Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy dydaktyki dla nauczycieli

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1400-013PD
Kod Erasmus / ISCED: 05.902 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy dydaktyki dla nauczycieli
Jednostka: Wydział Biologii
Grupy: Przedmioty bloku pedagogicznego
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

uprawnienia pedagogiczne

Założenia (opisowo):

Student może równolegle odbywać ćwiczenia z dydaktyki przyrody lub biologii.

Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie
w sali

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do pełnienia funkcji nauczyciela:

• poznanie podstawowych zasad, strategii i metod kształcenia, różnorodnych form oceniania i pomiaru dydaktycznego;

• przygotowanie scenariuszy lekcji oraz hospitację i analizę przeprowadzonych zajęć;

• zapoznanie się ze standardami kształcenia nauczycieli i zasady awansu zawodowego.

UWAGA:

1. Po uzgodnieniu z grupą studencką niektóre zajęcia mogą zostać zblokowane.

2. Cześć zajęć odbywa się w systemie e-learningowym z wykorzystaniem platformy internetowej.

Pełny opis:

Podczas zajęć poruszone zostaną następujące zagadnienia:

• szkoła tradycyjna a współczesne jej koncepcje;

• cele nauczania i ich formułowanie;

• program nauczania i jego realizacja,

• planowanie pracy dydaktycznej oraz budowanie rozkładu treści nauczania;

• metody nauczania, w tym metody aktywizujące oraz uczenie się kooperacyjne;

• podręczniki szkolne i ich wykorzystanie w nauczaniu-uczeniu się;

• technologie informacyjne i ich wykorzystanie w pracy nauczyciela;

• programy edukacyjne oraz zasoby internetowe wspomagające nauczanie-uczenie się;

• projektowanie lekcji szkolnej i zasady pisania scenariuszy zajęć;

• innowacje metodyczne i organizacyjne w pracy nauczyciela (np. lekcje odwrócone);

• organizacja działań edukacyjnych w pracy z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych;

• proces komunikacji w klasie szkolnej i jego znaczenie dla dobrej edukacji;

• język nauczyciela jako narzędzie dydaktyczne.

• techniki budowania wykładu i zadawania pytań;

• proces oceniania uczniów w szkole. zasady i metody oceniania;

• nauczycielskie narzędzia diagnozy procesu i efektów uczenia się;

• zadania „refleksyjnego praktyka”;

• ocena efektywności pracy szkoły; pojęcie edukacyjnej wartości dodanej.

Materiał będzie realizowany w następujących blokach tematycznych:

Istota i charakterystyka współczesnego procesu kształcenia.

2. Cele kształcenia – efekty, osiągnięcia ucznia treści kształcenia - strukturyzacja materiału. Cele uczniowskie, a cele nauczycielskie, oczekiwania wobec ucznia.

3. Motywowanie uczniów do nauki.

4. Podstawa programowa kształcenia ogólnego. Scenariusz zajęć. Przygotowanie nauczyciela do prowadzenia zajęć w szkole.

5. Metody i formy kształcenia. Organizacja procesu kształcenia.

6. Projektowanie i ewaluacja procesu kształcenia.

7. Nauczyciel we współczesnej edukacji. Kompetencje i kwalifikacje nauczyciela. Awans zawodowy nauczyciela

Literatura:

Literatura podstawowa:

• Cz. Kupisiewicz, Dydaktyka ogólna, Impuls 2012

• Stawinski W., Dydaktyka biologii i ochrony środowiska, PWN Kraków 2006

• M. V. Covington, K. M. Teel, Motywacja do nauki, Wydawnictwo GWP, 2004

• D. Sterna, Ocenianie kształtujące w praktyce, Centrum edukacji Obywatelskiej, 2014

• J. Hattie, Widoczne uczenie się dla nauczycieli, Centrum Edukacji Obywatelskiej, 2015

• Bloom B.S. (1971), Taxonomy of Educational Objectives. Handbook I and II., New York. 1971

• Załącznik 1. do Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół z dn. 30 maja 2014, Dz. U. z 2014 r. poz. 803

Literatura dodatkowa:

• E. Brudnik, A. Moszyńska, B. Owczarska, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie – przewodnik po metodach aktywizujących, Wydawnictwo Jedność 2010

• G. Petty, Nowoczesne nauczanie, Wydawnictwo GWP 2013

• W. Okoń Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo Akademickie Żak 2003

• Krathwohl D.R., A Revision of Bloom’s Taxonomy: An Overview, Theory into practice, 41 (4) 2002

• Sterna D., Uczę (się) w szkole, Centrum Edukacji Obywatelskiej, 2014

• Praca Zbiorowa (ed. B. Ostrowska, K. Spalik), Uczymy myślenia. Zadania na lekcje przedmiotów przyrodniczych, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa, 2013

• Praca Zbiorowa (ed. B. Ostrowska, K. Spalik), Umiejętności złożone w nauczaniu historii i przedmiotów przyrodniczych – pomiar, zadania testowe z komentarzami – Instytut Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa, 2010

• Wyniki Badania PISA 2012 W Polsce Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów OECD (Programme For International Student Assessment), 2013, http://www.ibe.edu.pl/images/prasa/PISA-2012-raport_krajowy.pdf

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:

C.W1., C.W2., C.W3.; C.W4., C.W5.; C.W6.; C.W7.

W zakresie umiejętności absolwent potrafi:

C.U1.; C.U2.; C.U3.; C.U4; C.U5.; C.U6.; C.U8.;

W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:

C.K1.; C.K2

Metody i kryteria oceniania:

Obecność na zajęciach / Egzamin pisemny

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład konwersatoryjny, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Chrzanowski, Katarzyna Socha
Prowadzący grup: Marcin Chrzanowski, Katarzyna Socha
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład konwersatoryjny - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład konwersatoryjny, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Chrzanowski, Katarzyna Socha
Prowadzący grup: Marcin Chrzanowski, Katarzyna Socha
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład konwersatoryjny - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)