Introduction to urban studies
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4208-ITUS |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
|
Nazwa przedmiotu: | Introduction to urban studies |
Jednostka: | Centrum Europejskich Studiów Regionalnych i Lokalnych (EUROREG) |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla I roku studiów regionalnych i lokalnych |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zagadnienia i lektury na poszczególne zajęcia: 1. The urban revolution(s) [lektury: Jameson, Lefebvre (wstęp N. Smitha, roz. 1-3)] 2. A planet of slums? [lektury: Fourchard, Power] 3. Production of space under capitalism [lektury: Harvey 2010 (roz. 1,2,3,4, i s. 166-209) 4. Financialisation and the houses of cards [lektury: Sassen 2008, López & Rodríguez] 5. Spaces of citizenship [lektury: Holston (roz. 1 & 7), Mayer, Harvey 2012 (roz. 1) 6. Rescaling the urban and the global [lektury: Sassen 2010, Keil & Mahon (wstęp), Smith] 7. Apocalipse Now? Possible urban futures [lektury: Davis, Roy, Stone (prolog oraz roz. 3) |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zaznajomienie uczestników i uczestniczek z podstawowymi zagadnieniami, teoriami oraz pojęciami z dziedziny interdyscyplinarnych studiów miejskich. Kurs składa się z siedmiu trój-godzinnych sesji, które będą odbywać się co dwa tygodnie. Każda z nich rozpoczyna się od projekcji filmu dokumentalnego, stanowiącego podstawę faktograficzną do dyskusji nad zadanymi tekstami. Wybrane studia przypadku – m.in. Detroit, Bogota, Lagos czy Tallinn – uzmysłowią uczestnikom różnorodność doświadczenia miejskości w określonych kontekstach kulturowych, politycznych i ekonomicznych oraz dadzą dostęp do bazy empirycznej, na podstawie której będzie można „testować” przydatność pojęć funkcjonujących w dyscyplinie.. Konfrontacja tekstów teoretycznych z trajektoriami wybranych miast pomoże uczestnikom w zdobyciu umiejętności dostosowania narzędzi teoretycznych z dziedziny studiów miejskich do analizy materiału empirycznego. Konwersatorium jest skierowane do studentów i studentek z wielu dyscyplin, w tym nauk społecznych, ekonomicznych, przyrodniczych i humanistycznych. |
Literatura: |
Required readings: • Mike Davis, 2010. Who Will Build the Arc?, “New Left Review”, Vol. 61. • Laurent Fourchard, 2011. Lagos, Koolhaas and Partisan Politics in Nigeria, “International Journal of Urban and Regional Research”, Vol. 35/1, p. 40–56. • David Harvey, 2010. The Enigma of Capital. London. • David Harvey, 2012. Rebel Cities. London. • James Holston, 2008. Insurgent Citizenship. Princeton. • Frederic Jameson, 2003. Future City, “New Left Review”, Vol. 21, p. 65-79. • Roger Keil, Rianne Mahon, Leviathan Undone? Towards a Political Economy of Scale. Toronto. • Henri Lefebvre, 2014. The Urban Revolution. Minneapolis. • Isidro López, Emmanuel Rodríguez, 2011. The Spanish Model, “New Left Review”, Vol 69, p. 5-28. • Margit Mayer, 2011. The 'Right to the City' in Urban Social Movements; in Mayer, Brenner, Marcuse (eds.) “Cities for People, Not for Profit”. London. • Marcus Power, 2012. Angola 2025: The Future of the “World's Richest Poor Country” as Seen through a Chinese Rear-View Mirror, “Antipode”, Vol. 44/3, p. 993–1014. • Ananya Roy, 2009. The 21st-Century Metropolis: New Geographies of Theory, “Regional Studies”, Vol. 43/6, pp. 819-830. • Saskia Sassen, 2008. Mortgage Capital and its Particularities: a New Frontier for Global Finance, “Journal of International Affairs”, Vol. 62/1, p. 187-212. • Saskia Sassen, 2010. When the City Itself Becomes a Technology of War, “Theory, Culture & Society”, Vol. 27/6, p. 33-50. • Neil Smith, 2002. New Globalism, New Urbanism: Gentrification as Global Urban Strategy, “Antipode”, Vol. 34/3, p. 427–450. • Brian Stone, 2012. The City and the Coming Climate: Climate Change in the Places We Live. Cambridge. |
Efekty uczenia się: |
(1) Zna i rozumie paradygmat interdyscyplinarności badań z zakresu studiów miejskich. (K_W01) (2) Wyjaśnia funkcjonowanie struktur przestrzennych w miastach. (K_W02) (3) Ma umiejętności językowe w zakresie języka angielskiego zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. (K_U07) (4) Współdziała i pracuje w grupie, przyjmując w niej różne role. (K_K04) |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność i aktywność na zajęciach (20%), jedna prezentacja wybranego tekstu (30%) oraz (do wyboru) egzamin ustny lub esej (50%). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Kacper Pobłocki | |
Prowadzący grup: | Kacper Pobłocki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Kacper Pobłocki | |
Prowadzący grup: | Kacper Pobłocki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.