Ochrona ekosystemów bagiennych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1400-226OEB |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.104
|
Nazwa przedmiotu: | Ochrona ekosystemów bagiennych |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
Przedmioty do wyboru dla studentów MSOŚ Przedmioty DOWOLNEGO WYBORU Przedmioty KIERUNKOWE, OCHRONA ŚRODOWISKA, I stopień Przedmioty obieralne na studiach drugiego stopnia na kierunku bioinformatyka |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Brak ograniczeń w przyjęciu na wykład. W przypadku ćwiczeń konieczna jest gotowość do pracy w warunkach terenowych - wymagane jest posiadanie długich kaloszy (najlepiej wodery); wskazana jest odporność (psychiczna) na komary... |
Tryb prowadzenia: | w sali i w terenie |
Skrócony opis: |
Znaczenie ekosystemów bagiennych w przyrodzie i środowisku. Mokradła w krajobrazie. Wpływ gospodarki człowieka na stan ekologiczny mokradeł. Zagrożenia przyrody i kierunki degradacji różnego typu ekosystemów bagiennych. Ochrona bierna i czynna. Dylematy ochrony przyrody. Restytucja przyrodnicza ekosystemów bagiennych. Instrumenty finansowe ochrony mokradeł. Mokradła a rolnictwo, znaczenie programu rolnośrodowiskowego w ochronie ekosystemów bagiennych. Gatunki zagrożone ekosystemów bagiennych - zarys ekologii, metody ochrony. Wielofunkcyjne użytkowanie mokradeł; rola mokradeł w gospodarce wodnej, ochronie przeciwpowodziowej, ochronie klimatu. Diagnoza stanu i zagrożeń przyrody ekosystemów bagiennych, opracowanie planów ochrony. |
Pełny opis: |
Wykład: 1. Po co chronić bagna? Przegląd argumentów, zmiany paradygmatów w podejściu człowieka do bagien. Usługi ekosystemowe. 2. Czym są mokradła, rodzaje mokradeł; bagna a torfowiska; bagna jako ekosystemy, siedliska i przedmiot gospodarczego zainteresowania człowieka; zarys znaczenia bagien w przyrodzie i główne zagrożenia. 3. Zróżnicowanie ekologiczne i geograficzne ekosystemów bagiennych; przykłady różnych bagien Świata i ich zagrożenia. 4. Powiązania funkcjonalne bagien z innymi typami mokradeł w krajobrazie; znaczenie podejścia zlewniowego do ochrony mokradeł. Znaczenie mokradeł dla regulacji warunków hydrologicznych i klimatycznych. 5. Bogactwo życia na bagnach: warunki beztlenowe jako kluczowy czynnik kształtujący różnorodność biologiczną bagien, rodzaje przystosowań roślin i zwierząt do życia w warunkach bagiennych. Zagrożenia gatunków bagiennych w wyniku przekształcania mokradeł. 6. Torf i gleby bagienne. Uwarunkowania produkcji i dekompozycji torfu, przemiany w glebie torfowej po odwodnieniu. Wykorzystanie torfu i związane z nim zagrożenia bagien. 7. Sukcesja i rozwój torfowisk; torf jako archiwum informacji; torfowiska jako ekosystemy z alternatywnymi stanami stabilnymi. Koncepcja odporności ekologicznej torfowisk, hydrologiczne sprzężenia zwrotne jako czynniki warunkujące stabilność i czynniki, które ją zaburzają. Katastroficzne zmiany w rozwoju torfowisk. 8. Przyczyny odwadniania torfowisk. Wykorzystanie torfowisk w rolnictwie i przemyśle. Największe zagrożenia torfowisk na świecie. 9. Torfowiska a klimat. Torf jako zasób węgla organicznego. Emisje gazów cieplarnianych z odwodnionych torfowisk Świata. Restytucja torfowisk jako kompensacja zmian klimatu. 10. Obieg materii w ekosystemach bagiennych; status troficzny, a procesy bagienne. Rola ekosystemów bagiennych w obiegu pierwiastków w zlewni. 11. Ochrona naturalnych ekosystemów bagiennych – przykłady najcenniejszych bagien świata i Polski. 12. Ochrona bierna i czynna – podstawy wyboru. Rolnictwo bagienne jako element czynnej ochrony torfowisk; przeciwdziałanie sukcesji w warunkach zaburzonych stosunków wodnych. 