Academic Reading in Practice (Praktyka czytania akademickiego)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-ZP007 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | Academic Reading in Practice (Praktyka czytania akademickiego) |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 1 rok |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Akademickie Czytanie w Praktyce to kurs, który rozwija umiejętność aktywnego, efektywnego i krytycznego czytania na poziomie uniwersyteckim. Kształtuje kluczowe umiejętności dekodowania informacji, wnioskowania, logicznego rozumowania, tworzenia powiązań między posiadaną wiedzą a nowymi informacjami oraz prowadzenia spójnej argumentacji w oparciu o różnorodne teksty: kulturowe, literackie, historyczne, a także z obszaru nauk politycznych i socjologii. Jednocześnie kurs poszerza wiedzę dotyczącą procesu głębokiego czytania i jego związków z krytycznym myśleniem i pisaniem. |
Pełny opis: |
Akademickie Czytanie w Praktyce to praktyczny kurs, który rozwija umiejętność aktywnego, efektywnego i krytycznego czytania na poziomie uniwersyteckim. Rozwija kluczowe umiejętności dekodowania informacji, wnioskowania, logicznego rozumowania, tworzenia powiązań między posiadaną wiedzą a nowymi informacjami oraz prowadzenia spójnej argumentacji w oparciu o różnorodne teksty: kulturowe, literackie, historyczne, a także z obszaru nauk politycznych i socjologii. Jednocześnie kurs poszerza wiedzę dotyczącą procesu głębokiego czytania i jego związków z krytycznym myśleniem i pisaniem. Skupiając się na różnych gatunkach tekstów z różnych dyscyplin, studenci i studentki zdobywają zarazem wiedzę praktyczną dotyczącą podstaw stylu, formy i retoryki. Akademickie Czytanie w Praktyce to przedmiot skupiony na umiejętności głębokiego czytania oraz strategiach analizy tekstów, które mogą z początku wydać się trudne i nieprzystępne. Studentki i studenci będą również uczyć się, jak uważnie czytać teksty odmienne gatunkowo – przemówienia polityczne, dokumenty historyczne, modernistyczną beletrystykę, dzienniki, fikcję gatunkową, poezję, teksty z dziedziny neuronauki, filozofii czy teorii krytycznej. Ponadto nauczą się rozpoznawać różne rejestry, tony i dyskursy, rozwijając zarazem umiejętność skupienia oraz radzenia sobie z nudą i/lub lękiem podczas czytania wymagających tekstów. Kurs składa się z 4 modułów: 1. Strategie czytania (w tym: skuteczne przygotowanie do dyskusji o tekście; rozpoznawanie niuansów; świadomość funkcji i celów czytania) 2. Czytanie głębokie i koncentracja (w tym: strategie utrzymywania koncentracji; przykłady ćwiczeń; funkcje głębokiego czytania) 3. Czytanie ucieleśnione (w tym: czytanie a emocje; świadome reagowanie na tekst; wiedza neurologiczna na temat czytania) 4. Krytyczne czytanie i konteksty kulturowe (w tym: podstawy analizy dyskursu; funkcje literatury i granice reprezentacji; gatunki, formy i konwencje; krytyka a krytykowanie) |
Literatura: |
Wybrane teksty z zakresu: amerykańska literatura piękna, poezja, manifesty polityczne i artystyczne, dokumenty historyczne, przemowy, dokumenty prawne, literatura gatunkowa, krytyka literacka, teksty teoretyczne z zakresu kulturoznawstwa, literaturoznawstwa i nauk społecznych. (Ostateczny wybór tekstów będzie zależał od potrzeb grupy) |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Studentka zna: - główne trendy i wytwory piśmiennictwa amerykańskiego będące nieodłącznymi elementami badań nad kulturą Ameryki Północnej - zasadnicze funkcje i cele głębokiego czytania oraz intensywnego skupienia w procesie poznawania kultury Ameryki Północnej UMIEJĘTNOŚCI Studentka potrafi: - formułować i rozwiązywać złożone problemy dotyczące zagadnień kultury, literatury i społeczeństwa amerykańskiego w oparciu o umiejętność głębokiego i uważnego czytania - interpretować i kontekstualizować literackie, kulturowe i społeczne teksty źródłowe pochodzące z różnych epok i dotyczące Stanów Zjednoczonych - pozyskiwać i dobierać dane z różnych źródeł amerykanistycznych, integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, wyciągać wnioski, formułować opinie, przygotowywać i przedstawiać prezentacje w języku angielskim dotyczące ogólnych/podstawowych zagadnień z zakresu studiów amerykanistycznych KOMPETENCJE SPOŁECZNE Studentka jest gotowa - do wykorzystywania zdobytej, interdyscyplinarnej wiedzy z zakresu studiów amerykanistycznych celem formułowania własnych opinii |
