Wprowadzenie do kognitywistyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-2M11WK |
Kod Erasmus / ISCED: |
11.3
|
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do kognitywistyki |
Jednostka: | Wydział Matematyki, Informatyki i Mechaniki |
Grupy: |
Przedmioty obieralne dla informatyki Przedmioty obieralne na studiach drugiego stopnia na kierunku bioinformatyka |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Skrócony opis: |
Nauka poznawcza (kognitywistyka) jest obecnie żywiołowo rozwijającym się działem współczesnej nauki. Wykorzystując metody sztucznej inteligencji w modelowaniu zachowań i korzystając z eksperymentalnych metod psychologii i neurobiologii oraz innych dyscyplin, kognitywistyka jest zorientowana na rozwikłanie jednego z kluczowych zagadnień współczesnej nauki, odwiecznie pasjonującego problemu natury i funkcjonowania umysłu oraz jego relacji do ciała. Nauka poznawcza rozwija się w aktywnej interakcji z informatyką a jej wyniki mają zastosowania w rozwijających się obecnie działach informatyki takich jak, systemy wieloagentowe, robotyka poznawcza, planowanie automatyczne, reprezentacja i inżynieria wiedzy. |
Pełny opis: |
Celem kursu jest przedstawienie studentom zagadnienia symbolicznych reprezentacji umysłowych w nauce poznawczej (kognitywistyce). Omówiony zostanie paradygmat nauki poznawczej z uwzględnieniem tego jak w terminach przetwarzania informacji wyjaśniane jest zachowanie człowieka. Poszczególne reprezentacje umysłowe będą omawiane z perspektywy głównych debat dotyczących natury umysłu, wyjaśniania zachowania, sposobów modelowania działania umysłu. O umyśle, maszynach, algorytmach, myśleniu. Co nauka poznawcza (kognitywistyka) zawdzięcza starożytnym Grekom? Czym jest to, co nazywamy nauką poznawczą? Reprezntacyjno – Obliczeniowe Zrozumienie Umysłu (ROZUm). Reprezentacje umysłowe Sądy – reprezentacje poznawcze oparte o logikę Reguły jako reprezentacje poznawcze Pojęcia jako reprezentacje poznawcze Analogie jako reprezentacje poznawcze Percepcja: obrazy umysłowe jako reprezentacje poznawcze Zadanie selekcyjne Wasona - przykład debaty dotyczącej wyjaśnianie efektów empirycznych przy wykorzystaniu różnych typów reprezentacji Koneksjonizm – reprezentacje podsymboliczne (sieciowe) jako reprezentacje poznawcze Przegląd i ocena sześciu podejść do zagadnienia reprezentacji umysłowych Wyzwania stojące przed nauką poznawczą Ewolucyjno – obliczeniowa teoria umysłu i przyszłość nauki poznawczej |
Literatura: |
Paul Thagard (2005) "Mind. Introduction to Cognitive Science", 2nd Edition, MIT Press. Dodatkowo: Steven Pinker (2009) ,,Jak działa umysł'', Książka i Wiedza. Edward Nęcka, Jarosław Orzechowski, Błażej Szymura (2013) ,,Psychologia poznawcza'', PWN. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. dobrze rozumie znaczenie i rolę metafory komputerowej zarówno jako hipotezy empirycznej w nauce poznawczej (kognitywistyce) jak i analogii w tworzeniu programów sztucznej inteligencji. 2. ma podstawową wiedzę dotyczącą głównych typów reprezentacji umysłowych i procedur umysłowych postulowanych w nauce poznawczej. 3. zna podstawy metodologii empirycznej kognitywistyki. 4. zna założenia i cele modelowania zachowań poznawczych ludzi z wykorzystaniem metod sztucznej inteligencji. 5. zna psychologiczne korzenie narzędzi i pojęć stosowanych w sztucznej inteligencji i w reprezentacji wiedzy. 6. zna kognitywistyczne podstawy dziedziny human – computer interaction. Umiejętności: 1. potrafi wyjaśniać wybrane zachowania człowieka w terminach przetwarzania informacji ( K_U11). 2. analizuje poszczególne metody sztucznej inteligencji ze względu na przydatność do modelowania poszczególnych zachowań poznawczych człowieka (K_U12). 3. posiada pogłębioną umiejętność komunikacji z ekspertami z zakresu psychologii poznawczej i neurobiologii poznawczej nie posiadającymi wiedzy informatycznej (K_U11). 4. potrafi opisywać narzędzia sztucznej inteligencji i obliczeniowe modele zachowań człowieka (K_U12). Kompetencje: 1. posiada elementarne przygotowanie do współpracy w zespołach prowadzących badania kognitywistyczne (K_K02 ). 2. zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia, w tym zdobywania wiedzy pozadziedzinowej (K_K01). 3. potrafi precyzyjnie formułować pytania, służące pogłębieniu własnego zrozumienia danego tematu, w szczególności w kontaktach z z ekspertami z zakresu psychologii poznawczej i neurobiologii poznawczej (K_K02). 4. potrafi prezentować zagadnienia informatyczne związane z kognitywistyką (K_K06). |
Metody i kryteria oceniania: |
- obecność na zajęciach (ćwiczeniach) - opracowanie wybranych artykułów, przygotowanie i wygłoszenie dotyczących ich prezentacji - egzamin pisemny ze znajomości zagadnień prezentowanych na wykładzie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.