American Women Filmmakers (Amerykańskie reżyserki filmowe)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-SD160 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | American Women Filmmakers (Amerykańskie reżyserki filmowe) |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych II stopnia Przedmioty na studiach stacjonarnych II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
U.S. American Women Directors to kurs proponujący przegląd tradycji kobiet* reżyserek w kinie amerykańskim, od eksperymentalmych filmów Mai Deren i Shirley Clarke po nagrodziny Oscarem Nomadland Chloe Zhao. Tytułowe „kobiety” sytuują się na szerokim spektrum pod względem płci, rasy / pochodzenia etnicznego, seksualności, a także miejsca na amerykańskiej scenie filmowej: od popularnych twórczyń przebojów po autorki awangardowego kina „artystycznego”. Zbadamy ich strategie i estetykę, spróbujemy zdefiniować ich tematy i stanowiska polityczne. |
Pełny opis: |
Obejrzymy 15 filmów wybranych reżyserek, takich jak: Maya Deren, Meshes of the Afternoon, At Land, A Study in Choreography for Camera, Ritual in Transfigured Time, Meditation on Violence, The Very Eye of Night Dorothy Arzner, Dance Girl Dance, Christopher Young Barbara Hammer, Double Strength, Sanctus, Maya Deren’s Sink Shirley Clarke, Portrait of Jason Donna Dietch, Desert Hearts Adrienne Rich, “Compulsory Heterosexuality and Lesbian Existence” Lizzie Borden, Working Girls, Born in Flames Julie Dash, Daughters of the Dust Cheryl Dunye, The Watermelon Woman Sofia Coppola, Virgin Suicides Su Friedrich, Damned If You Don’t, Sink or Swim, Hide and Seek, Odds of Recovery, Kimberley Pierce, Boys Don’t Cry Silas Howard and Harriet Dodge, By Hook or by Crook Lisa Cholodenko, High Art, The Kids Are Alright Patty Jenkins, Monster Regina King, One Night in Miami Greta Gerwig, Ladybird; Little Women Sini Anderson, The Punk Singer Debra Granik, Winter’s Bone, Leave no Trace Kelly Reichardt, Wendy and Lucy, First Cow Lilly and Julie Wachowski, Bound; Sense8 Eliza Hittman, Never Rarely Sometimes Always Ekwa Msangi, Farewell Amor Sydney Freeland, Deidra & Laney Rob a Train, Drunktown’s Finest Chloe Zhao, Nomadland |
Literatura: |
Peter Wollen, “The Two Avant-Gardes“ Laura Doane, “Woman’s Stake: Filming the Female Body“ Todd McGowan, z: The Real Gaze: Film Theory after Lacan Catherine Waldby, “Virtual Anatomy: From the Body in the Text to the Body on the Screen” Małgorzata Radkiewicz, Władczynie Spojrzenia Yvonne Rainer, The Films of Yvonne Rainer Yvonne Rainer, The Mind Is a Muscle Multiple Voices in Feminist Film Criticism, ed. Carson et al. Art and the Moving Image, red. Tanya Leighton Film Fatales: Independent Women Directors, ed. Redding and Brownworth Gilles Deleuze, Cinema 1: Movement-Image Laura Mulvey, “Visual Pleasure and Narrative Cinema” Su Friedrich, “Radical Form: Radical Content” |
Efekty uczenia się: |
1. WIEDZA Po ukończeniu tego kursu studenci będą posiadali wiedzę na temat głównych amerykańskich reżyserek filmowych. Będą umieli omówić ich twórczość w odniesieniu do okresu historycznego, w którym powstawały ich filmy, oraz usytuować ich twórczość w kontekście społecznym, politycznym kulturowym. Przede wszystkim będą umieli posługiwać się kategorią gender w odniesieniu do sztuki filmowej. 2. UMIEJĘTNOŚCI Studenci będą umieli posługiwać się podstawowymi narzędziami analizy filmowej co pozwoli im formułować krytyczne i dobrze uzasadnione argumenty dotyczące filmu w ogóle. Praca z analizą szeregu tekstów filmowych da im umiejętność formułowania pytań badawczych na temat sztuki filmowej oraz poszerzania zdobytej wiedzy. 3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE Zajęcia dotyczące kobiet reżyserek różnych ras i orientacji seksualnych uwrażliwią studentów na problematykę mniejszości społecznych. Staną się bardziej świadomymi odbiorcami nie tylko filmu, ale też innych form wypowiedzi artystycznej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceniane będą: 1. Karty filmu: po obejrzeniu każdego filmu studenci są zobowiązanie odpowiedzieć na zestaw pytań, głównie z zakresu analizy formalnej (30%) 2. Obecność i udział w zajęciach (30%) 3. Esej końcowy (40%) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.