Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

American Women Filmmakers (Amerykańskie reżyserki filmowe)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-SD160
Kod Erasmus / ISCED: 08.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0229) Nauki humanistyczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: American Women Filmmakers (Amerykańskie reżyserki filmowe)
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych II stopnia
Przedmioty na studiach stacjonarnych II stopnia
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

U.S. American Women Directors to kurs proponujący przegląd tradycji kobiet* reżyserek w kinie amerykańskim, od eksperymentalmych filmów Mai Deren i Shirley Clarke po nagrodziny Oscarem Nomadland Chloe Zhao. Tytułowe „kobiety” sytuują się na szerokim spektrum pod względem płci, rasy / pochodzenia etnicznego, seksualności, a także miejsca na amerykańskiej scenie filmowej: od popularnych twórczyń przebojów po autorki awangardowego kina „artystycznego”. Zbadamy ich strategie i estetykę, spróbujemy zdefiniować ich tematy i stanowiska polityczne.

Pełny opis:

Obejrzymy 15 filmów wybranych reżyserek, takich jak:

Maya Deren, Meshes of the Afternoon, At Land, A Study in Choreography for Camera, Ritual in Transfigured Time, Meditation on Violence, The Very Eye of Night

Dorothy Arzner, Dance Girl Dance, Christopher Young

Barbara Hammer, Double Strength, Sanctus, Maya Deren’s Sink

Shirley Clarke, Portrait of Jason

Donna Dietch, Desert Hearts

Adrienne Rich, “Compulsory Heterosexuality and Lesbian Existence”

Lizzie Borden, Working Girls, Born in Flames

Julie Dash, Daughters of the Dust

Cheryl Dunye, The Watermelon Woman

Sofia Coppola, Virgin Suicides

Su Friedrich, Damned If You Don’t, Sink or Swim, Hide and Seek, Odds of Recovery,

Kimberley Pierce, Boys Don’t Cry

Silas Howard and Harriet Dodge, By Hook or by Crook

Lisa Cholodenko, High Art, The Kids Are Alright

Patty Jenkins, Monster

Regina King, One Night in Miami

Greta Gerwig, Ladybird; Little Women

Sini Anderson, The Punk Singer

Debra Granik, Winter’s Bone, Leave no Trace

Kelly Reichardt, Wendy and Lucy, First Cow

Lilly and Julie Wachowski, Bound; Sense8

Eliza Hittman, Never Rarely Sometimes Always

Ekwa Msangi, Farewell Amor

Sydney Freeland, Deidra & Laney Rob a Train, Drunktown’s Finest

Chloe Zhao, Nomadland

Literatura:

Peter Wollen, “The Two Avant-Gardes“

Laura Doane, “Woman’s Stake: Filming the Female Body“

Todd McGowan, z: The Real Gaze: Film Theory after Lacan

Catherine Waldby, “Virtual Anatomy: From the Body in the Text to the Body on the Screen”

Małgorzata Radkiewicz, Władczynie Spojrzenia

Yvonne Rainer, The Films of Yvonne Rainer

Yvonne Rainer, The Mind Is a Muscle

Multiple Voices in Feminist Film Criticism, ed. Carson et al.

Art and the Moving Image, red. Tanya Leighton

Film Fatales: Independent Women Directors, ed. Redding and Brownworth

Gilles Deleuze, Cinema 1: Movement-Image

Laura Mulvey, “Visual Pleasure and Narrative Cinema”

Su Friedrich, “Radical Form: Radical Content”

Efekty uczenia się:

1. WIEDZA

Po ukończeniu tego kursu studenci będą posiadali wiedzę na temat głównych amerykańskich reżyserek filmowych. Będą umieli omówić ich twórczość w odniesieniu do okresu historycznego, w którym powstawały ich filmy, oraz usytuować ich twórczość w kontekście społecznym, politycznym kulturowym. Przede wszystkim będą umieli posługiwać się kategorią gender w odniesieniu do sztuki filmowej.

2. UMIEJĘTNOŚCI

Studenci będą umieli posługiwać się podstawowymi narzędziami analizy filmowej co pozwoli im formułować krytyczne i dobrze uzasadnione argumenty dotyczące filmu w ogóle. Praca z analizą szeregu tekstów filmowych da im umiejętność formułowania pytań badawczych na temat sztuki filmowej oraz poszerzania zdobytej wiedzy.

3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Zajęcia dotyczące kobiet reżyserek różnych ras i orientacji seksualnych uwrażliwią studentów na problematykę mniejszości społecznych. Staną się bardziej świadomymi odbiorcami nie tylko filmu, ale też innych form wypowiedzi artystycznej.

Metody i kryteria oceniania:

Oceniane będą:

1. Karty filmu: po obejrzeniu każdego filmu studenci są zobowiązanie odpowiedzieć na zestaw pytań, głównie z zakresu analizy formalnej (30%)

2. Obecność i udział w zajęciach (30%)

3. Esej końcowy (40%)

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)