Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Literatura brytyjska dla nauczycieli języka II

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4100-IIMLITBRYT
Kod Erasmus / ISCED: 05.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Literatura brytyjska dla nauczycieli języka II
Jednostka: Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW
Grupy: Przedmioty obowiązkowe semestru II w CKNJOiEE UW - studia II stopnia
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

języki obce
obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Kurs, oparty na podbudowie z programu studiów I stopnia), obejmuje wybrane dzieła literatury angielskiej. Zawiera krótkie prezentacje w PowerPoint, pogłębioną analizę i interpretację wybranych dzieł literatury angielskiej (dramat, powieść, poezja). Analiza skupia się na kontekście historycznoliterackim, retoryce tekstu, stylu oraz omówieniu tematów ważnych w kontekście historii i kultury brytyjskiej.

Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Kurs, oparty na podbudowie z programu studiów I stopnia), obejmuje wybrane dzieła literatury angielskiej. Zawiera krótkie prezentacje w PowerPoint, pogłębioną analizę i interpretację wybranych dzieł literatury angielskiej (dramat, powieść, poezja). Analiza skupia się na kontekście historycznoliterackim, retoryce tekstu, stylu oraz omówieniu tematów ważnych w kontekście historii i kultury brytyjskiej.

Pełny opis:

Kurs, oparty na podbudowie z programu studiów I stopnia), obejmuje wybrane dzieła literatury angielskiej. Zawiera krótkie prezentacje w PowerPoint, pogłębioną analizę i interpretację wybranych dzieł literatury angielskiej (dramat, powieść, poezja). Analiza skupia się na kontekście historycznoliterackim, retoryce tekstu, stylu oraz omówieniu tematów ważnych w kontekście historii i kultury brytyjskiej.

Analiza i interpretacja obejmuje następujące utwory:

1. William Shakespeare, Romeo and Juliet

2. Jane Austen, Pride and Prejudice

3. Robert Browning, Porphyria’s Lover

4. Lewis Carroll, Alice in Wonderland (a fragment)

5. E.M. Forster, A Room With a View

6. John Fowles, The French Lieutenant’s Woman

Tydzień 1 Romeo and Juliet (e-book)

Tydzień 2 Jane Austen, Pride and Prejudice

Tydzień 3 Alfred Tennyson, The Lady of Shalott i Robert Browning, Porphiria's

Lover

Tydzień 4 Lewis Carroll, Alice in Wonderland: A Mad Tea-Party

Tydzień 5: E.M. Forster, A Room With a View (film)

Tydzień 6: John Fowles, The French Lieutenant’s Woman

Tydzień 7: Cd: John Fowles, The French Lieutenant’s Woman

Literatura:

Głównym podręcznikiem jest zaktualizowany e-book: A. Diniejko, Introduction to the Study of Literature and Film in English, 2024.

Zalecane lektura (jedna pozycja):

Alexander, M. A History of English Literature, Macmillan, 2000

Burgess, A. English Literature, Longman, 1990.

Drabble, M. The Oxford Companion to English Literature, Oxford, 1985.

Sanders, A. The Short Oxford History of English Literature. Oxford, 2003.

Sikorska, L., A Short History of English Literature, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, 2007.

Efekty uczenia się:

WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE

K_W01 w pogłębionym stopniu wybrane fakty, teorie, instytucje, procesy, zjawiska z

zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: literaturoznawstwo, właściwych dla

kierunku nauczanie języków obcych, zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze

nauczania języków obcych na trzecim etapie edukacyjnym, nauczania dorosłych i w

dydaktyce szkoły wyższej

K_W02 niezbędną terminologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: literaturoznawstwo, właściwą dla nauczania języków obcych,

K_W04 opartą na badaniach edukacyjnych metodykę wykonywania zadań, normy,

procedury i dobre praktyki stosowane w instytucjach oświatowych, szkołach wyższych i

placówkach związanych z nauczaniem języków obcych

K_W21 podstawę programową języka angielskiego na trzecim etapie edukacyjnym oraz

uwarunkowania kształcenia językowego w szkole wyższej

UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI

K_U01 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z

wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów

K_U02 samodzielnie planować i realizować, także przy użyciu technik informacyjno-

komunikacyjnych, typowe i innowacyjne projekty związane z nauczaniem języków obcych

w warunkach szkoły licealnej, branżowej, wyższej oraz w kształceniu dorosłych i w

warunkach innych instytucji edukacyjnych nauczających języków obcych

K_U03 dokonać oceny i krytycznej analizy jakości w nauczaniu języków obcych;

diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia oraz projektować i

realizować zindywidualizowane programy kształcenia i wychowania

K_U07 ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji

zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych oraz wybrać i

zastosować właściwy sposób postępowania

K_U13 wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i

nietypowe problemy oraz innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych

warunkach przez przystosowanie istniejących lub opracowanie nowych metod i narzędzi

