Geologia dynamiczna II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1300-WGEDII-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.301
|
Nazwa przedmiotu: | Geologia dynamiczna II |
Jednostka: | Wydział Geologii |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie ścisłe Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału Geologii |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Warunkiem uczestnictwa jest zaliczenie przedmiotu Geologia dynamiczna I (kod: 1300-WGEDI-OG) |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma formę ćwiczeń i polega na samodzielnej pracy studentów z okazami skał i minerałów oraz z mapami geologicznymi, pod okiem prowadzącego. Zajęcia odbywają się raz w tygodniu przez jeden semestr. Uczą makroskopowego rozpoznawania minerałów i skał oraz interpretacji map i przekrojów geologicznych. Zajęcia odbywają się tylko w formie stacjonarnej w pracowni dydaktycznej Wydziału Geologii. Możliwa jest zmiana terminu zajęć po uzgodnieniu z prowadzącym. |
Pełny opis: |
Ćwiczenia składają się z 2 części: - makroskopowe rozpoznawanie minerałów i skał, - interpretacja map i przekrojów geologicznych. Dział „Makroskopowe rozpoznawanie minerałów i skał” obejmuje: - makroskopowe rozpoznawanie głównych typów skał osadowych: węglanowych, okruchowych, ewaporatowych, krzemionkowych, ilastych, alitowych i kaustobiolitów; - makroskopowe rozpoznawanie odmian regionalnych skał osadowych w Polsce; - makroskopowe rozpoznawanie głównych typów skał metamorficznych. Dział „Interpretacja map geologicznych” obejmuje: - interpretację planisekcyjnych map i przekrojów geologicznych - rozpoznawanie uskoków i niezgodności oraz ich rodzajów; - definicje piętra strukturalnego i powierzchni niezgodności; - interpretację map i przekrojów geologicznych na obszarach o prostej i złożonej budowie geologicznej (co najmniej 2 piętra strukturalne); - datowanie wieku zdarzeń geologicznych: uskoków, procesów tektonicznych, intruzji skał magmowych; - podstawy rysowania planisekcyjnych i intersekcyjnych przekrojów geologicznych. |
Literatura: |
„Materiały do ćwiczeń z geologii dynamicznej. Minerały i skały” oraz „Materiały do ćwiczeń z interpretacji map geologicznych” – skrypty przygotowane przez zespół prowadzących ćwiczenia. Stanley, S.M. 2002. Historia Ziemi. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Ćwiczenia uczą makroskopowego rozpoznawania minerałów i skał oraz interpretacji map i przekrojów geologicznych. Efekty uczenia się w obszarze wiedzy student/-ka: - dostrzega wielorakie związki między składowymi środowiska przyrodniczego - zna problemy i metody badawcze z dziedziny nauk przyrodniczych - zna modele opisujące środowisko geologiczne - ma wiedzę na temat rozumienia i stosowania podstawowych terminów w języku obcym (j. angielskim) w zakresie profesjonalnym Efekty uczenia się w obszarze umiejętności student/-ka: - wykonuje i opisuje proste zadanie badawcze indywidualnie i zespołowo - zna język obcy na poziomie B2, posługuje się specjalistyczną terminologią w zakresie geoinżynierii i geologii stosowanej w języku polskim i angielskim - wykorzystuje modele środowiskowe do interpretacji zmian zachodzących w przyrodzie ożywionej i nieożywionej Efekty uczenia się w obszarze kompetencji społecznych student/-ka: - wykazuje krytyczną postawę wobec plagiatu - dba o rzetelność i wiarygodność swojej pracy |
Metody i kryteria oceniania: |
SEMESTR II Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest: - obecność na zajęciach (dopuszczalne są 2 nieobecności, przy czym w przypadku ćwiczeń z rozpoznawania skał opuszczone zajęcia należy odrobić w innym terminie); - zaliczenie na ocenę pozytywną 2 kolokwiów: ze skał oraz z map; - poprawne wykonanie, w ramach pracy domowej, intersekcyjnego przekroju geologicznego. Na początku każdych ćwiczeń z rozpoznawania minerałów i skał sprawdzane jest w formie krótkiej kartkówki przygotowanie studenta do bieżących zajęć. Student odpowiada na 1 lub 2 krótkie pytania. Za poprawne odpowiedzi uzyskuje określoną ilość punktów. Suma punktów uzyskanych w ciągu semestru jest podstawą dopuszczenia do kolokwium z rozpoznawania minerałów i skał. Kolokwium składa się z dwóch części: teoretycznej i praktycznej. Część pierwsza - teoretyczna może zawierać zarówno pytania testowe jak i otwarte. W pytaniach otwartych student samodzielnie udziela krótkich odpowiedzi, natomiast w części testowej wybiera poprawną odpowiedź/odpowiedzi z kilku proponowanych. Odpowiedzi na pytania oceniane są odpowiednią ilością punktów. Druga część kolokwium pozwala ocenić wiedzę studenta z praktycznego rozpoznawania skał. Każdy student otrzymuje zestaw złożony z kilku losowo wybranych skał. Kolokwium ma formę pisemną. Za każdy prawidłowo rozpoznany i opisany okaz student otrzymuje określoną liczbę punktów. Ocena z kolokwium wystawiana jest na podstawie sumy punktów uzyskanych z części teoretycznej i praktycznej. W trakcie ćwiczeń z „Interpretacji map geologicznych” student pisze dwie kartkówki: na pierwszych zajęciach wejściówkę sprawdzającą znajomość materiału z semestru zimowego, a w dalszej części ćwiczeń kartkówkę, sprawdzającą znajomość tabeli stratygraficznej. Obie oceniane są za pomocą określonej ilości punktów. Wiedza z części ćwiczeń dotyczącej „Interpretacji map geologicznych” sprawdzana jest w formie kolokwium. Składa się ono z kilku zadań graficznych z planisekcji, może też zawierać zadanie z intersekcji. Rozwiązania zadań są oceniane odpowiednią ilością punktów. Ocena wystawiana jest na podstawie sumy uzyskanych punktów. Dodatkowo w ramach pracy domowej student wykonuje samodzielnie przekrój przez mapę intersekcyjną wzdłuż zadanej linii, z którego wystawiana jest ocena. Kolokwia poprawkowe odbywają się na takiej samej zasadzie jak kolokwia w I terminie. Kolokwium poprawkowe ze skał obejmuje obie części: teoretyczną i praktyczną. Ocena końcowa jest sumą (w zaokrągleniu do 0.5) ocen składowych z dwóch kolokwiów (z map i ze skał), kartkówek oraz samodzielnie wykonanego przekroju intersekcyjnego, pomnożonych odpowiednio przez: 0.387, 0.387, 0.102 i 0.129. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 9 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Leonowicz | |
Prowadzący grup: | Paulina Leonowicz, Maciej Łoziński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.