Statystyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-116bST |
Kod Erasmus / ISCED: |
11.1
|
Nazwa przedmiotu: | Statystyka |
Jednostka: | Wydział Matematyki, Informatyki i Mechaniki |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla III roku JSIM - wariant 3M+4I Przedmioty obowiązkowe dla III roku matematyki Przedmioty obowiązkowe dla IV roku JSIM - wariant 3I+4M |
Strona przedmiotu: | http://Moodle |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Oczekuje się dobrej znajomości zagadnień ujętych w sylabusach przedmiotów Analiza matematyczna II.1 oraz Rachunek prawdopodobieństwa I. |
Skrócony opis: |
Wykład jest wprowadzeniem do klasycznej statystyki i skupia się na rygorystycznym przedstawieniu statystyki teoretycznej, która stanowi podstawę technik statystycznych. Kurs omawia modele statystyczne danych i ich parametryzację, ze szczególnym uwzględnieniem rodzin wykładniczych. Omówiono metody estymacji parametrów, przedziały ufności, testowanie hipotez oraz ich własności teoretyczne. Uwzględniono modele liniowe Gaussa. Teoria jest stosowana do analizy danych, dopasowywania modeli i wykorzystywania ich do prognozowania. Alternatywnie możesz wybrać 1000-714SAD o bardziej praktycznym charakterze. |
Pełny opis: |
Kurs stanowi wprowadzenie do klasycznej statystyki, zajmując się statystyką teoretyczną i zastosowaniami do analizy danych. Tematy to: 1) Modele statystyczne, nieparametryczne, półparametryczne, parametryczne, rozkład empiryczny, test Kołmogorowa-Smirnowa. 2) Parametry i dostateczność: statystyki dostateczne, statystyki minimalne dostateczne, pełne statystyki, twierdzenie o rozkładzie. 3) Rodziny wykładnicze i ich parametryzacje 4) Estymacja parametrów: minimalny kontrast, metoda szacowania równań, maksymalna wiarygodność, metoda momentów, najmniejszych kwadratów. Dywergencja Kullbacka Leiblera, maksymalne prawdopodobieństwo jako minimalny kontrast. 5) Nierówność informacyjna, predyktory liniowe. 6) Estymatory całkowitej dostateczności i UMVU (jednolita minimalna zmienność bezstronna). 7) Asymptotyczne wyniki estymatorów, spójność, metoda Delta. 8) Przedziały ufności: metoda Pivot. Testowanie hipotez: test ilorazu wiarygodności, lemat Neymana Pearsona, współczynnik wiarygodności monotonicznej, twierdzenie Rubina Karlina, wartości p, przedziały ufności przez odwrócenie statystyki testowej. 9) Gaussowskie modele liniowe 10) Test asymptotycznego współczynnika wiarygodności, testy Chi-kwadrat, statystyka Walda, regresja logistyczna. Istnieją również laboratoria komputerowe (15 godzin), w których stosowane są techniki modelowania za pomocą R. Umiejętności społeczne Student powinien rozumieć zasady analizy danych i powinien (przy pomocy R) przeprowadzić testy statystyczne, umieć analizować dane z wykorzystaniem liniowych modeli Gaussa i wykorzystywać te modele do predykcji. |
Literatura: |
[1] P. Bickel and K. Doksum, Mathematical Statistics: Basic ideas and selected topics, Vol. 1, 2001. [2] J. Noble, Notatki do wykładu ze Statystyki (ang): |
Efekty uczenia się: |
1) Modele statystyczne, nieparametryczne, półparametryczne, parametryczne, rozkład empiryczny, test Kołmogorowa-Smirnowa. 2) Parametry i wystarczalność: wystarczające statystyki, minimalne wystarczające statystyki, pełne statystyki, twierdzenie o rozkładzie. 3) Rodziny wykładnicze i ich parametryzacje 4) Estymacja parametrów: minimalny kontrast, metoda szacowania równań, maksymalna wiarygodność, metoda momentów, najmniejszych kwadratów. Dywergencja Kullbacka Leiblera, maksymalne prawdopodobieństwo jako minimalny kontrast. 5) Nierówność informacyjna, predyktory liniowe. 6) Estymatory całkowitej dostateczności i UMVU (jednolita minimalna zmienność bezstronna). 7) Asymptotyczne wyniki estymatorów, spójność, metoda Delta. 8) Przedziały ufności: metoda Pivot. Testowanie hipotez: test ilorazu wiarygodności, lemat Neymana Pearsona, współczynnik wiarygodności monotonicznej, twierdzenie Rubina Karlina, wartości p, przedziały ufności przez odwrócenie statystyki testowej. 9) Gaussowskie modele liniowe 10) Test asymptotycznego współczynnika wiarygodności, testy Chi-kwadrat, statystyka Walda, regresja logistyczna. Analizuj dane, konstruuj modele statystyczne, szacuj parametry i wykorzystuj modele do predykcji za pomocą języka programowania R, jasno przedstawiaj wnioski. |
Metody i kryteria oceniania: |
1) Egzamin 2) Aktywność na zajęciach 3) Praca laboratoryjna. O ocenie końcowej decyduje kombinacja ocen z powyższych trzech punktów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN CW
WYK
LAB
WT CW
LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Laboratorium, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Rajkowski | |
Prowadzący grup: | John Noble, Piotr Pokarowski, Łukasz Rajkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN CW
WYK
CW
CW
WT CW
ŚR CZ LAB
LAB
LAB
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Laboratorium, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Rajkowski | |
Prowadzący grup: | John Noble, Piotr Pokarowski, Łukasz Rajkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.