13. Restytucja przyrodnicza torfowisk; odtwarzanie warunków bagiennych – metody, przykłady. Koncepcje stanów docelowych: ekosystemy naturalne (wilderness), półnaturalne, użytkowe (paludikultura). 14. Czynnik społeczny w ochronie bagien, lokalne społeczności, konflikty związane z mokradłami. 15. Priorytety ochrony i restytucji ekosystemów bagiennych w Polsce i na świecie w epoce zmian globalnych. Ćwiczenia odbywają się w formie 7-dniowego wyjazdu terenowego na przełomie czerwca i lipca. Pierwsza część wyjazdu poświęcona jest na zapoznanie się z walorami przyrodniczymi, zagrożeniami i metodami ochrony mokradeł na przykładzie bagiennych dolin rzecznych Podlasia: Rospudy, Biebrzy i Narwi. W trakcie wyjazdu przewidziane są m.in. spotkania z zarządcami obszarów chronionych oraz osobami odpowiedzialnymi za realizację programów czynnej ochrony. W drugiej części wyjazdu grupa wspólnie przeprowadza diagnozę stanu ekologicznego i zagrożeń dla wybranego obiektu (torfowiska, doliny rzecznej) - obszar ten będzie różny w każdym roku realizacji przedmiotu) oraz opracowuje propozycje działań ochronnych dla tego obszaru. Studenci zaznajamiają się z następującymi technikami badawczymi, pozwalającymi na diagnozę stanu ekosystemu i dobór metod ochrony: - badania poziomu wód gruntowych; - terenowa analiza chemizmu wód gruntowych; - analiza i kartografia geobotaniczna, kartowanie występowania gatunków; - ocena współwystępowania gatunków; - metody monitoringu przyrodniczego w ochronie mokradeł; - ocena produktywności ekosystemu; Studenci zaznajamiają się z następującymi metodami i instrumentami ochrony czynnej: - restytucja warunków wodnych; powstrzymywanie odwadniania; - odtwarzanie naturalnego koryta rzecznego; - wykorzystanie koszenia i wypasu do ochrony mokradeł; - zastosowanie Krajowego Programu Rolnośrodowiskowego w ochronie mokradeł; - usuwanie krzewów i drzew; powstrzymywanie sukcesji wtórnej; - introdukcja gatunków; - opracowanie założeń do planu ochrony. |
Literatura: |
Joosten & Clarke 2002. The wise use of mires and peatlands. http://www.imcg.net/media/download_gallery/books/wump_wise_use_of_mires_and_peatlands_book.pdf www.bagna.pl P. Pawlaczyk, L. Wołejko, R. Stańko, A. Jermaczek. Poradnik ochrony mokradeł. Wydawnictwo Lubuskiego Klubu Przyrodników, 2001 Wołejko L., Stańko R., Pawlaczyk P., Jermaczek A. Poradnik ochrony mokradeł w krajobrazie rolniczym. Wydawnictwo Klubu Przyrodnków, 2004 |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: - rozumie specyfikę ekologiczną ekosystemów bagiennych oraz kluczowe dla ich powstawania i istnienia procesy ekologiczne; - zna rolę mokradeł w przyrodzie, w skali lokalnej, regionalnej i globalnej - rozpoznaje poszczególne typy siedlisk bagiennych w krajobrazie i potrafi zinterpretować ich związki z krajobrazem - potrafi wskazać bezpośrednie przyczyny i mechanizmy przekształceń ekosystemów bagiennych związanych z antropopresją - zna podstawowe cele i metody ochrony ekosystemów bagiennych - potrafi zaplanować zadania ochronne i dobrać instrumenty ochrony przyrody odpowiednie do specyfiki zagrożeń i uwarunkowań obiektu. |
Metody i kryteria oceniania: |
W trakcie zajęć terenowych studenci pracują w kilkuosobowych grupach nad zadaniami z zakresu ochrony mokradeł, zajęcia kończą się prezentacją wyników w formie seminaryjnej. Studenci oceniani są za prezentację własnego projektu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Praca terenowa, 60 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wiktor Kotowski, Łukasz Kozub | |
Prowadzący grup: | Wiktor Kotowski, Łukasz Kozub | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Praca terenowa - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.