Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

(A) Dydaktyka Szkoły Wyższej - wykład

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1500-SZD-DSW-A
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: (A) Dydaktyka Szkoły Wyższej - wykład
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Kurs wprowadzający w najważniejsze zagadnienia pedagogiki szkoły wyższej, zwłaszcza dotyczące procesu dydaktycznego. Stanowi omówienie działalności nauczyciela akademickiego, z podkreśleniem swoistości pracy w uniwersytecie

Pełny opis:

Zajęcia poświęcone najważniejszym dydaktycznym aspektom pracy nauczyciela akademickiego. Szczególną uwagę skupiają na wykładzie oraz seminarium jako formach organizacji procesu kształcenia, a także na lekturze tekstu, która zwłaszcza w dyscyplinach humanistycznych stanowi istotny element nauczania i uczenia się. Wśród innych istotnych zagadnień poruszanych w trakcie wykładu znajdują się: swoistość zawodu nauczyciela; tradycje pedagogiczne a szkoła wyższa; uniwersytet a szkoła; cele i zadania kształcenia akademickiego; efekty uczenia się a projektowanie procesu kształcenia; nauczanie i uczenie się w uniwersytecie; organizacja procesu dydaktycznego; aktywizujące formy nauczania; ocenianie i różne jego formy oraz funkcje; myślenie krytyczne a proces kształcenia; nauczanie a innowacyjność; wykorzystanie nowoczesnych technik kształcenia (w tym e-learning); umiędzynarodowienie w procesie dydaktycznym; edukacja a proces badawczy; samokształcenie nauczyciela.

Literatura:

S. Bailin, Critical and Creative Thinking, w: Philosophy of Education. Introductory Readings, ed. W. Hare and J. P. Portelli, Detselig Enterprises Ltd., Calgary, Alberta, Canada 2001, pp. 153-176.

T. Bauman, Dydaktyka akademicka a innowacje, „Przegląd Pedagogiczny” 2011 nr 1, s. 267-276.

G. Biesta, The Beautiful Risk of Education, Routledge, London and New York 2016.

D. Carr, Curriculum: process, product and appraisal, w: D. Carr, Making Sense of Education. An introduction to the philosophy and theory of education and teaching, RoutledgeFalmer, London and New York 2003, p. 148-164.

W. Carr, What is an educational practice?, w: W. Carr, For Education. Towards Critical Educational Inquiry, Open University Press, Buckingham, Philadelphia, 1998, pp. 60-73.

S. Collini, What Are Universities For?, Penguin Books, London 2012.

M. Hand, What Should Go on the Curriculum? w: The Philosophy of Education. An Introduction, ed. R. Bailey, Continuum, London, New York 2010

P. Hogan, The New Significance of Learning. Imagination’s heartwork, Routledge, London and New York 2010.

M. Oakeshott, A Place of Learning. w: The Voice of Liberal Learning, Liberty Fund, Indianapolis 2001, pp. 1-34.

B. Readings, Uniwersytet w ruinie, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2017.

R. Smith, University Futures, „Journal of Philosophy of Education” 2012, nr. 4 t. 46, s. 649-662.

K. Smith, Teachers as Self-directed Learners. Active Positioning through Professional Learning, Springer, Singapore 2017.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- zna najważniejsze zagadnienia współczesnej pedagogiki szkoły wyższej, dotyczące problematyki kształcenia w uniwersytecie;

- zna główne tendencje w rozwoju wiedzy na temat procesu kształcenia i wychowania w szkole wyższej;

Umiejętności:

- umie posługiwać się terminologią pedagogiczną, zwłaszcza z zakresu dydaktyki;

- umie upowszechniać wyniki działalności naukowej, zgodnie z zasadami współczesnej dydaktyki;

- umie zaplanować proces dydaktyczny;

- umie dostosować metody i formy nauczania do konkretnej problematyki i sytuacji;

- umie wykorzystywać nowoczesne techniki w nauczaniu.

Kompetencje:

- jest gotów do podejmowania działań na rzecz doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego.

Metody i kryteria oceniania:

Wymagana jest obecność na wykładzie. Dopuszczalna jest jedna nieobecność; należy ustalić z prowadzącym formę uzupełnienia wiadomości z wykładu.

Forma zaliczenia: krótka praca pisemna na ostatnim wykładzie.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)