K_U14 planować tok i program kształcenia językowego dostosowanego do pełnego

spektrum odbiorców w otoczeniu społecznym, różnych obszarów dziedzin życia

gospodarczego, naukowego i społecznego

K_U17 komunikować się na tematy specjalistyczne i argumentować merytorycznie w

angielskim z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski

K_U18 porozumiewać się w języku angielskim, prowadzić debatę z wykorzystaniem

różnych kanałów i technik komunikacyjnych, ze wszystkimi uczestnikami procesu

dydaktycznego oraz ze specjalistami w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych,

właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych

K_U20 przygotować wystąpienia ustne oraz wypowiadać się publicznie w języku

angielskim na temat zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem zaawansowanych ujęć

teoretycznych, a także różnych źródeł

K_U22 prezentować własne pomysły, wątpliwości i sugestie w języku angielskim,

popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych i poglądów

różnych autorów

K_U25 pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma

umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem

i podejmowaniem profesjonalnych działań edukacyjnych, umie kierować pracą zespołu

KOMPETENCJE SPOŁECZNE: ABSOLWENT JEST GOTÓW DO

K_K01 uczenia się przez całe życie

K_K02 krytycznej refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego

dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych

kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i

kształcenia, zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym

rozwiązaniem problemu

K_K03 odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy i świata

K_K06 współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role

K_K07 odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie

lub innych zadania

K_K09 uczestnictwa w życiu kulturalnym i społecznym, korzystając z różnych mediów i

różnych jego form

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa:

- obecność i przygotowanie do zajęć

- aktywne uczestnictwo w zajęciach

- zaliczenie w formie ustnej prezentacji i pracy pisemnej

- ocena za prowadzenie zeszytu (STUDENT'S DIGITAL NOTEBOOK)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (zakończony)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Diniejko
Prowadzący grup: Andrzej Diniejko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Kurs, oparty na podbudowie z programu studiów I stopnia), obejmuje wybrane dzieła literatury angielskiej. Zawiera krótkie prezentacje w PowerPoint, pogłębioną analizę i interpretację wybranych dzieł literatury angielskiej (dramat, powieść, poezja). Analiza skupia się na kontekście historycznoliterackim, retoryce tekstu, stylu oraz omówieniu tematów ważnych w kontekście historii i kultury brytyjskiej.

Pełny opis:

Kurs, oparty na podbudowie z programu studiów I stopnia), obejmuje wybrane dzieła literatury angielskiej. Zawiera krótkie prezentacje w PowerPoint, pogłębioną analizę i interpretację wybranych dzieł literatury angielskiej (dramat, powieść, poezja). Analiza skupia się na kontekście historycznoliterackim, retoryce tekstu, stylu oraz omówieniu tematów ważnych w kontekście historii i kultury brytyjskiej.

Analiza i interpretacja obejmuje następujące utwory:

1. William Shakespeare, Romeo and Juliet

2. Jane Austen, Pride and Prejudice

3. Robert Browning, Porphyria’s Lover

4. Lewis Carroll, Alice in Wonderland (a fragment)

5. E.M. Forster, A Room With a View

6. John Fowles, The French Lieutenant’s Woman

Tydzień 1 Romeo and Juliet (e-book)

Tydzień 2 Jane Austen, Pride and Prejudice

Tydzień 3 Alfred Tennyson, The Lady of Shalott i Robert Browning, Porphiria's

Lover

Tydzień 4 Lewis Carroll, Alice in Wonderland: A Mad Tea-Party

Tydzień 5: E.M. Forster, A Room With a View (film)

Tydzień 6: John Fowles, The French Lieutenant’s Woman

Tydzień 7: Cd: John Fowles, The French Lieutenant’s Woman

Literatura:

Głównym podręcznikiem jest zaktualizowany e-book: A. Diniejko, Introduction to the Study of Literature and Film in English, 2024.

Zalecane lektura (jedna pozycja):

Alexander, M. A History of English Literature, Macmillan, 2000

Burgess, A. English Literature, Longman, 1990.

Drabble, M. The Oxford Companion to English Literature, Oxford, 1985.

Sanders, A. The Short Oxford History of English Literature. Oxford, 2003.

Sikorska, L., A Short History of English Literature, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, 2007.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-bc9fa12b9 (2025-06-25)