Fizjologia roślin i zwierząt
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1400-125FRZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Fizjologia roślin i zwierząt |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
Przedmioty KIERUNKOWE, BIOTECHNOLOGIA, I stopień |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Znajomość jęz. angielskiego na poziomie pozwalającym na zrozumienie publikacji naukowych, umiejętność przygotowania prezentacji w programie typu PowerPoint. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot przedstawia główne procesy fizjologiczne roślin i zwierząt wskazując podobieństwa i różnice w ich przebiegu. W części laboratoryjnej studenci biorą udział zarówno w ćwiczeniach praktycznych jak i wirtualnych. Prelekcja uzupełnia i rozszerza ćwiczenia, wyjaśnia mechanizmy fizjologiczne pozwalające utrzymać homeostazę w organizmie. |
Pełny opis: |
Każde ćwiczenia rozpocznie prelekcja przedstawiająca sposoby odbierania i reagowania na bodźce pochodzące ze środowiska zewnętrznego przez organizmy roślinne i zwierzęce. Następnie, naprzemiennie omawiane będą różne procesy metaboliczne, ze szczególnym uwzględnieniem podobieństw wybranych procesów występujących w organizmach roślinnych i zwierzęcych. W części roślinnej: Szczegółowo omówione zostaną procesy fotosyntezy, fotooddychania i oddychania mitochondrialnego oraz ich regulacja. Przedstawione zostaną mechanizmy pobierania i transportu wody u roślin oraz procesy warunkujące transport i dystrybucję metabolitów w organizmach roślinnych. Następnie omówione zostaną wymagania żywieniowe roślin (dostępność makro- i mikroelementów) determinujące prawidłowy rozwój roślin, mechanizmy pobierania jonów przez rośliny oraz zmiany w metabolizmie roślinnym spowodowane przez deficyt wybranych pierwiastków. Ponadto przedstawione zostaną wybrane aspekty udziału fitohormonów w regulacji rozwoju roślin oraz w odpowiedzi roślin na czynniki stresowe. Omówione zostaną również zmiany w morfologii i funkcjonowaniu organizmów roślinnych w warunkach działania czynników stresowych. W części zwierzęcej: Na podstawie funkcjonowania układu oddechowego, pokarmowego i wydalniczego omówione zostaną mechanizmy niezbędne do zaspakajania zapotrzebowania organizmu na tlen, energię i wodę. Przedstawiona zostanie różnorodność diety i zapotrzebowanie na podstawowe składniki pokarmowe w świecie zwierząt. Następnie omówione zostaną sposoby komunikacji pomiędzy różnymi częściami organizmu ze szczególnym uwzględnieniem powiązania pomiędzy budową i funkcją pełnioną przez układy: nerwowy, hormonalny i krwionośny (krew). Przedstawiona zostanie budowa, fizjologia i ewolucja ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego, różnorodność neurotransmiterów, rola ośrodków korowych i łuku odruchowego. W układzie endokrynowym omówiona zostanie różnorodność chemiczna hormonów, mechanizmy ich działania oraz regulacja ich wydzielania. Przedstawiona zostanie funkcja transportowa krwi. Wprowadzone zostanie pojęcie homeostazy. Studenci zostaną zaznajomieni z pojęciem ruchu nie tylko pojmowanego jako przemieszczanie się przestrzenne (mięśnie szkieletowe) ale także jako zjawisko niezbędne do podtrzymania funkcji życiowych (mięśnie gładkie i mięsień sercowy). Na koniec omówiona zostanie fizjologia rozmnażania się zwierząt. Wykład podsumuje przedstawienie reakcji stresowej i stresu