Petrologia I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1300-OTRW2L1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.302
|
Nazwa przedmiotu: | Petrologia I |
Jednostka: | Wydział Geologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Przedmiot pokazuje genezę skał, najważniejszych ich typów (magmowych, metamorficznych, osadowych) poprzez procesy prowadzące do ich powstawania. Określa ich skład fazowy i geochemiczny, teksturę, możliwe środowiska ich powstawania. Ma on ścisłe powiązania z geodynamiką, geologią strukturalna (w szczególności tektoniką płyt), sedymentologią (w szczególności z analizą basenów sedymentacyjnych), geochemia procesów magmowych i metamorficznych, termodynamiką petrogenetyczną, szeroko pojęta mineralogią. |
Pełny opis: |
Wykład ma za zadanie wprowadzić w możliwie szerokim zakresie procesy skałotwórcze. Pokazuje on w zakresie genezy skał magmowych, procesy tworzenia stopów płaszczowych i krustalnych; ich dalszą dyferencjację; produkty tej dyferencjacji z punktu widzenia składu geochemicznego jak i fazowego. Wprowadza przy tym wiedzę z minerałów skałotwórczych, ich składu, tekstur uzależnionych od środowiska krystalizacji. Pokazuje relacje pomiędzy środowiskami geotektonicznymi a składem i typem stopu/skały. Wprowadza elementy modelowania procesów prowadzących do powstawania skal magmowych. Skały metamorficzne są prezentowane w podobnym ujęciu w połączeniu we środowiskami geodynamicznymi. Ich paragenezy (skład minerałów) ukazane są w połączeniu z procesami równowagowymi zależnymi of ciśnienia i temperatury. Ich tekstury pokazywane są jako źródło odtworzenia dynamiki procesu. Identyfikacja protolitu dla skał metamorficznych jest wykładana jako zajęcie interaktywne. Równie praktyczne zadania do interaktywnych zajęć na wykładach obejmują identyfikację faz procesów, ścieżek metamorfizmu na podstawie składu i tekstury skał. W procesy powstawania skał osadowych najwięcej informacji dostarczanych jest na temat procesów depozycji i lityfikacji skał. Pokazane są kolejne stadia diagenezy (od wczesnej do późnej) w poszczególnych typach środowisk. Praktyczne zadania do interaktywnych zajęć na wykładach obejmują identyfikację faz procesów diagenetycznych. Wykłady pokazują nie tylko procesy, i ich produkty; podają wiedzę z zakresu warsztatu badawczego przydatnego do badań wskaźników petrogenetycznych; najnowocześniejsze metody, zakres ich stosowania. Ćwiczenia mają za zadanie nauczyć studentów pracy ze skałami (rozpoznawanie składników skały, tekstur, pełny opis skały) pod mikroskopem polaryzacyjnym, który jest podstawowym narzędziem do selekcji materiału przed dalszymi badaniami specjalistycznymi. Studenci zapoznawani są z podstawowymi rodzajami skał magmowych (zarówno plutonicznych, wulkanicznych i żyłowych), osadowych (okruchowych, węglanowych, krzemionkowych, mieszanego pochodzenia) i zmetamorfizowanych różnych rodzajów metamorfizmu (regionalny, kontaktowy, dyslokacyjny) i facji (różne warunki ciśnienia i temperatury powstawania). Prezentowane są rózne procesy wpływające na zmiany skał po ich krystalizacji czy konsolidacji (diagenezie). |
Literatura: |
HIBBARD, M. J. 1995. Petrography to petrogenesis. Prentice Hall; Englewood Cliffs-New Jersey. BEST M. G., 2003: Igneous and metamorphic petrology. 2nd edition. Blackwell Publishing, 729 pp. |
Efekty uczenia się: |
Student pojawiając się w terenie i badając formacje skalne powinien potrafić: – zanalizować proces prowadzący do powstania skały – rozpoznać wszystkie typy skał, – wyjaśnić ich ewolucję. |
Metody i kryteria oceniania: |
Student otrzymuje bank pytań (złożony z kilkuset pytań i zadań do rozwiązania), jako pomoc do samooceny swojej wiedzy i jej weryfikacji; przedmiot kończy egzamin testowy. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.