The US Constitution and American Constitutionalism (Konstytucja Stanów Zjednoczonych i konstytucjonalizm amerykański)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-SF005 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | The US Constitution and American Constitutionalism (Konstytucja Stanów Zjednoczonych i konstytucjonalizm amerykański) |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok Zajęcia do wyboru - nauki społeczne - studia BA |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu pomóc studentom zrozumieć znaczenie tekstu Konstytucji USA i tego jak znaczenie to kształtowane jest przez kontekst powstania tego dokumentu z jednej strony i to jak był on na różne sposoby interpretowany z drugiej strony. Szczególnie ważne jest zrozumienie różnych źródeł na które oddziałuje amerykańska tradycja konstytucyjna i tego jak źródła te nadają z kolei wspomnianej tradycji tekstury i indywidualności. W trakcie zajęć omówione będą także poprawki do Konstytucji i to jak (jeśli w ogóle) zmieniły one jej strukturę i charakter. |
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu pomóc studentom zrozumieć znaczenie tekstu Konstytucji USA i tego jak znaczenie to kształtowane jest przez kontekst powstania tego dokumentu z jednej strony i to jak był on na różne sposoby interpretowany z drugiej strony. Szczególnie ważne jest zrozumienie różnych źródeł na które oddziałuje amerykańska tradycja konstytucyjna i tego jak źródła te nadają z kolei wspomnianej tradycji tekstury i indywidualności. W trakcie zajęć omówione będą także poprawki do Konstytucji i to jak (jeśli w ogóle) zmieniły one jej strukturę i charakter. 1. Wprowadzenie 2. Dziedzictwo angielskie i doświadczenie kolonialne 3. Rewolucja, niepodległość i Artykuły Konfederacji 4. Konwencja Konstytucyjna i debaty ratyfikacyjne 5. Konstytucja z 1787 roku: preambuła 6. Konstytucja z 1787 roku: artykuły 2 i 3. 7. Konstytucja z 1787 roku: artykuły 4, 5, 6, i 7 8. Karta praw 9. Poprawki Jeffersoniańskie 10. Kryzys Wojny Secesyjnej 11. Okres progresywizmu 12. Wielki Kryzys i II Wojna Światowa 13. Lata 1950-te i 60-te 14. Stan obecny amerykańskiego konstytucjonalizmu |
Literatura: |
Tekst Konstytucji z 1787 roku The Founders’ Constitutions (University of Chicago Press/Liberty Fund) 5 volumes. http://press-pubs.uchicago.edu/founders/tocs/toc.html Spalding, Matthew, and David F. Forte, eds. The Heritage Guide to The Constitution. (Regnery Publishing, 2014). |
Efekty uczenia się: |
• Umiejętność komunikowania się ustnego w języku angielskim przy użyciu poprawnej terminologii, na temat Konstytucji USA i jej roli w kształtowaniu polityki i prawa w USA [UMIEJĘTNOŚCI I KOMPETENCJE] • Zrozumienie intelektualnego i filozoficznego kontekstu uchwalenia amerykańskiej Konstytucji w 1787 roku. [WIEDZA] • Zrozumienie natury i podstawowych idei i koncepcji stanowiących ramy amerykańskiego systemu konstytucyjnego i umiejętność wyjaśnienia ich niespecjalistom, zwłaszcza w zakresie poszczególnych instytucji [WIEDZA, UMIEJĘTNOŚCI, I KOMPETENCJE} • Umiejętność badania powiązań pomiędzy koncepcjami/ideami a działaniem politycznym [WIEDZA, UMIEJĘTNOŚCI, I KOMPETENCJE] • Umiejętność dostrzeżenia powiązań pomiędzy konstytucyjnymi ramami prawnymi a instytucjami politycznymi kształtującymi amerykańską politykę [WIEDZA] |
Metody i kryteria oceniania: |
Dwa sprawdziany w formie eseju do domu (każdy wart 40% łącznej oceny kursu). 10 Zadan po 1 tygodniowo (przez 10 tygodni ) (wszystkie razem są warte 20% całkowitej oceny z kursu). (Skala od 0 do 6) - doskonałe (>5,6), bardzo dobre (5,0 do 5,59), lepsze niż dobre (4,5 do 4,99), dobre (4,0 do 4,49), dostateczne (3,5 do 3,99), zadowalające (3,0-3,49). niezaliczenie (<3,0). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.