Wychowanie w perspektywie antropologicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-SZD-SPEC-PA-PED |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wychowanie w perspektywie antropologicznej |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: |
Blok zaawansowanych zajęc specjalizacyjnych w dyscyplinie pedagogika |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Założeniem kursu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami antropologicznej analizy procesu wychowania. Studenci uzyskują wiedzę i kompetencje do dostrzegania oraz analizowania zjawisk kulturowych w obszarze wychowania oraz wtórnej socjalizacji, dostrzegania ich specyfiki, znaczenia oraz kontekstu |
Pełny opis: |
W ramach zajęć studenci zapoznają się ze specyfiką antropologicznego spojrzenia na zjawiska społeczne i kulturowe, określane mianem wychowania. Zajęcia pozwolą te zjawiska rozpoznać oraz dają narzędzia do ich analizy jako procesów kulturowych. Założeniem kursu jest zapoznanie studentów z możliwościami analiza zjawisk wychowania z perspektywy antropologicznej. Wychowanie oznacza tutaj nie tylko proces nabywania kultury (enkulturacja), ale także szeroko wszelkiego rodzaju wtórne nabywanie kompetencji kulturowych, rozszerzanie kulturowej wiedzy, przyjmowanie i modyfikowanie perspektywy kulturowego konstruowania świata (oraz działania w nim). Zajęcia dotyczyć więc będą tego, w jaki sposób kultura kształtuje człowieka. W ramach kursu studenci i studentki zapoznają się z różnymi sposobami podejścia do procesu wychowania w antropologii. Dowiedzą się o antropologicznych badaniach wychowania w różnych kulturach. Studenci dowiedzą się także o różnych nieformalnych sposobach nabywania wiedzy, tworzenia dyskursów kulturowych oraz przekształcania sposobów kulturowego konstruowania świata. Poszczególne zajęcia będą składały się z następujących tematów: 1. Antropologiczne badania nad wychowaniem 2. Folklor i common sens w procesie wychowania 3. Media i nowe media a proces wychowania 4. Obiegi kultury (media w kulturze) 5. Obrzeża polityczności 6. Tożsamości grupowe (tożsamości narodowe, etniczne). 7. Wewnętrzne i zewnętrzne w kulturze (reguły czystości) 10. Pamięć kulturowa i wychowanie |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Barker C., (2005) Studia kulturowe. Teoria i praktyka, Wyd. UJ, Kraków. Eller J. D., Antropologia kulturowa. Globalne siły, lokalne światy, przeł. A. Gąsior-Niemiec, Kraków 2012 (rodz. „Płeć kulturowa i osoba, czyli płciowo dookreślona osoba, s. 152-168) Eriksen T. H. Małe miejsca, wielkie sprawy. Wprowadzenie do antropologii społecznej i kulturowej, Volumen, Warszawa 2009. Harris M., Potlacz, w: Krowy, świnie, wojny i czarownice, tegoż, Warszawa 1985 Godelier M., Zagadka daru, przeł. M. Höffner, Kraków 2010 Jawłowska A, Kultura alternatywna –przeszłość czy kontynuacje?, „Kultura Współczesna”, nr 3., 2004 Mauss M., Pojęcie osoby, (w:) tegoż, Socjologia i antropologia, Warszawa 1973 Mead M., Trzy studia. Płeć i charakter w trzech społecznościach pierwotnych, Warszawa 1986 Turner V., Proces rytualny: struktura i antystruktura, PIW, Warszawa, 2010 Whorf B. L, Związek między nawykami myślenia i zachowaniem a językiem (w:) Język, myśl i rzeczywistość, tegoż, Warszawa 1984. Literatura uzupełniająca: - dobierana do omawianych zagadnień Mead M., Kultura i tożsamość. Studia z dystansu międzypokoleniowego, Warszawa 2000 Hołówka T., Myślenie potoczne, Warszawa 1986 Tabaszewska J., Pamięć afektywna. Dynamika polskiej pamięci po 1989 roku, Toruń 2022 |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się po polsku: W zakresie wiedzy student zna i rozumie: - podstawowe pojęcia antropologiczne - znaczenie kultury w wychowaniu i kształtowaniu postaw - modele grupowych relacji kulturowych W zakresie umiejętności student potrafi: - student potrafi dostrzec i zanalizować procesy oraz prawidłowości społeczno-kulturowe na różnych etapach wychowania. - analizować wpływ nowych mediów na kulturę - rozpoznać relacje tożsamościowe oparte na kulturze W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do: - interwencji w ramach zjawisk społecznych i kulturowych - służy wiedzą ekspercką w obszarach relacji wychowania i kultury - przełożenia wiedzy kulturowej na praktykę społeczną |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceniania - obecność na zajęciach - aktywność w trakcie zajęć - Esej na wybrany temat związany z tematyką zajęć (Esej w formie naukowe rozprawki o objętości minimum 12000 znaków w formie znormalizowanego maszynopisu) Przedmiot zaliczany jest na podstawie prezentacji oraz poprowadzonej dyskusji. Prezentacja opierać się będzie o wybraną pozycję z listy lektur przygotowanych przez prowadzącego (różnice się od literatury przedmiotu) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ SEM
PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 20 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Michał Rauszer | |
Prowadzący grup: | Michał Rauszer | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Seminarium - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.