Chemia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1300-OCH1LW |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.301
|
Nazwa przedmiotu: | Chemia |
Jednostka: | Wydział Geologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiazkowe na II sem. I r. studiów pierwszego stopnia na kierunku geologia poszukiwawcza |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Wiedza z chemii z zakresu liceum ogólnokształcącego. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów Wydziału Geologii z podstawowymi reakcjami i procesami chemicznymi z chemii ogólnej oraz wskazanie ich roli w nawiązaniu do procesów geochemicznych zachodzących w procesach geologicznych. |
Pełny opis: |
Na wykładzie będą przedstawiane następujące zagadnienia: 1. Układ okresowy pierwiastków oraz właściwości pierwiastków wynikające z położenia pierwiastków w układzie okresowym. Budowa atomu: model Thomsona, Rutherforda, Bohra. Zasada nieoznaczoności Heisenberga, konfiguracje elektronowe pierwiastków. Prawo okresowości: zmienność promienia atomowego, energii jonizacji, powinowactwa elektronowego, elektroujemność w układzie okresowym pierwiastków; obliczanie stopnia utlenienia pierwiastków w związkach nieorganicznych i organicznych; 2. Rodzaje wiązań chemicznych (wiązania kowalencyjne, kowalencyjne spolaryzowane, jonowe, metaliczne, koordynacyjne), warunki ich tworzenia; właściwości związków chemicznych wynikające z budowy cząsteczki; 3. Związki kompleksowe, wpływ różnych czynników na trwałość kompleksów, pojęcie ligandu i atomu centralnego, rodzaje ligandów, rodzaje związków kompleksowych, liczba koordynacyjna; nomenklatura kompleksów, izomeria związków koordynacyjnych; 4. Pojęcia autodysocjacji wody, iloczynu jonowego wody Kw, wykładnika stężenia jonów wodorowych - pojęcie pH i pOH roztworów, skala pH. Zasada działania wskaźników kwasowo-zasadowych; 5. Teorie kwasów i zasad wg Lewisa, Arrheniusa i Brönsteda-Lowry’ego, dysocjacja elektrolityczna, stała dysocjacji kwasowej i zasadowej, mocne i słabe kwasy i zasady, stopień dysocjacji, reakcje protolityczne. Związki amfoteryczne i ich reakcje. Otrzymywanie oraz sposób działania roztworów buforowych. 6. Zjawisko hydrolizy soli różnych typów a) soli mocnych jednoprotonowych kwasów i słabych jednowodorotlenowych zasad b) soli mocnych jednowodorotlenowych zasad i słabych jednoprotonowych kwasów c) soli słabych jednoprotonowych kwasów i słabych jednowodorotlenowych zasad d) soli słabych wieloprotonowych kwasów i mocnych jednowodorotlenowych zasad e) soli mocnych jedno- lub dwuprotonowych kwasów i słabych jedno- lub wielowodorotlenowych zasad f) soli słabych jedno- lub wieloprotonowych kwasów i słabych jedno- lub wielowodorotlenowych zasad. Pojęcie stałej hydroliza, wpływ różnych czynników na proces hydrolizy. 7. Zjawisko wytrącania osadów i ich powstawania w przyrodzie. Podstawowe pojęcia: rozpuszczalność, iloczyn rozpuszczalności, czynniki wpływające na rozpuszczalność osadów i ich wytrącanie; 8. Podstawowe pojęcia związane z reakcjami typu redoks – pojęcie utleniacza i reduktora, bilansowanie przykładowych reakcji redoks, reakcje dysproporcjonowania; 9. Podstawy elektrochemii: potencjały standardowe półogniw, szereg napięciowy metali, reakcje metali z kwasami utleniającymi oraz nieutleniającymi, procesy elektrodowe zachodzące w ogniwach galwanicznych, elektroliza wodnych roztworów soli, kwasów oraz zasad. |
Literatura: |
1. Szmal Zdzisław Stefan, Lipiec Tadeusz: Chemia analityczna z elementami analizy instrumentalnej, Wydawnictwo lekarskie PZWL, Warszawa 1996, 1997. 2. Bielański Adam: Podstawy chemii nieorganicznej, Część 1, 2 i 3, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999. 3. Galus Zbigniew: Ćwiczenia rachunkowe z chemii analitycznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000. 4. Gorzelniany Wiktor, Słaby Henryk, Śliwa Alfred, Terpiłowski Janusz, Wojciechowska Jadwiga: Obliczenia chemiczne, Zbiór zadań z chemii ogólnej i analitycznej nieorganicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1982. |
Efekty uczenia się: |
