Średniowieczny projekt zjednoczenia Europy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2100-MON-SPZE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Średniowieczny projekt zjednoczenia Europy |
Jednostka: | Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych |
Grupy: |
Monografy i fakultety WNPiSM - semestr zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Skrócony opis: |
Średniowiecze od dawna budziło skrajne opinie. Jednym z najważniejszych źródeł zróżnicowanych ocen był fakt, że powiodło się wówczas to, co wcześniej udało się tylko raz – zjednoczenie Europy. Miało ono wymiar polityczny, ideowy, religijny, jedność dotyczyła obszaru społecznego i kultury. Właśnie dlatego dla jednych jest utraconym rajem, a dla innych skandalem. Ówczesny model zjednoczonej Europy możemy dziś traktować jako zbiór dobrych i złych lekcji. W trakcie pierwszego cyklu zajęć przyjrzymy się teoretycznym pryncypiom europejskiej myśli średniowiecznej. Punktem wyjścia będą zasadnicze przekonania o naturze świata i miejscu człowieka oraz wspólnot ludzkich w relacji do Boga. Zajmiemy się również sporem o źródła prawa, zagadnieniem etyczności polityki, dyskusjami między uprawnieniami rządzących i rządzonych, między imperialną pokusą a prerogatywami państwa suwerennego czy wreszcie między tendencją do nawracania siłą a tolerancją wobec niewiernych. |
Pełny opis: |
PRZEDMIOT REALIZOWANY WSPÓLNIE Z FUNDACJĄ ŚWIĘTEGO MIKOŁAJA W RAMACH PROGRAMU EDUKACYJNEGO "POLITYKA - RELIGIA - BEZPIECZEŃSTWO. KONFLIKT I PRÓBY ROZWIĄZANIA" W trakcie zajęć będziemy przyglądali się następującym pytaniom, wyznaczającym podstawowe zagadnienia myśli średniowiecznej: 1. Droga do Raju czy Raj na Ziemi? a) Kto stworzył świat i co z tego wynika? (św. Augustyn) b) Czy grzeszny człowiek może zbudować doskonałą społeczność? (św. Augustyn) c) Czy dzieje mogą się wypełnić w doczesności? (Joachim z Fiore) 2. Czy polityka powinna być etyczna? a) Gdzie i jak szukać Prawdy? Czym były średniowieczne uniwersytety? (Abelard, Stanisław ze Skarbimierza) b) Jakie są cele sprawiedliwej rzeczypospolitej? (Abelard) c) Dlaczego jedni rządzą drugimi a człowiek ma być posłuszny władzy? (Św. Tomasz) 3. Jakie są źródła prawa? a) Czy istnieje prawo wieczne i naturalne? (Św. Tomasz z Akwinu) b) Kto może nadawać prawo? U genezy idei suwerenności ludu, umowy społecznej i prawa pozytywnego (Marsyliusz z Padwy) 4. Po co król, skoro mamy cesarza? a) Kto ma prawo do władzy uniwersalnej? (Dante) b) Komu przysługuje suwerenność? (Stanisław ze Skarbimierza) c) Czy wolno uszczęśliwiać na siłę? (Piotr z Duisburga i inne teksty krzyżackie) d) Jakie prawa mają niewierni? U genezy tolerancji i praw człowieka (Paweł Włodkowic) 5. Rządzący i rządzeni. a) Czy państwo to coś więcej niż król i jego własność? (Magna Charta Libertatum, Złota Bulla) b) Czy złego władcę można zabić? (Jan z Salisbury, św. Tomasz z Akwinu)? 6. Jaka powinna być relacja władzy świeckiej i duchowej? a) Dlaczego król ma być posłuszny papieżowi? (Bonifacy VIII) b) Dlaczego król nie musi być posłuszny papieżowi? (Jan Ostroróg) |
Literatura: |
Podstawowe lektury: The Cambridge History of Medieval Political Thought, ed. J. Burns, dowolne wydanie. M. A. Cichocki, Problem politycznej jedności w Europie, Warszawa 2012. M.-D. Chenu, Wstęp do filozofii św. Tomasza z Akwinu, Kęty 2001. F. Copleston, Historia filozofii, t. 2: Od Augustyna do Szkota, Warszawa 2000. E. Kantorowicz, Dwa ciała króla, Warszawa 2007. K. Löwith, Historia powszechna i dzieje zbawienia. Teologiczne przesłanki filozofii dziejów, Kęty2002. Z. Stawrowski, Prawo naturalne a ład polityczny, Kraków 2018. L. Strauss, J. Cropley, Historia filozofii politycznej, Warszawa 2010. |
Efekty uczenia się: |
Celem kursu jest osiągnięcie następujących efektów kształcenia: Wiedza: 1. Student posiada wiedzę na temat kluczowych problemów filozofii średniowiecznej oraz ich związku z zagadnieniami religii, polityki i bezpieczeństwa. 2. Student posiada wiedzę na temat struktury, źródeł i aksjomatycznych założeń europejskiej myśli średniowiecznej oraz jego stosunku do religii. 3. Student rozumie rolę religii jako jednego z najważniejszych czynników kulturotwórczych determinujących różne tożsamości we współczesnym świecie. Umiejętności: 1. Student potrafi analizować teksty historyczne i odczytywać je we współczesnym kontekście kulturowym i politycznym. 2. Student potrafi prowadzić dyskusję wykorzystując wiedzę dotyczącą cech specyficznych tożsamości europejskiej i wspólnototwórczej roli religii. 3. Student posiada umiejętności obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych i politycznych różnej natury i dostrzegania ich wzajemnych relacji i zależności. 4. Student potrafi funkcjonować w wielokulturowych społecznościach, dzięki czemu zwiększają się jego możliwości odnalezienia się na współczesnym rynku pracy. Kompetencje: 1. Student dostrzega związki między tożsamością religijną i światopoglądową a działaniem politycznym oraz porządkiem prawnym państwa. 2. Student rozumie własną tożsamość oraz historyczne, filozoficzne i religijne uwarunkowania, którym ona podlega. 3. Student potrafi funkcjonować w pluralistycznym, wielokulturowym świecie (budować w nim relacje i zarządzać różnorodnością). 4. Student potrafi wykorzystywać różnice kulturowe jako wartości dodane. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia w formie konwersatorium. Podstawą do dyskusji będzie lektura tekstów źródłowych i współczesnych opracowań oraz wspólna ich analiza w trakcie kursu. Kryteria zaliczenia przedmiotu: Obecność́ na zajęciach (możliwe dwie nieobecności). Praca zaliczeniowa – esej na temat ustalony z prowadzącym. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.