki socjologiczne, nauki o komunikacji społecznej i mediach, nauki prawne, właściwych dla przedmiotu wiedza o społeczeństwie, zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków obcych na trzecim etapie edukacyjnym, nauczania dorosłych i w dydaktyce szkoły wyższej K_W03 innowacyjne koncepcje i techniki zintegrowanego kształcenia w zakresie języków oraz przedmiotów niejęzykowych K_W04 opartą na badaniach edukacyjnych metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w instytucjach oświatowych, szkołach wyższych i placówkach związanych z nauczaniem języków obcych lub wiedzy o społeczeństwie K_W10 opartą na badaniach edukacyjnych metodykę wykonywania typowych zadań, normy, procedury stosowane w różnych obszarach działalności pedagogicznej K_W16 w znaczącym zakresie rodzaje więzi społecznych i rządzące nimi prawidłowości K_W19 w uporządkowany sposób zasady i normy etyczne oraz fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji K_U01 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych, w języku polskim i angielskim, opcjonalnie francuskim lub niemieckim K_U03 dokonać oceny i krytycznej analizy jakości w nauczaniu języków obcych i ew. przedmiotu wiedza o społeczeństwie; diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia oraz projektować i realizować zindywidualizowane programy kształcenia i wychowania K_U05 wykonywać zadania związane z edukacją z wykorzystaniem narzędzi zdalnej komunikacji i różnych mediów K_U06 – ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języka angielskiego jako obcego K_U14 – dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu K_K08 – prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu K_K02 – refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia K_K11 – dostrzegania wagi zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodu nauczyciela |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem koniecznym zaliczenia semestru jest: - uzyskanie pozytywnej oceny z testu końcowego, - uzyskanie pozytywnej oceny z zadania 'microteaching' - obecność na zajęciach stacjonarnych (dopuszcza się 2 nieobecności), - przygotowanie i aktywny udział w zajęciach stacjonarnych (np. znajomość zalecanych lektur i materiałów; przygotowanie i prezentacja pomocy naukowych; udział w dyskusji; prezentacje związane z tematyką zajęć), - terminowe wykonywanie zadań na zajęcia stacjonarne i na platformie COME Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną: - ocena z testu końcowego ma wagę 3 (weryfikowane efekty kształcenia: K_W01, K_W03, K_W05, K_K07, K_K09) - ocena z projektu związanego z praktykami (microteaching) ma wagę 3 (weryfikowane efekty kształcenia: K_W01, K_W03, K_W05, K_U05, K_U08, K_K04, K_K07, K_K09), - oceny za zadania online mają wagę 1 lub 2 - zależnie od typu zadania (weryfikowane efekty kształcenia: K_W01, K_W03, K_W05, K_U01, K_U05, K_U08, K_U25, K_K04, K_K07, K_K09). Skala ocen (zadania online i test końcowy): 95-100% - 5 90-94% - 5- 85-89% - 4+ 80-84% - 4 75-79% - 4- 70-74% - 3+ 65-69% - 3 60-64% - 3- 0-59% - 2 |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN KON
KON
KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Walewska | |
Prowadzący grup: | Anna Walewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Celem kursu jest wyposażenie studentów w podstawową wiedzę i umiejętności z zakresu nauczania języka angielskiego jako obcego w przedszkolu i na pierwszym etapie edukacyjnym. |
|
Pełny opis: |