Po zaliczeniu wykładu student jest w stanie: 1. Zapisać konfiguracje elektronowe pierwiastków. Omówić właściwości chemiczne pierwiastków wynikające z ich położenia w układzie okresowym: zmienność promienia atomowego, energii jonizacji, powinowactwa elektronowego, elektroujemności, wartościowości. Obliczyć stopnie utlenienia pierwiastków w związkach nieorganicznych i organicznych; 2. Omówić rodzaje wiązań chemicznych warunki ich tworzenia; właściwości związków chemicznych wynikające z budowy cząsteczki; 3. Omówić budowę związków kompleksowych, wpływ różnych czynników na trwałość kompleksów, wyjaśnić pojęcia: ligandu, liczby koordynacyjnej, atomu centralnego, izomerii związków kompleksowych; 4. Wyjaśnić i poprzeć przykładami następujące pojęcia: autodysocjacja wody, iloczyn jonowy wody Kw, wykładnik stężenia jonów wodorowych - pojęcie pH i pOH roztworów, skala pH. Omówić teorie kwasów i zasad: Lewisa, Arrheniusa, Brönsteda - Lowry’ego. 5. Wyjaśnić zjawisko hydrolizy soli różnych typów a) soli mocnych jednoprotonowych kwasów i słabych jednowodorotlenowych zasad b) soli mocnych jednowodorotlenowych zasad i słabych jednoprotonowych kwasów c) soli słabych jednoprotonowych kwasów i słabych jednowodorotlenowych zasad d) soli słabych wieloprotonowych kwasów i mocnych jednowodorotlenowych zasad e) soli mocnych jedno- lub dwuprotonowych kwasów i słabych jedno- lub wielowodorotlenowych zasad f) soli słabych jedno- lub wieloprotonowych kwasów i słabych jedno- lub wielowodorotlenowych zasad. Omówić zastosowanie teorii kwasów i zasad Brönsteda - Lowry’ego do reakcji hydrolizy. Potrafi również zdefiniować pojęcia: stała hydrolizy - Kh, roztwory buforowe i zasada ich działania, pojemność buforowa. 6. Wyjaśnić zjawisko wytrącania osadów i ich powstawania w przyrodzie. Zdefiniować pojęcia: rozpuszczalność, iloczyn rozpuszczalności, roztwór nienasycony, nasycony i przesycony. 7. Zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu elektrochemii i reakcji typu redoks: pojęcia utleniacza i reduktora, reakcji dysproporcjonowania. Przedstawić bilansowanie przykładowych reakcji typu redoks, oraz reakcji metali z kwasami. Wyjaśnić procesy zachodzące w ogniwie galwanicznym oraz podczas elektrolizy wodnych roztworów soli, kwasów oraz zasad. KRK dla kierunku Geologia stosowana K_W01 - dostrzega wielorakie związki między składowymi środowiska przyrodniczego K_W02 - zna problemy i metody badawcze z dziedziny nauk przyrodniczych K_W12 - zna modele opisujące środowisko geologiczne K_W18 - ma wiedzę na temat rozumienia i stosowania podstawowych terminów w języku obcym (j. angielskim) w zakresie profesjonalnym K_U01 – wykonuje i opisuje proste zadanie badawcze indywidualnie i zespołowo K_U05 - zna język obcy na poziomie B2, posługuje się specjalistyczną terminologią w zakresie geoinżynierii i geologii stosowanej w języku polskim i angielskim K_U06 - wykorzystuje modele środowiskowe do interpretacji zmian zachodzących w przyrodzie ożywionej i nieożywionej K_K11 - wykazuje krytyczną postawę wobec plagiatu K_K12 - dba o rzetelność i wiarygodność swojej pracy |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny po zakończeniu cyklu wykładów. W celu przystąpienia do egzaminu końcowego należy zaliczyć kolokwium obejmujące zakres ćwiczeniowy. Próg zaliczeniowy egzaminu wynosi 51% poprawnych odpowiedzi. W przypadku niezaliczenia pierwszego terminu egzaminu student ma prawo do przystąpienia do egzaminu poprawkowego. Nieobecność studenta na pierwszym terminie egzaminu winna być usprawiedliwiona, w razie braku usprawiedliwienia studentowi przysługuje jedynie termin poprawkowy. Obecność studentów na wykładach nie podlega kontroli ze strony prowadzącego zajęcia. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Rożek, Marcin Stachowicz | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Rożek, Marcin Stachowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 53 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Rożek, Marcin Stachowicz | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Rożek, Marcin Stachowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.