Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika dla nauczycieli biologii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1400-012PDN
Kod Erasmus / ISCED: 05.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Pedagogika dla nauczycieli biologii
Jednostka: Wydział Biologii
Grupy: Przedmioty bloku pedagogicznego
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

uprawnienia pedagogiczne

Założenia (opisowo):

Zajęcia psychologicznie i pedagogiczne oferowane przez Szkołę Edukacji PAFW i UW we współpracy z Wydziałem Biologii UW, tworzą spójny blok przedmiotów psychologiczno-pedagogicznych przygotowujących do zawodu nauczyciela. Blok powinien się składać z sekwencji przedmiotów wykład – ćwiczenia - warsztaty zintegrowane + praktyki psychologiczno-pedagogiczne odbywające się w trzech kolejnych semestrach, począwszy od sem. zimowego.


Pedagogika dla nauczycieli – wykład (1400-012PDN)

Pedagogika dla nauczycieli – ćwiczenia (1400-013PDNc)

Pedagogika dla nauczycieli – warsztaty zintegrowane (1400-012PDNwz)

Psychologia dla nauczycieli – wykład (1400-012PsDN)

Psychologia dla nauczycieli – ćwiczenia (1400-012PsDNc)

Psychologia dla nauczycieli – warsztaty zintegrowane (1400-012PsDNwz)


Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Skrócony opis: Celem zajęć jest prezentacja teoretycznych podstaw wychowania oraz kluczowych zagadnień i problemów związanych z pracą nauczyciela w szkole. W szczególności studenci uzyskają wiedzę na temat nauk pedagogicznych, badań edukacyjnych i możliwości ich wykorzystania w praktyce, roli nauczyciela i powiązanej z nią odpowiedzialności za proces nauczania. Poznają podstawowe uwarunkowania instytucjonalne dotyczące szkoły i systemu edukacji oraz warunki działania nauczyciela w szkolnym otoczeniu, w tym współpracy z nauczycielami, rodzicami i otoczeniem szkoły. Będą mieli możliwość zrozumieć rolę nauczyciela i etyczne podstawy uprawiania tego zawodu.

Pełny opis:

Podczas zajęć studenci będą poznawać następujące zagadnienia:

• Sposoby komunikowania się w szkole. Wielokulturowość.

• Analiza sytuacji komunikacyjnych z instrumentarium analizy transakcyjnej.

• Struktura oceniania działu

• Wychowanie w kontekście rozwoju: aksjologia. Sprawiedliwość w szkole. Rozwiązywanie konfliktów w klasie.

• Wstęp do oceniania. Znaczenie informacji zwrotnej

• Ocena jakości pracy szkoły. Efekt zwrotny egzaminów zewnętrznych.

• Podstawa programowa w kontekście programu nauczania. Paradygmaty dydaktyczne - zorientowany na program i zorientowany na ucznia

• Analiza rzeczywistości szkolnej z perspektywy nauki o programie

• Rola nauczyciela i koncepcje pracy nauczyciela. Etyka roli nauczyciela. Definicje roli nauczyciela.

• Metodyka pracy wychowawczej. Poszanowanie godności dziecka. Podmiotowość uczniowska. Wspieranie samorządności i autonomii uczniów.

• Horyzonty pomyślenia szkoły. Edukacja alternatywna.

• Znaczenie rytuałów szkolnych.

• Modele współczesnej szkoły. Działania pozorne w szkole.