W czasie kursu studenci uczą się definiować i charakteryzować etapy rozwoju dzieci, a także rozpoznawać trudności i potrzeby edukacyjne. Potrafią określić specyfikę pracy z dziećmi i opisać obowiązki nauczyciela w zakresie potrzeb edukacyjnych małych dzieci. Studenci poznają techniki zarządzania klasą i utrzymania dyscypliny na lekcjach. Kurs wyposaża studentów w umiejętności oceny i doboru właściwych metod, technik (np. gry, piosenki, drama) i pomocy do nauczania języka angielskiego jako obcego w przedszkolu i na pierwszym etapie edukacyjnym w zakresie rozwijania umiejętności (głównie słuchania i mówienia, ale także czytania i pisania) oraz nauczania elementów języka (słownictwa, gramatyki). Kurs przygotowuje studentów do oceniania postępów w opanowaniu języka obcego w przedszkolu i na pierwszym etapie edukacyjnym, właściwego planowania jednostki lekcyjnej oraz przygotowywania odpowiednich pomocy naukowych. Tematyka Etapy i aspekty rozwoju dzieci. Proces przyswajania języka obcego u dzieci w przedszkolu i na pierwszym etapie edukacyjnym. Zarządzanie klasą i utrzymanie dyscypliny na lekcjach języka obcego w przedszkolu i na pierwszym etapie edukacyjnym. Metody, techniki i pomoce do nauczania języka obcego w przedszkolu i na pierwszym etapie edukacyjnym – piosenki, rymowanki, wierszyki, wyliczanki, opowiadania, ruch, drama, gry, zajęcia plastyczne. Tworzenie własnych pomocy naukowych do nauczania języka obcego w przedszkolu i na pierwszym etapie edukacyjnym. Nauczanie słownictwa obcojęzycznego w przedszkolu i na pierwszym etapie edukacyjnym. Nauczanie gramatyki języka obcego w przedszkolu i na pierwszym etapie edukacyjnym. Rozwijanie umiejętności słuchania w języku obcym w przedszkolu i na pierwszym etapie edukacyjnym. Rozwijanie umiejętności mówienia w języku obcym w przedszkolu i na pierwszym etapie edukacyjnym. Rozwijanie umiejętności czytania w języku obcym w przedszkolu i na pierwszym etapie edukacyjnym. Rozwijanie umiejętności pisania w języku obcym w przedszkolu i na pierwszym etapie edukacyjnym. Ocenianie postępów w nauce języka obcego w przedszkolu i na pierwszym etapie edukacyjnym. Planowanie lekcji języka obcego w przedszkolu i na pierwszym etapie edukacyjnym. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Cameron, L. (2000). Teaching languages to young learners. Cambridge: CUP. Pinter, A. (2006). Teaching young language learners. Oxford: OUP. Szpotowicz, M., & Szulc-Kurpaska, M. (2009). Teaching English to young learners. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Studenci zobowiązani są również przeczytać/zapoznać się z materiałami dydaktycznymi umieszczonymi na platformie lub dostarczonymi na zajęcia przez wykładowcę. Są to artykuły, rozdziały, opracowania i materiały elektroniczne (np. prezentacje PP, filmy video). Literatura dodatkowa: Brewster, J. et al. (2003). The primary English teacher's guide. London: Penguin. Ellis, G., & Brewster, J. (2003). The storytelling handbook. London: Penguin. Ioannou-Georgiou, S., & Pavlou, P. ((2003). Assessing young learners. Oxford: OUP. Lewis, G., & Bedson, G. (1999). Games for children. Oxford: OUP. Moon, J. (2000). Children learning English. Oxford: Macmillan. Phillips, S. (1993). Young learners. Oxford: OUP. Reilly, V., & Ward, S. (1997). Very young learners. Oxford: OUP. Scott, W., & Ytreberg, L. (1990). Teaching English to children. London: Longman. Slattery, M., & Willis, J. (2001). English for primary teachers. A handbook of activities & classroom language. Oxford: OUP. Szpotowicz, M. (2008). Second language learning processes in lower primary children. Warszawa: WUW. |
|
Uwagi: |
Sposób weryfikacji efektów uczenia się może ulec zmianie przed rozpoczęciem kursu w związku z możliwością wykorzystania przez uczestników narzędzi wykorzystujących sztuczną inteligencję np. Chat GPT do tworzenia prac zaliczeniowych. Zmiany zostaną podane do wiadomości studentów na pierwszych zajęciach semestru zimowego 2023/24. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN KON
KON
KON
KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Walewska | |
Prowadzący grup: | Anna Walewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Celem kursu jest wyposażenie studentów w podstawową wiedzę i umiejętności z zakresu nauczania języka angielskiego jako obcego w przedszkolu i na pierwszym etapie edukacyjnym. |
|
Pełny opis: |
