Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia dla nauczycieli

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1400-012PsDN
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia dla nauczycieli
Jednostka: Wydział Biologii
Grupy: Przedmioty bloku pedagogicznego
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

uprawnienia pedagogiczne

Skrócony opis:

Celem wykładu jest prezentacja wiedzy psychologicznej w ujęciu, który ma walor aplikacyjny dla przyszłych nauczycieli, czyli pomaga zastosować wiedzę psychologiczną do rozumienia drugiego człowieka (ucznia/wychowanka), przebiegu procesów psychicznych i zachowania w określonym środowisku/kontekście społecznym. Ponadto, wykład ma dostarczyć podstawowej wiedzy na temat typowego i nietypowego rozwoju oraz powszechnie występujących trudności wychowawczych.

Pełny opis:

• Czym jest psychologia – wprowadzenie do dziedziny.

• Perspektywy badawcze w psychologii.

• Behawioryzm, psychologia rozwojowa, psychologia pozytywna – czyli jak daleko jesteśmy od psychoanalizy.

• Neuronauka, neurodydaktyka a neuropsychologia.

• Co może a czego nie może psychologia naukowa. Fakty i mity. Czym jest obiektywna wiedza o rozwoju człowieka.

• Rozwój a edukacja – jaka jest ta zależność, jakie mamy własne przekonania na ten temat, na ile są one użyteczne a na ile mogą nas ograniczać.

• Teorie rozwojowe i ich wpływ na powstające systemy edukacyjne.

• Stereotypy i uprzedzenia. Jak różnimy się od siebie i co z tego wynika dla nauczyciela.

• Psychologia rozwojowa - założenia wstępne psychologii rozwojowej, Czym jest rozwój i dlaczego tak ważne jest aby współczesny nauczyciel miał podstawową wiedzę psychologiczną z zakresu rozwoju. Jak rozpoznawać rzetelne źródła wiedzy psychologicznej, jak tworzyć swoją własną teczkę z narzędziami.

• Wstęp do rozwoju dzieci i młodzieży – zadania rozwojowe w pierwszych etapach życia.

• Rozwój w okresie wczesnoszkolnym i szkolnym.

• Rozwój psychoseksualny

• Adolescenci – zadania i wyzwania rozwojowe.

• Dorosłość – jak się rozwijamy.

• Stres, radzenie sobie ze stresem. Wypalenie zawodowe.

• Konteksty rozwojowe – znaczenie szkoły, klasy, grupy rówieśniczej.

• Konteksty rozwojowe – znaczenie rodziny. Modele współczesnej rodziny.

• Media, nowe technologie ich wpływ na rozwój. Kształtowanie kompetencji medialnych.

Literatura:

Asbury, K., Plomin, R. (2015). Geny i edukacja. Warszawa: Wydawnictwo PWN.

Beisert M. (2006). Seksualność w cyklu życia człowieka. Warszawa: PWN.

Borkowska, A., Crotowska, B. (2011). Codzienność dziecka z zespołem Aspergera okiem rodzica i terapeuty. Gdańsk : Harmonia.

Grand, C.( 2012). Autyzm i zespół Aspergera. Warszawa : Wydawnictwo Studio Emka.

Jerzak, M. (red) (2017). Zaburzenia psychiczne i rozwojowe dzieci a szkolna rzeczywistość. Warszawa: Wydawnictwo PWN.

Komender, J., Jagielska, G., Bryńska, A. (2009). Autyzm i zespół Aspergera. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.

Sadłowski, N. (2016). Słowo na A. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Schaffer, D.R. (2015). Psychologia rozwoju od dziecka do dorosłości. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis.

Tomalski, P. (2007). Nietypowe rodziny. O parach lesbijek i gejów oraz ich dzieciach z perspektywy teorii przywiązania. Warszawa. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego. (roz. 4).

Witkowski, T. (2013). Zakazana psychologia T. II. Warszawa: Wydawnictwo CIS. (roz. 2 i 3).

Zielona-Jenek M, Chodecka A. (2010). Jestem dziewczynką, jestem chłopcem. Gdańsk: GWP.

Zimbardo, P. G., Johanson, R. L., McCann, V. (2010). TI. Psychologia, kluczowe koncepcje. Warszawa: Wydawnictwo PWN. (roz. 1.1, 1.2, 1.3).

Efekty uczenia się:

B.1.W1; B.1.W2; B.1. W3; B.1.W4

Metody i kryteria oceniania:

Test wiedzy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)