Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wychowanie w perspektywie antropologicznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1600-SZD-SPEC-PA-PED
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wychowanie w perspektywie antropologicznej
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy: Blok zaawansowanych zajęc specjalizacyjnych w dyscyplinie pedagogika
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Forma zajęć: seminarium

Stosowane metody dydaktyczne: Wykładowe, ćwiczeniowe, dyskusje, analiza materiałów poglądowych

Pełny opis:

Założeniem kursu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami antropologicznej analizy procesu wychowania. Studenci uzyskują wiedzę i kompetencje do dostrzegania oraz analizowania zjawisk kulturowych w obszarze wychowania oraz wtórnej socjalizacji, dostrzegania ich specyfiki, znaczenia oraz kontekstu. W ramach zajęć studenci zapoznają się ze specyfiką antropologicznego spojrzenia na zjawiska społeczne i kulturowe, określane mianem wychowania. Zajęcia pozwolą te zjawiska rozpoznać oraz dają narzędzia do ich analizy jako procesów kulturowych.Założeniem kursu jest zapoznanie studentów z możliwościami analiza zjawisk wychowania z perspektywy antropologicznej. Wychowanie oznacza tutaj nie tylko proces nabywania kultury (enkulturacja), ale także szeroko wszelkiego rodzaju wtórne nabywanie kompetencji kulturowych, rozszerzanie kulturowej wiedzy, przyjmowanie i modyfikowanie perspektywy kulturowego konstruowania świata (oraz działania w nim). Zajęcia dotyczyć więc będą tego, w jaki sposób kultura kształtuje człowieka. W ramach kursu studenci i studentki zapoznają się z różnymi sposobami podejścia do procesu wychowania w antropologii. Dowiedzą się o antropologicznych badaniach wychowania w różnych kulturach. Studenci dowiedzą się także o różnych nieformalnych sposobach nabywania wiedzy, tworzenia dyskursów kulturowych oraz przekształcania sposobów kulturowego konstruowania świata.Poszczególne zajęcia będą składały się z następujących tematów:

1. Antropologiczne badania nad wychowaniem.

2. Folklor i common sens w procesie wychowania.

3. Media i nowe media a proces wychowania.

4. Obiegi kultury (media w kulturze).

5. Obrzeża polityczności

6. Tożsamości grupowe (tożsamości narodowe, etniczne).

7. Wewnętrzne i zewnętrzne w kulturze (reguły czystości).

10. Pamięć kulturowa i wychowanie

Literatura:

Barker C., (2005) Studia kulturowe. Teoria i praktyka, Wyd. UJ, Kraków. Eller J. D., Antropologia kulturowa. Globalne siły, lokalne światy, przeł. A. Gąsior-Niemiec, Kraków 2012 (rodz. „Płeć kulturowa i osoba, czyli płciowo dookreślona osoba, s. 152-168). Eriksen T. H. Małe miejsca, wielkie sprawy. Wprowadzenie do antropologii społecznej i kulturowej, Volumen, Warszawa 2009. Harris M., Potlacz, w: Krowy, świnie, wojny i czarownice, tegoż, Warszawa 1985. Godelier M., Zagadka daru, przeł. M. Höffner, Kraków 2010. Jawłowska A, Kultura alternatywna –przeszłość czy kontynuacje?, „Kultura Współczesna”, nr 3., 2004. Mauss M., Pojęcie osoby, (w:) tegoż, Socjologia i antropologia, Warszawa 1973. Mead M., Trzy studia. Płeć i charakter w trzech społecznościach pierwotnych, Warszawa 1986. Turner V., Proces rytualny: struktura i antystruktura, PIW, Warszawa, 2010. Whorf B. L, Związek między nawykami myślenia i zachowaniem a językiem (w:) Język, myśl i rzeczywistość, tegoż, Warszawa 1984. Mead M., Kultura i tożsamość. Studia z dystansu międzypokoleniowego, Warszawa 2000. Hołówka T., Myślenie potoczne, Warszawa 1986. Tabaszewska J., Pamięć afektywna. Dynamika polskiej pamięci po 1989 roku, Toruń 2022

Efekty uczenia się:

Wiedza | Zna i rozumie:

WG_01 w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów -

światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe – właściwe dla danej dyscypliny w ramach nauk społecznych

WG_02 - główne tendencje rozwojowe dyscyplin w ramach nauk społecznych, w których odbywa się kształcenie

WG_03 - metodologię badań naukowych w obrębie dyscyplin naukowych z dziedziny nauk społecznych

WK_01 - fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji z perspektywy

nauk społecznych

Umiejętności | Potrafi:

UK_05 - posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego z wykorzystaniem fachowej

terminologii właściwej danej dyscyplinie w ramach nauk społecznych w stopniu umożliwiającym uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym i zawodowym

Kompetencje społeczne | Jest gotów do:

KO_01 - wypełniania zobowiązań społecznych badaczy i twórców

KO_02 wypełniania zobowiązań społecznych i podejmowania działań na rzecz interesu publicznego, zwłaszcza w zakresie inicjowania działań na rzecz interesu publicznego

KO_03 - myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy

Metody i kryteria oceniania:

- Dopuszcza się maksymalnie dwie nieobecności.

- Obecność na zajęciach, aktywność w trakcie zajęć) Przedmiot zaliczany jest na podstawie prezentacji oraz poprowadzonej dyskusji. Prezentacja opierać się będzie o wybraną pozycję z listy lektur przygotowanych przez prowadzącego (różnice się od literatury przedmiotu)

- Ocena opiera się na wyczerpującym zaprezentowaniu tematu. Odniesienia się do najważnieszjych kwestii związanych z tematm. Odniesienie się do wymaganej literatury przedmiotu.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 20 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Rauszer
Prowadzący grup: Michał Rauszer
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Seminarium - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-4015c8fa8 (2025-03-19)