jako jednego z mechanizmów adaptacyjnych. Ćwiczenia będą praktycznym uzupełnieniem i konwersatoryjnym omówieniem zagadnień poruszanych podczas prelekcji. Zagadnienia poruszane na ćwiczeniach: 1. Organizm w środowisku. a) rośliny: przykłady aklimatyzacji roślin do zmieniających się warunków środowiska, wybrane adaptacje rozwojowe, morfologiczne i metaboliczne występujące w świecie roślinnym, odbieranie bodźców środowiskowych przez rośliny, fizjologia roślin a produktywność roślin użytkowych. b) zwierzęta: fizjologiczne adaptacje do różnych warunków temperaturowych; diapauza, torpor, hibernacja. 2. Pozyskiwanie energii. a) rośliny: fotosynteza i procesy oddechowe roślin (oddychanie tlenowe i beztlenowe: podstawowe i wzmożone). b) zwierzęta: odżywianie zwierząt (ćwiczenia komputerowe: trawienie węglowodanów, białek i tłuszczów; optima działania enzymów trawiennych człowieka; rola organizmów symbiotycznych w trawieniu celulozy). 3. Transport a) rośliny: transport krótko- i dalekodystansowy u roślin, mechanizmy załadowania i rozładowania floemu, dystrybucja związków pokarmowych w roślinie potencjał spoczynkowy i pobudzenia u roślin. b) zwierzęta: krew, układ krwionośny i wymiana gazowa u zwierząt (ćwiczenia komputerowe: hydraulika przepływu krwi w naczyniach, mechanika wentylacji płucnej, fizjologia serca żaby i szczura, fizjologia mięśni gładkich, wpływ neurotransmiterów na mięsień sercowy i gładki). 4. Gospodarka wodna i mineralna a) rośliny: względna zawartość wody w tkankach roślinnych poddanych działaniu czynnika stresowego, natężenie transpiracji, objawy fenotypowe niedoboru makroelementów, wpływ niedoboru wybranych makroelementów na metabolizm roślin. b) zwierzęta (ćwiczenia komputerowe: fizjologia nerki i regulacja hormonalna wydalania, wpływ ciśnienia krwi na filtrację kłębuszkową, działanie pętli Henlego, wpływ ADH i aldosteronu na resorpcję kanalikową). 5. Systemy koordynacji i regulacji a) rośliny: fitohormony i ich rola w koordynacji wzrostu roślin, regulacja kiełkowania nasion i starzenia się organów przez fitohormony. b) zwierzęta: układ nerwowy i hormonalny zwierząt (ćwiczenia komputerowe: wpływ osi tarczycowej na tempo metabolizmu ssaków i/lub hormonalna terapia zastępcza i/lub cukrzyca alloksanowa oraz fizjologia przewodnictwa nerwowego). 6. Ruch a) rośliny: ruchy roślin: tropizmy, nastie, nutacje - mechanizmy, rola fitohormonów w regulacji ruchu roślin. b) zwierzęta: układ ruchowy zwierząt (ćwiczenia komputerowe: fizjologia mięśni szkieletowych, zależność skurczu od natężenia bodźca, wpływ rozciągnięcia mięśnia na siłę skurczu). 7. Rozwój a) rośliny: rozwój liści roślin jedno- i dwuliściennych a ich funkcja. b) zwierzęta: metamorfoza u zwierząt (ćwiczenia laboratoryjne: wpływ hormonu juwenilnego i lub ekdysteroidów na metamorfozę owadów). 8. Reakcja organizmów na czynniki stresowe (rośliny/zwierzęta). a) rośliny: stres oksydacyjny jako uniwersalny mechanizm towarzyszący wielu stresom pierwotnym, pozytywna i negatywna rola reaktywnych formy tlenu, system antyoksydacyjny u roślin. b) zwierzęta: konwersatorium o różnorodności czynników stresowych i ich roli adaptacyjnej. |
Literatura: |