Literatura:

Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Pedagogika, PWN, 2019

D.C. Philips, J.E. Soltis, Podstawy wiedzy o nauczaniu, GWP, 2003

Pedagogika w pokoju nauczycielskim, K. Kruszewski (red.), WSiP, 2000

A. Olechowska, Specjalne potrzeby edukacyjne, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2016

R. I. Arends, Uczymy się nauczać, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne SA, 1998

P.Meirieu, Moralne wybory nauczycieli. Etyka i pedagogika, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, 2003

G.Petty, Nowoczesne nauczanie. Praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców i szkoleniowców, GWP, 2018

B. Adrjan, Kultura szkoły. W poszukiwaniu nieuchwytnego, Oficyna Wydawnicza Impuls, 2011

D. Klus-Stańska, Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce, WN PWN, 2018

H. Benjamin, Edukacja jaskiniowców, Wydawnictwo Edukacyjne “Żak”, 1998

Efekty uczenia się:

Efekty kształcenia zgodne są z zapisami Rozporządzenia MNiSW z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. 2019 poz. 1450):

W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:

B.2.W1. system oświaty: organizację i funkcjonowanie systemu oświaty, podstawowe zagadnienia związane z prawem oświatowym, znaczenie szkoły jako instytucji edukacyjnej, funkcje i cele edukacji szkolnej, modele współczesnej szkoły, pojęcie ukrytego programu szkoły, alternatywne formy edukacji, zagadnienie prawa wewnątrzszkolnego, zależność pomiędzy podstawą programową a programem nauczania, programem wychowawczym, oceną jakości działalności szkoły.

B.2.W2. rolę nauczyciela i koncepcje pracy nauczyciela: etykę zawodową nauczyciela, nauczycielską pragmatykę zawodową – prawa i obowiązki nauczycieli, zasady odpowiedzialności nauczyciela, wychowawcy, tematykę oceny jakości pracy nauczyciela, zasady projektowania i dokumentowania ścieżki własnego rozwoju zawodowego, znaczenie refleksji profesjonalnej i uwarunkowania sukcesu w pracy nauczyciela oraz choroby związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela;

B.2.W3. wychowanie w kontekście rozwoju: ontologiczne, aksjologiczne i antropologiczne podstawy wychowania; istotę i funkcje wychowania oraz proces wychowania, jego strukturę;

B.2.W4. zasady pracy opiekuńczo-wychowawczej nauczyciela: obowiązki nauczyciela jako wychowawcy klasy, metodykę pracy wychowawczej, program pracy wychowawczej, style kierowania klasą, ład i dyscyplinę, poszanowanie godności dziecka, ucznia lub wychowanka, różnicowanie, indywidualizację i personalizację pracy z uczniami, funkcjonowanie klasy szkolnej jako grupy społecznej, procesy społeczne w klasie, rozwiązywanie konfliktów w klasie lub grupie wychowawczej, animowanie życia społeczno-kulturalnego klasy, wspieranie samorządności i autonomii uczniów, rozwijanie u dzieci, uczniów lub wychowanków kompetencji komunikacyjnych i umiejętności społecznych niezbędnych do nawiązywania poprawnych relacji; pojęcia integracji i inkluzji;

W zakresie umiejętności absolwent potrafi:

B.2.U1. analizować program nauczania, dostosowywać go do potrzeb swoich uczniów;

B.2.U2. projektować ścieżkę własnego rozwoju zawodowego;

B.2.U3. formułować oceny etyczne związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela;

B.2.U4. nawiązywać współpracę z nauczycielami oraz ze środowiskiem pozaszkolnym;

B.2.U6. zdiagnozować potrzeby edukacyjne ucznia i zaprojektować dla niego odpowiednie wsparcie;

B.2.U7. określić przybliżony potencjał ucznia i doradzić mu ścieżkę rozwoju.

W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:

B.2.K1. okazywania empatii uczniom oraz zapewniania im wsparcia i pomocy;

B.2.K2. profesjonalnego rozwiązywania konfliktów w klasie szkolnej lub grupie wychowawczej;

B.2.K3. samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej;

B.2.K4. współpracy z nauczycielami i specjalistami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy.

Metody i kryteria oceniania:

Portfolio: ocena monitorująca z uwzględnieniem aktywności studenta, końcowa ocena portfolio (kompletność, sposób prezentacji i merytoryczny poziom refleksji).

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)