Podstawy matematyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-211bPM |
Kod Erasmus / ISCED: |
11.001
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy matematyki |
Jednostka: | Wydział Matematyki, Informatyki i Mechaniki |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla I roku informatyki Przedmioty obowiązkowe dla I roku JSIM |
Strona przedmiotu: | https://www.mimuw.edu.pl/~urzy/Pmat/ |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | informatyka |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Najważniejsze pojęcia i metody teorii mnogości i logiki. Wykształcenie umiejętności posługiwania się abstrakcyjnym aparatem matematycznym i dowodzenia twierdzeń. |
Pełny opis: |
1. Rachunek zdań i jego własności. Wprowadzenie do rachunku kwantyfikatorów. 2. Operacje na zbiorach, w tym działania nieskończone. 3. Relacje i funkcje oraz ich podstawowe własności. 4. Relacja równoważności, zasada abstrakcji. 5. Liczby naturalne. Zasada indukcji. 6. Równoliczność. Zbiory skończone i nieskończone, przeliczalne i nieprzeliczalne. 7. Twierdzenie Cantora i twierdzenie Cantora-Bernsteina. 8. Porządki częściowe i liniowe. Kresy. Zastosowania lematu Kuratowskiego - Zorna. 9. Porządki dobre i dobrze ufundowane. Indukcja. 10. Pojęcie dowodu formalnego. Systemy dowodzenia dla rachunku zdań, twierdzenie o pełności. 11. Struktury relacyjne. Język pierwszego rzędu: semantyka, twierdzenie o pełności |
Literatura: |
1. K. Kuratowski, A. Mostowski, Teoria mnogości, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1978. 2. W. Marek, J. Onyszkiewicz, Elementy logiki i teorii mnogosci w zadaniach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996. 3. H. Rasiowa, Wstęp do matematyki, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1971, 1984, 1998. 4. J. Tiuryn, Wstęp do teorii mnogości i logiki, skrypt UW. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: * Student ma opanowaną w zawwansowanym stopniu - podstawową wiedzę ogólną z zakresu analizy matematycznej, algebry, matematyki dyskretnej (elementy logiki i teorii mnogości, kombinatoryki i teorii grafów), metod probabilistycznych i statystyki (ze szczególnym uwzględnieniem metod dyskretnych) (K_W01). W szczególności: - Ma wiedzę w zakresie operacji na zbiorach. - Zna pojęcie relacji i funkcji oraz ich podstawowe własności. - Rozumie zasadę abstrakcji matematycznej i własności relacji równoważności. - Zna pojęcie mocy zbioru. - Rozumie pojęcie częściowego porządku i porządku dobrze ufundowanego. - Ma podstawową wiedzę w zakresie logiki zdaniowej oraz logiki pierwszego rzędu. Umiejętności * Student rozumie tekst matematyczny i potrafi napisać prosty dowód. * Student potrafi wykonywać działania na zbiorach, również nieskończone. * Student umie badać podstawowe własności funkcji i relacji. * Student potrafi wskazywać klasy abstrakcji relacji równoważności. * Student umie wyznaczać moce zbiorów. * Student potrafi znajdować kresy górne i dolne i posługiwać się indukcją. * Student umie stwierdzić czy dana formuła logiczna jest tautologią. * Student potrafi zastosować wiedzę matematyczną do formułowania, analizowania i rozwiązywania związanych z informatyką zadań o średnim poziomie złożoności (K_U01). * Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz wiedzy, Internetu oraz innych wiarygodnych źródeł, integrować je, dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie (K_U02). * Student potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie (K_U09). Kompetencje * Student rozumie potrzebę ścisłości w definiowaniu pojęć i wnioskowaniu matematycznym. * Student ma przygotowanie do samodzielnego studiowania zagadnień opisanych w języku matematyki. * Student jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz wyszukiwania informacji w literaturze oraz zasięgania opinii ekspertów (K_K03). |
Metody i kryteria oceniania: |
Aby zaliczyć przedmiot należy zaliczyć ćwiczenia i zdać egzamin. Aby zaliczyć ćwiczenia należy koniecznie zaliczyć: * prace domowe; * klasówkę; * testy internetowe (moodle). O zaliczeniu ćwiczeń decyduje prowadzący ćwiczenia. Egzamin przeprowadzany jest w formie pisemnej. Część uczestników może być zaproszona na uzupełniający egzamin ustny. Ocena końcowa z przedmiotu zostanie ustalona (w pierwszym terminie) na podstawie maksimum z dwóch wielkości: 1. Wynik egzaminu 2. Średnia ważona wyniku klasówki (30%) i egzaminu (70%) Punkty z ewentualnej klasówki poprawkowej nie liczą się do wyniku końcowego. W drugim terminie ocena końcowa będzie ustalana na podstawie samego egzaminu. Do egzaminu zerowego (przed sesją zimową) mogą przystąpić osoby, które: * uzyskały z klasówki co najmniej 90% punktów, * mają zaliczone prace domowe, * zgłoszą gotowość do egzaminu najpóźniej 7 stycznia. Tryb egzaminu zerowego (ustny/pisemny) zależnie od liczby chętnych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
WT ŚR CZ WYK
WYK
PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Chrząszcz, Paweł Urzyczyn | |
Prowadzący grup: | Łukasz Bożyk, Jacek Chrząszcz, Jadwiga Czyżewska, Anna Lisiecka, Anh Linh Nguyen, Wanda Niemyska, Aleksy Schubert, Michał Skrzypczak, Jerzy Tyszkiewicz, Paweł Urzyczyn, Daria Walukiewicz-Chrząszcz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
WT ŚR CZ WYK
WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Chrząszcz, Paweł Urzyczyn | |
Prowadzący grup: | Łukasz Bożyk, Jacek Chrząszcz, Anna Lisiecka, Anh Linh Nguyen, Wanda Niemyska, Aleksy Schubert, Michał Skrzypczak, Jerzy Tyszkiewicz, Paweł Urzyczyn, Daria Walukiewicz-Chrząszcz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.