Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Academic Reading in Practice (Praktyka czytania akademickiego)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-ZP007
Kod Erasmus / ISCED: 08.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0229) Nauki humanistyczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Academic Reading in Practice (Praktyka czytania akademickiego)
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 1 rok
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Akademickie Czytanie w Praktyce to kurs, który rozwija umiejętność aktywnego, efektywnego i krytycznego czytania na poziomie uniwersyteckim. Kształtuje kluczowe umiejętności dekodowania informacji, wnioskowania, logicznego rozumowania, tworzenia powiązań między posiadaną wiedzą a nowymi informacjami oraz prowadzenia spójnej argumentacji w oparciu o różnorodne teksty: kulturowe, literackie, historyczne, a także z obszaru nauk politycznych i socjologii. Jednocześnie kurs poszerza wiedzę dotyczącą procesu głębokiego czytania i jego związków z krytycznym myśleniem i pisaniem.

Pełny opis:

Akademickie Czytanie w Praktyce to praktyczny kurs, który rozwija umiejętność aktywnego, efektywnego i krytycznego czytania na poziomie uniwersyteckim. Rozwija kluczowe umiejętności dekodowania informacji, wnioskowania, logicznego rozumowania, tworzenia powiązań między posiadaną wiedzą a nowymi informacjami oraz prowadzenia spójnej argumentacji w oparciu o różnorodne teksty: kulturowe, literackie, historyczne, a także z obszaru nauk politycznych i socjologii. Jednocześnie kurs poszerza wiedzę dotyczącą procesu głębokiego czytania i jego związków z krytycznym myśleniem i pisaniem. Skupiając się na różnych gatunkach tekstów z różnych dyscyplin, studenci i studentki zdobywają zarazem wiedzę praktyczną dotyczącą podstaw stylu, formy i retoryki. Akademickie Czytanie w Praktyce to przedmiot skupiony na umiejętności głębokiego czytania oraz strategiach analizy tekstów, które mogą z początku wydać się trudne i nieprzystępne. Studentki i studenci będą również uczyć się, jak uważnie czytać teksty odmienne gatunkowo – przemówienia polityczne, dokumenty historyczne, modernistyczną beletrystykę, dzienniki, fikcję gatunkową, poezję, teksty z dziedziny neuronauki, filozofii czy teorii krytycznej. Ponadto nauczą się rozpoznawać różne rejestry, tony i dyskursy, rozwijając zarazem umiejętność skupienia oraz radzenia sobie z nudą i/lub lękiem podczas czytania wymagających tekstów.

Kurs składa się z 4 modułów:

1. Strategie czytania (w tym: skuteczne przygotowanie do dyskusji o tekście; rozpoznawanie niuansów; świadomość funkcji i celów czytania)

2. Czytanie głębokie i koncentracja (w tym: strategie utrzymywania koncentracji; przykłady ćwiczeń; funkcje głębokiego czytania)

3. Czytanie ucieleśnione (w tym: czytanie a emocje; świadome reagowanie na tekst; wiedza neurologiczna na temat czytania)

4. Krytyczne czytanie i konteksty kulturowe (w tym: podstawy analizy dyskursu; funkcje literatury i granice reprezentacji; gatunki, formy i konwencje; krytyka a krytykowanie)

Literatura:

Wybrane teksty z zakresu: amerykańska literatura piękna, poezja, manifesty polityczne i artystyczne, dokumenty historyczne, przemowy, dokumenty prawne, literatura gatunkowa, krytyka literacka, teksty teoretyczne z zakresu kulturoznawstwa, literaturoznawstwa i nauk społecznych.

(Ostateczny wybór tekstów będzie zależał od potrzeb grupy)

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Studentka zna:

- główne trendy i wytwory piśmiennictwa amerykańskiego będące nieodłącznymi elementami badań nad kulturą Ameryki Północnej

- zasadnicze funkcje i cele głębokiego czytania oraz intensywnego skupienia w procesie poznawania kultury Ameryki Północnej

UMIEJĘTNOŚCI

Studentka potrafi:

- formułować i rozwiązywać złożone problemy dotyczące zagadnień kultury, literatury i społeczeństwa amerykańskiego w oparciu o umiejętność głębokiego i uważnego czytania

- interpretować i kontekstualizować literackie, kulturowe i społeczne teksty źródłowe pochodzące z różnych epok i dotyczące Stanów Zjednoczonych

- pozyskiwać i dobierać dane z różnych źródeł amerykanistycznych, integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, wyciągać wnioski, formułować opinie, przygotowywać i przedstawiać prezentacje w języku angielskim dotyczące ogólnych/podstawowych zagadnień z zakresu studiów amerykanistycznych