Schmith Nielsen K. - Fizjologia zwierząt (Adaptacje do środowiska), PWN, W-wa, 2008, 1997 (ostatecznie z 1992) Ganong W.F. - Fizjologia, podstawy fizjologii lekarskiej, PZWL, W-wa, 2009, 1994 Matthews G.G. - Neurobiologia, od cząsteczek i komórek do układów, PZWL, W-wa, 2000 Longstaff A. - Neurobiologia, krótkie wykłady, PWN, W-wa, 2002 Traczyk W. i Trzebski A. - Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej, PZWL, W-wa, 2001 Krzymowski T. - Fizjologia zwierząt (wyd. VIII, ostatecznie IV), PWRiL, W-wa, 2005 (wyd. VIII), 1995 (wyd. IV) Silbernagl, S., Despopoulos, A. – Ilustrowana fizjologia człowieka PZWL, W-wa, 2010 Konturek S. - Fizjologia człowieka. T: I-V, wyd. UJ, Kraków, 1998-2001 Traczyk W. - Fizjologia człowieka w zarysie, PZWL, W-wa, 1997 Kopcewicz J., Lewak S. (red) – Fizjologia roślin, PWN, 2019 Kozłowska M. (red) – Fizjologia Roślin, PWN Taiz L, Zeiger E. – Plant Physiology, 1991 (lub wydania późniejsze) |
Efekty uczenia się: |
Zna odstawowe potrzeby życiowe roślin i zwierząt oraz procesy fizjologiczne prowadzące do ich realizacji. (K_W02) Zna ogólne uwarunkowania środowiskowe życia oraz wpływ czynników środowiskowych na rozwój i funkcjonowanie organizmów żywych. (K_W01) Zna powiązania pomiędzy strukturą i funkcją organów roślin/narządów zwierząt. (K_W02) Zna różnorodność i podobieństwa procesów fizjologicznych utrzymujących homeostazę w organizmie roślin i zwierząt. (K_W02). Potrafi zastosować podstawowe techniki i narzędzia badawcze biologii doświadczalnej oraz umie wyjaśnić zasady ich działania. (K_U01) Potrafi analizować otrzymane wyniki i dyskutować je w oparciu o dostępną wiedzę. (K_U04, K_U06) Potrafi pod nadzorem opiekuna naukowego zaprojektować i przeprowadzić prosty eksperyment z zastosowaniem poznanych metod weryfikujący hipotezy z fizjologii organizmu. (K_U04, K_U05) Wykazuje umiejętność pracy w zespole i jest otwarty na nowe idee. (K_K04) Rozpoznaje, na czym polega etyka badawcza oraz rzetelność w prowadzeniu badań i interpretacji uzyskanych wyników dla funkcjonowania społeczeństwa. (K_K05) Krytycznie analizuje informacje pojawiające się w środkach masowego przekazu i w literaturze fachowej. (K_K06) Rozumie podstawowe zasady bezpiecznego eksperymentu biologicznego i umie postępować w stanach zagrożenia. (K_K03) |
Metody i kryteria oceniania: |
Sprawdzian pisemny Aby zaliczyć przedmiot student musi (i) uczęszczać na zajęcia (dopuszczone 2 nieobecności), (ii) zaliczyć na ocenę pozytywną sprawdzian pisemny |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
LAB
LAB
ŚR LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 90 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Drożak, Magdalena Markowska, Bożena Szal | |
Prowadzący grup: | Anna Drożak, Elżbieta Fuszara, Tomasz Krupnik, Paweł Majewski, Marta Maleszewska-Bobińska, Magdalena Markowska, Robert Meronka, Monika Ostaszewska-Bugajska, Anna Podgórska-Grzybowska, Marta Polańska, Elżbieta Romanowska, Bożena Szal, Wioleta Wasilewska-Dębowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Egzamin |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
LAB
LAB
ŚR LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 90 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Drożak, Magdalena Markowska, Bożena Szal | |
Prowadzący grup: | Anna Drożak, Elżbieta Fuszara, Tomasz Krupnik, Paweł Majewski, Marta Maleszewska-Bobińska, Magdalena Markowska, Robert Meronka, Marta Polańska, Bożena Szal, Wioleta Wasilewska-Dębowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Egzamin |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.