Metody i kryteria oceniania: |
30% Aktywny udział w dyskusjach na zajęciach i ocena ciągła: cykl zadań wykonywanych zarówno na zajęciach, jak i w domu, skoncentrowanych na wnikliwej analizie tekstu: formalnej, kulturowej i retorycznej 25% Dziennik czytania prowadzony przez cały semestr 25% Prezentacja tekstu i poprowadzenie wokół niego dyskusji podczas zajęć 20% Analiza formalno-kulturowa wybranego tekstu |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 180 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Kotwasińska, Joanna Mąkowska | |
Prowadzący grup: | Jędrzej Burszta, Anna Grzybowska, Gabriela Jeleńska, Aleksandra Kamińska, Agnieszka Kotwasińska, Anna Kurowicka, Karolina Lebek, Joanna Mąkowska, Natalia Pamuła, Joanna Piechura-Velychenko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Akademickie Czytanie w Praktyce to kurs, który rozwija umiejętność aktywnego, efektywnego i krytycznego czytania na poziomie uniwersyteckim. Kształtuje kluczowe umiejętności dekodowania informacji, wnioskowania, logicznego rozumowania, tworzenia powiązań między posiadaną wiedzą a nowymi informacjami oraz prowadzenia spójnej argumentacji w oparciu o różnorodne teksty: kulturowe, literackie, historyczne, a także z obszaru nauk politycznych i socjologii. Jednocześnie kurs poszerza wiedzę dotyczącą procesu głębokiego czytania i jego związków z krytycznym myśleniem i pisaniem. |
|
Pełny opis: |
Akademickie Czytanie w Praktyce to praktyczny kurs, który rozwija umiejętność aktywnego, efektywnego i krytycznego czytania na poziomie uniwersyteckim. Rozwija kluczowe umiejętności dekodowania informacji, wnioskowania, logicznego rozumowania, tworzenia powiązań między posiadaną wiedzą a nowymi informacjami oraz prowadzenia spójnej argumentacji w oparciu o różnorodne teksty: kulturowe, literackie, historyczne, a także z obszaru nauk politycznych i socjologii. Jednocześnie kurs poszerza wiedzę dotyczącą procesu głębokiego czytania i jego związków z krytycznym myśleniem i pisaniem. Skupiając się na różnych gatunkach tekstów z różnych dyscyplin, studenci i studentki zdobywają zarazem wiedzę praktyczną dotyczącą podstaw stylu, formy i retoryki. Akademickie Czytanie w Praktyce to przedmiot skupiony na umiejętności głębokiego czytania oraz strategiach analizy tekstów, które mogą z początku wydać się trudne i nieprzystępne. Studentki i studenci będą również uczyć się, jak uważnie czytać teksty odmienne gatunkowo – przemówienia polityczne, dokumenty historyczne, modernistyczną beletrystykę, dzienniki, fikcję gatunkową, poezję, teksty z dziedziny neuronauki, filozofii czy teorii krytycznej. Ponadto nauczą się rozpoznawać różne rejestry, tony i dyskursy, rozwijając zarazem umiejętność skupienia oraz radzenia sobie z nudą i/lub lękiem podczas czytania wymagających tekstów. Kurs składa się z 4 modułów: 1. Strategie czytania (w tym: skuteczne przygotowanie do dyskusji o tekście; rozpoznawanie niuansów; świadomość funkcji i celów czytania) 2. Czytanie głębokie i koncentracja (w tym: strategie utrzymywania koncentracji; przykłady ćwiczeń; funkcje głębokiego czytania) 3. Czytanie ucieleśnione (w tym: czytanie a emocje; świadome reagowanie na tekst; wiedza neurologiczna na temat czytania) 4. Krytyczne czytanie i konteksty kulturowe (w tym: podstawy analizy dyskursu; funkcje literatury i granice reprezentacji; gatunki, formy i konwencje; krytyka a krytykowanie) |
|
Literatura: |
Wybrane teksty z zakresu: amerykańska literatura piękna, poezja, manifesty polityczne i artystyczne, dokumenty historyczne, przemowy, dokumenty prawne, literatura gatunkowa, krytyka literacka, teksty teoretyczne z zakresu kulturoznawstwa, literaturoznawstwa i nauk społecznych. (Ostateczny wybór tekstów będzie zależał od potrzeb grupy) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.