Zagadnienia etyczne w studiach o niepełnosprawności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-SZD-SPEC-ZE-PED |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zagadnienia etyczne w studiach o niepełnosprawności |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: |
Blok zaawansowanych zajęc specjalizacyjnych w dyscyplinie pedagogika |
Punkty ECTS i inne: |
10.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Założenia (opisowo): | Za cel postawimy sobie przede wszystkim zmianę sposobu myślenia o niepełnosprawności, co jest niezbędnym katalizatorem zmiany statusu tych osób w społeczeństwie. Rozwiniemy koncepcję “habitable worlds” – przyjzanych światów, nadających się do zamieszkania przez różne osoby. Zastanowimy się nad tym, w jaki sposób chcemy budować i zamieszkiwać świat, i jak zapewnić do niego dostęp osobom z różnymi niepełnosprawnościami. Uwzględnimy politykę, historyczne i aktualne procesy emancypacyjne oraz praktykę życia codziennego. Przemyślimy również jaką cechą tożsamości jest niepełnosprawność? Spróbujemy wniknąć w dyskursy publiczno-prywatne i mechanizmy społeczno-kulturowe, które konstruują tożsamości osób z niepełnosprawnościami. Zestawimy niepełnosprawność z innymi cechami (gender, tożsamością psychoseksualną). Poddamy refleksji co znaczy być niepełnosprawną kobietą, niepełnosprawnym mężczyzną. Porozmawiamy o seksualności – o tym, kto ma do niej prawo, a kto tym prawem dysponuje. Prywatne jest polityczne? – zbadamy różne polityki niepełnosprawności. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Wykład, Stosowane metody dydaktyczne: wykład, dyskusja |
Pełny opis: |
Zajęcia mają charakter interdyscyplinarny. Podstawowym celem zajęć jest zapoznanie doktorantów z wybranymi pojęciami, problemami, teoriami oraz metodami badawczymi stosowanymi w disability studies. Przyjrzymy się zjawisku niepełnosprawności w kontekście zmian społecznych w Polsce i na świecie. Będziemy rozmawiać o tym, jak kultura oraz kontekst społeczny wpływają na sposób postrzegania istoty niepełnosprawności i na sposób jej rozumienia. Na zajęciach będziemy dyskutować też nad etycznymi i metodologicznymi wymiarami nauk stosowanych i zaangażowanych w kontekście badań o niepełnosprawności i przestrzeniami związanymi z disability studies. |
Literatura: |
1. Booth, T., Booth, W. (1996). Sounds of Silence: Narrative researchwith inarticulate subjects, Disability & Society, 11:1, 55-70. 2. Goc, A. (2022). Głusza. Warszawa: Wydawnictwo Dowody na Istnienie 3. Reimann, M. (2019). Nie przywitam się z państwem na ulicy. Wołowiec: Eydawnictwo Czarne 4. Wołowicz, A., Kocejko, M., Ferenc, K. (2020). Women with disabilities and access to gynaecological services in Poland. Disability & Society, https://doi.org/10.1080/09687599.2020.1833310 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza | Zna i rozumie: WG_01 w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów - światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe – właściwe dla danej dyscypliny w ramach nauk społecznych WG_02 - główne tendencje rozwojowe dyscyplin w ramach nauk społecznych, w których odbywa się kształcenie WG_03 - metodologię badań naukowych w obrębie dyscyplin naukowych z dziedziny nauk społecznych WK_01 - fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji z perspektywy nauk społecznych Umiejętności | Potrafi: UK_05 - posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego z wykorzystaniem fachowej terminologii właściwej danej dyscyplinie w ramach nauk społecznych w stopniu umożliwiającym uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym i zawodowym Kompetencje społeczne | Jest gotów do: KO_01 - wypełniania zobowiązań społecznych badaczy i twórców KO_02 wypełniania zobowiązań społecznych i podejmowania działań na rzecz interesu publicznego, zwłaszcza w zakresie inicjowania działań na rzecz interesu publicznego KO_03 - myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy |
Metody i kryteria oceniania: |
Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 1. Aktywny udział w dyskusjach na zajęciach, 2. Czytanie lektur, 3. Dopuszczalna jedna nieobecność na zajeciach Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego): Udział w dyskusji oksfordzkiej Metody weryfikacji efektów uczenia się: Dyskusja oksfordzka na uwzględniająca przekrojowe wątki poruszane na zajęciach |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Wołowicz | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Wołowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.