W czasie kursu studenci uczą się definiować i charakteryzować etapy rozwoju dzieci, a także rozpoznawać trudności i potrzeby edukacyjne. Potrafią określić specyfikę pracy z dziećmi i opisać obowiązki nauczyciela w zakresie potrzeb edukacyjnych małych dzieci. Studenci poznają techniki zarządzania klasą i utrzymania dyscypliny na lekcjach. Kurs wyposaża studentów w umiejętności oceny i doboru właściwych metod, technik (np. gry, piosenki, drama) i pomocy do nauczania języka angielskiego jako obcego w przedszkolu i na pierwszym etapie edukacyjnym w zakresie rozwijania umiejętności (głównie słuchania i mówienia, ale także czytania i pisania) oraz nauczania elementów języka (słownictwa, gramatyki). Kurs przygotowuje studentów do oceniania postępów w opanowaniu języka obcego w przedszkolu i na pierwszym etapie edukacyjnym, właściwego planowania jednostki lekcyjnej oraz przygotowywania odpowiednich pomocy naukowych. Tematyka Etapy i aspekty rozwoju dzieci. Proces przyswajania języka obcego u dzieci w przedszkolu i na pierwszym etapie edukacyjnym. Zarządzanie klasą i utrzymanie dyscypliny na lekcjach języka obcego w przedszkolu i na pierwszym etapie edukacyjnym. Metody, techniki i pomoce do nauczania języka obcego w przedszkolu i na pierwszym etapie edukacyjnym – piosenki, rymowanki, wierszyki, wyliczanki, opowiadania, ruch, drama, gry, zajęcia plastyczne. Tworzenie własnych pomocy naukowych do nauczania języka obcego w przedszkolu i na pierwszym etapie edukacyjnym. Nauczanie słownictwa obcojęzycznego w przedszkolu i na pierwszym etapie edukacyjnym. Nauczanie gramatyki języka obcego w przedszkolu i na pierwszym etapie edukacyjnym. Rozwijanie umiejętności słuchania w języku obcym w przedszkolu i na pierwszym etapie edukacyjnym. Rozwijanie umiejętności mówienia w języku obcym w przedszkolu i na pierwszym etapie edukacyjnym. Rozwijanie umiejętności czytania w języku obcym w przedszkolu i na pierwszym etapie edukacyjnym. Rozwijanie umiejętności pisania w języku obcym w przedszkolu i na pierwszym etapie edukacyjnym. Ocenianie postępów w nauce języka obcego w przedszkolu i na pierwszym etapie edukacyjnym. Planowanie lekcji języka obcego w przedszkolu i na pierwszym etapie edukacyjnym. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Cameron, L. (2000). Teaching languages to young learners. Cambridge: CUP. Pinter, A. (2006). Teaching young language learners. Oxford: OUP. Szpotowicz, M., & Szulc-Kurpaska, M. (2009). Teaching English to young learners. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Studenci zobowiązani są również przeczytać/zapoznać się z materiałami dydaktycznymi umieszczonymi na platformie lub dostarczonymi na zajęcia przez wykładowcę. Są to artykuły, rozdziały, opracowania i materiały elektroniczne (np. prezentacje PP, filmy video). Literatura dodatkowa: Brewster, J. et al. (2003). The primary English teacher's guide. London: Penguin. Ellis, G., & Brewster, J. (2003). The storytelling handbook. London: Penguin. Ioannou-Georgiou, S., & Pavlou, P. ((2003). Assessing young learners. Oxford: OUP. Lewis, G., & Bedson, G. (1999). Games for children. Oxford: OUP. Moon, J. (2000). Children learning English. Oxford: Macmillan. Phillips, S. (1993). Young learners. Oxford: OUP. Reilly, V., & Ward, S. (1997). Very young learners. Oxford: OUP. Scott, W., & Ytreberg, L. (1990). Teaching English to children. London: Longman. Slattery, M., & Willis, J. (2001). English for primary teachers. A handbook of activities & classroom language. Oxford: OUP. Szpotowicz, M. (2008). Second language learning processes in lower primary children. Warszawa: WUW. |
|
Uwagi: |
Sposób weryfikacji efektów uczenia się może ulec zmianie przed rozpoczęciem kursu w związku z możliwością wykorzystania przez uczestników narzędzi wykorzystujących sztuczną inteligencję np. Chat GPT do tworzenia prac zaliczeniowych. Zmiany zostaną podane do wiadomości studentów na pierwszych zajęciach semestru zimowego 2023/24. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.