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Studentka jest gotowa

- do wykorzystywania zdobytej, interdyscyplinarnej wiedzy z zakresu studiów amerykanistycznych celem formułowania własnych opinii

Metody i kryteria oceniania:

30% Aktywny udział w dyskusjach na zajęciach i ocena ciągła: cykl zadań wykonywanych zarówno na zajęciach, jak i w domu, skoncentrowanych na wnikliwej analizie tekstu: formalnej, kulturowej i retorycznej

25% Dziennik czytania prowadzony przez cały semestr

25% Prezentacja tekstu i poprowadzenie wokół niego dyskusji podczas zajęć

20% Analiza formalno-kulturowa wybranego tekstu

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-01-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 180 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Kotwasińska, Joanna Mąkowska
Prowadzący grup: Jędrzej Burszta, Anna Grzybowska, Gabriela Jeleńska, Aleksandra Kamińska, Agnieszka Kotwasińska, Anna Kurowicka, Karolina Lebek, Joanna Mąkowska, Natalia Pamuła, Joanna Piechura-Velychenko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Akademickie Czytanie w Praktyce to kurs, który rozwija umiejętność aktywnego, efektywnego i krytycznego czytania na poziomie uniwersyteckim. Kształtuje kluczowe umiejętności dekodowania informacji, wnioskowania, logicznego rozumowania, tworzenia powiązań między posiadaną wiedzą a nowymi informacjami oraz prowadzenia spójnej argumentacji w oparciu o różnorodne teksty: kulturowe, literackie, historyczne, a także z obszaru nauk politycznych i socjologii. Jednocześnie kurs poszerza wiedzę dotyczącą procesu głębokiego czytania i jego związków z krytycznym myśleniem i pisaniem.

Pełny opis:

Akademickie Czytanie w Praktyce to praktyczny kurs, który rozwija umiejętność aktywnego, efektywnego i krytycznego czytania na poziomie uniwersyteckim. Rozwija kluczowe umiejętności dekodowania informacji, wnioskowania, logicznego rozumowania, tworzenia powiązań między posiadaną wiedzą a nowymi informacjami oraz prowadzenia spójnej argumentacji w oparciu o różnorodne teksty: kulturowe, literackie, historyczne, a także z obszaru nauk politycznych i socjologii. Jednocześnie kurs poszerza wiedzę dotyczącą procesu głębokiego czytania i jego związków z krytycznym myśleniem i pisaniem. Skupiając się na różnych gatunkach tekstów z różnych dyscyplin, studenci i studentki zdobywają zarazem wiedzę praktyczną dotyczącą podstaw stylu, formy i retoryki. Akademickie Czytanie w Praktyce to przedmiot skupiony na umiejętności głębokiego czytania oraz strategiach analizy tekstów, które mogą z początku wydać się trudne i nieprzystępne. Studentki i studenci będą również uczyć się, jak uważnie czytać teksty odmienne gatunkowo – przemówienia polityczne, dokumenty historyczne, modernistyczną beletrystykę, dzienniki, fikcję gatunkową, poezję, teksty z dziedziny neuronauki, filozofii czy teorii krytycznej. Ponadto nauczą się rozpoznawać różne rejestry, tony i dyskursy, rozwijając zarazem umiejętność skupienia oraz radzenia sobie z nudą i/lub lękiem podczas czytania wymagających tekstów.

Kurs składa się z 4 modułów:

1. Strategie czytania (w tym: skuteczne przygotowanie do dyskusji o tekście; rozpoznawanie niuansów; świadomość funkcji i celów czytania)

2. Czytanie głębokie i koncentracja (w tym: strategie utrzymywania koncentracji; przykłady ćwiczeń; funkcje głębokiego czytania)

3. Czytanie ucieleśnione (w tym: czytanie a emocje; świadome reagowanie na tekst; wiedza neurologiczna na temat czytania)

4. Krytyczne czytanie i konteksty kulturowe (w tym: podstawy analizy dyskursu; funkcje literatury i granice reprezentacji; gatunki, formy i konwencje; krytyka a krytykowanie)

Literatura:

Wybrane teksty z zakresu: amerykańska literatura piękna, poezja, manifesty polityczne i artystyczne, dokumenty historyczne, przemowy, dokumenty prawne, literatura gatunkowa, krytyka literacka, teksty teoretyczne z zakresu kulturoznawstwa, literaturoznawstwa i nauk społecznych.

(Ostateczny wybór tekstów będzie zależał od potrzeb grupy)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-a1f734a9b (2025-06-25)