Pedagogika dla nauczycieli biologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1400-012PDN |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.1
|
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika dla nauczycieli biologii |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
Przedmioty bloku pedagogicznego |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | uprawnienia pedagogiczne |
Założenia (opisowo): | Zajęcia psychologicznie i pedagogiczne oferowane przez Szkołę Edukacji PAFW i UW we współpracy z Wydziałem Biologii UW, tworzą spójny blok przedmiotów psychologiczno-pedagogicznych przygotowujących do zawodu nauczyciela. Blok powinien się składać z sekwencji przedmiotów wykład – ćwiczenia - warsztaty zintegrowane + praktyki psychologiczno-pedagogiczne odbywające się w trzech kolejnych semestrach, począwszy od sem. zimowego. Pedagogika dla nauczycieli – wykład (1400-012PDN) Pedagogika dla nauczycieli – ćwiczenia (1400-013PDNc) Pedagogika dla nauczycieli – warsztaty zintegrowane (1400-012PDNwz) Psychologia dla nauczycieli – wykład (1400-012PsDN) Psychologia dla nauczycieli – ćwiczenia (1400-012PsDNc) Psychologia dla nauczycieli – warsztaty zintegrowane (1400-012PsDNwz) |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Skrócony opis: Celem zajęć jest prezentacja teoretycznych podstaw wychowania oraz kluczowych zagadnień i problemów związanych z pracą nauczyciela w szkole. W szczególności studenci uzyskają wiedzę na temat nauk pedagogicznych, badań edukacyjnych i możliwości ich wykorzystania w praktyce, roli nauczyciela i powiązanej z nią odpowiedzialności za proces nauczania. Poznają podstawowe uwarunkowania instytucjonalne dotyczące szkoły i systemu edukacji oraz warunki działania nauczyciela w szkolnym otoczeniu, w tym współpracy z nauczycielami, rodzicami i otoczeniem szkoły. Będą mieli możliwość zrozumieć rolę nauczyciela i etyczne podstawy uprawiania tego zawodu. |
Pełny opis: |
Podczas zajęć studenci będą poznawać następujące zagadnienia: • Sposoby komunikowania się w szkole. Wielokulturowość. • Analiza sytuacji komunikacyjnych z instrumentarium analizy transakcyjnej. • Struktura oceniania działu • Wychowanie w kontekście rozwoju: aksjologia. Sprawiedliwość w szkole. Rozwiązywanie konfliktów w klasie. • Wstęp do oceniania. Znaczenie informacji zwrotnej • Ocena jakości pracy szkoły. Efekt zwrotny egzaminów zewnętrznych. • Podstawa programowa w kontekście programu nauczania. Paradygmaty dydaktyczne - zorientowany na program i zorientowany na ucznia • Analiza rzeczywistości szkolnej z perspektywy nauki o programie • Rola nauczyciela i koncepcje pracy nauczyciela. Etyka roli nauczyciela. Definicje roli nauczyciela. • Metodyka pracy wychowawczej. Poszanowanie godności dziecka. Podmiotowość uczniowska. Wspieranie samorządności i autonomii uczniów. • Horyzonty pomyślenia szkoły. Edukacja alternatywna. • Znaczenie rytuałów szkolnych. • Modele współczesnej szkoły. Działania pozorne w szkole. |
Literatura: |
Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Pedagogika, PWN, 2019 D.C. Philips, J.E. Soltis, Podstawy wiedzy o nauczaniu, GWP, 2003 Pedagogika w pokoju nauczycielskim, K. Kruszewski (red.), WSiP, 2000 A. Olechowska, Specjalne potrzeby edukacyjne, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2016 R. I. Arends, Uczymy się nauczać, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne SA, 1998 P.Meirieu, Moralne wybory nauczycieli. Etyka i pedagogika, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, 2003 G.Petty, Nowoczesne nauczanie. Praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców i szkoleniowców, GWP, 2018 B. Adrjan, Kultura szkoły. W poszukiwaniu nieuchwytnego, Oficyna Wydawnicza Impuls, 2011 D. Klus-Stańska, Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce, WN PWN, 2018 H. Benjamin, Edukacja jaskiniowców, Wydawnictwo Edukacyjne “Żak”, 1998 |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia zgodne są z zapisami Rozporządzenia MNiSW z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. 2019 poz. 1450): W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie: B.2.W1. system oświaty: organizację i funkcjonowanie systemu oświaty, podstawowe zagadnienia związane z prawem oświatowym, znaczenie szkoły jako instytucji edukacyjnej, funkcje i cele edukacji szkolnej, modele współczesnej szkoły, pojęcie ukrytego programu szkoły, alternatywne formy edukacji, zagadnienie prawa wewnątrzszkolnego, zależność pomiędzy podstawą programową a programem nauczania, programem wychowawczym, oceną jakości działalności szkoły. B.2.W2. rolę nauczyciela i koncepcje pracy nauczyciela: etykę zawodową nauczyciela, nauczycielską pragmatykę zawodową – prawa i obowiązki nauczycieli, zasady odpowiedzialności nauczyciela, wychowawcy, tematykę oceny jakości pracy nauczyciela, zasady projektowania i dokumentowania ścieżki własnego rozwoju zawodowego, znaczenie refleksji profesjonalnej i uwarunkowania sukcesu w pracy nauczyciela oraz choroby związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela; B.2.W3. wychowanie w kontekście rozwoju: ontologiczne, aksjologiczne i antropologiczne podstawy wychowania; istotę i funkcje wychowania oraz proces wychowania, jego strukturę; B.2.W4. zasady pracy opiekuńczo-wychowawczej nauczyciela: obowiązki nauczyciela jako wychowawcy klasy, metodykę pracy wychowawczej, program pracy wychowawczej, style kierowania klasą, ład i dyscyplinę, poszanowanie godności dziecka, ucznia lub wychowanka, różnicowanie, indywidualizację i personalizację pracy z uczniami, funkcjonowanie klasy szkolnej jako grupy społecznej, procesy społeczne w klasie, rozwiązywanie konfliktów w klasie lub grupie wychowawczej, animowanie życia społeczno-kulturalnego klasy, wspieranie samorządności i autonomii uczniów, rozwijanie u dzieci, uczniów lub wychowanków kompetencji komunikacyjnych i umiejętności społecznych niezbędnych do nawiązywania poprawnych relacji; pojęcia integracji i inkluzji; W zakresie umiejętności absolwent potrafi: B.2.U1. analizować program nauczania, dostosowywać go do potrzeb swoich uczniów; B.2.U2. projektować ścieżkę własnego rozwoju zawodowego; B.2.U3. formułować oceny etyczne związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela; B.2.U4. nawiązywać współpracę z nauczycielami oraz ze środowiskiem pozaszkolnym; B.2.U6. zdiagnozować potrzeby edukacyjne ucznia i zaprojektować dla niego odpowiednie wsparcie; B.2.U7. określić przybliżony potencjał ucznia i doradzić mu ścieżkę rozwoju. W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do: B.2.K1. okazywania empatii uczniom oraz zapewniania im wsparcia i pomocy; B.2.K2. profesjonalnego rozwiązywania konfliktów w klasie szkolnej lub grupie wychowawczej; B.2.K3. samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej; B.2.K4. współpracy z nauczycielami i specjalistami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Portfolio: ocena monitorująca z uwzględnieniem aktywności studenta, końcowa ocena portfolio (kompletność, sposób prezentacji i merytoryczny poziom refleksji). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.