Wychowanie w perspektywie antropologicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-SZD-SPEC-PA-PED |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wychowanie w perspektywie antropologicznej |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: |
Blok zaawansowanych zajęc specjalizacyjnych w dyscyplinie pedagogika |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Forma zajęć: seminarium Stosowane metody dydaktyczne: Wykładowe, ćwiczeniowe, dyskusje, analiza materiałów poglądowych |
Pełny opis: |
Założeniem kursu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami antropologicznej analizy procesu wychowania. Studenci uzyskują wiedzę i kompetencje do dostrzegania oraz analizowania zjawisk kulturowych w obszarze wychowania oraz wtórnej socjalizacji, dostrzegania ich specyfiki, znaczenia oraz kontekstu. W ramach zajęć studenci zapoznają się ze specyfiką antropologicznego spojrzenia na zjawiska społeczne i kulturowe, określane mianem wychowania. Zajęcia pozwolą te zjawiska rozpoznać oraz dają narzędzia do ich analizy jako procesów kulturowych.Założeniem kursu jest zapoznanie studentów z możliwościami analiza zjawisk wychowania z perspektywy antropologicznej. Wychowanie oznacza tutaj nie tylko proces nabywania kultury (enkulturacja), ale także szeroko wszelkiego rodzaju wtórne nabywanie kompetencji kulturowych, rozszerzanie kulturowej wiedzy, przyjmowanie i modyfikowanie perspektywy kulturowego konstruowania świata (oraz działania w nim). Zajęcia dotyczyć więc będą tego, w jaki sposób kultura kształtuje człowieka. W ramach kursu studenci i studentki zapoznają się z różnymi sposobami podejścia do procesu wychowania w antropologii. Dowiedzą się o antropologicznych badaniach wychowania w różnych kulturach. Studenci dowiedzą się także o różnych nieformalnych sposobach nabywania wiedzy, tworzenia dyskursów kulturowych oraz przekształcania sposobów kulturowego konstruowania świata.Poszczególne zajęcia będą składały się z następujących tematów: 1. Antropologiczne badania nad wychowaniem. 2. Folklor i common sens w procesie wychowania. 3. Media i nowe media a proces wychowania. 4. Obiegi kultury (media w kulturze). 5. Obrzeża polityczności 6. Tożsamości grupowe (tożsamości narodowe, etniczne). 7. Wewnętrzne i zewnętrzne w kulturze (reguły czystości). 10. Pamięć kulturowa i wychowanie |
Literatura: |
Barker C., (2005) Studia kulturowe. Teoria i praktyka, Wyd. UJ, Kraków. Eller J. D., Antropologia kulturowa. Globalne siły, lokalne światy, przeł. A. Gąsior-Niemiec, Kraków 2012 (rodz. „Płeć kulturowa i osoba, czyli płciowo dookreślona osoba, s. 152-168). Eriksen T. H. Małe miejsca, wielkie sprawy. Wprowadzenie do antropologii społecznej i kulturowej, Volumen, Warszawa 2009. Harris M., Potlacz, w: Krowy, świnie, wojny i czarownice, tegoż, Warszawa 1985. Godelier M., Zagadka daru, przeł. M. Höffner, Kraków 2010. Jawłowska A, Kultura alternatywna –przeszłość czy kontynuacje?, „Kultura Współczesna”, nr 3., 2004. Mauss M., Pojęcie osoby, (w:) tegoż, Socjologia i antropologia, Warszawa 1973. Mead M., Trzy studia. Płeć i charakter w trzech społecznościach pierwotnych, Warszawa 1986. Turner V., Proces rytualny: struktura i antystruktura, PIW, Warszawa, 2010. Whorf B. L, Związek między nawykami myślenia i zachowaniem a językiem (w:) Język, myśl i rzeczywistość, tegoż, Warszawa 1984. Mead M., Kultura i tożsamość. Studia z dystansu międzypokoleniowego, Warszawa 2000. Hołówka T., Myślenie potoczne, Warszawa 1986. Tabaszewska J., Pamięć afektywna. Dynamika polskiej pamięci po 1989 roku, Toruń 2022 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza | Zna i rozumie: WG_01 w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów - światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe – właściwe dla danej dyscypliny w ramach nauk społecznych WG_02 - główne tendencje rozwojowe dyscyplin w ramach nauk społecznych, w których odbywa się kształcenie WG_03 - metodologię badań naukowych w obrębie dyscyplin naukowych z dziedziny nauk społecznych WK_01 - fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji z perspektywy nauk społecznych Umiejętności | Potrafi: UK_05 - posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego z wykorzystaniem fachowej terminologii właściwej danej dyscyplinie w ramach nauk społecznych w stopniu umożliwiającym uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym i zawodowym Kompetencje społeczne | Jest gotów do: KO_01 - wypełniania zobowiązań społecznych badaczy i twórców KO_02 wypełniania zobowiązań społecznych i podejmowania działań na rzecz interesu publicznego, zwłaszcza w zakresie inicjowania działań na rzecz interesu publicznego KO_03 - myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy |
Metody i kryteria oceniania: |
- Dopuszcza się maksymalnie dwie nieobecności. - Obecność na zajęciach, aktywność w trakcie zajęć) Przedmiot zaliczany jest na podstawie prezentacji oraz poprowadzonej dyskusji. Prezentacja opierać się będzie o wybraną pozycję z listy lektur przygotowanych przez prowadzącego (różnice się od literatury przedmiotu) - Ocena opiera się na wyczerpującym zaprezentowaniu tematu. Odniesienia się do najważnieszjych kwestii związanych z tematm. Odniesienie się do wymaganej literatury przedmiotu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ SEM
PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 20 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Michał Rauszer | |
Prowadzący grup: | Michał Rauszer | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Seminarium - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.