Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Trendy ewolucji rynku pracy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2100-MON-TREN
Kod Erasmus / ISCED: 14.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0310) Nauki społeczne i psychologiczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Trendy ewolucji rynku pracy
Jednostka: Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych
Grupy: Monografy i fakultety WNPiSM - semestr zimowy
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

W czasie konwersatorium zaprezentowane zostaną wybrane trendy zmian charakterystyki rynku pracy na świecie i w Polsce. Na podstawie dostępnych badań i raportów globalnych jak i lokalnych zilustrowane będę czynniki makroekonomiczne, geopolityczne i socjologiczne kształtujące rynek pracy i jego dynamikę. Poruszone będą również zagadnienia związane z pracownikiem jako podmiotem na rynku oraz znaczenie uelastyczniania rynku pracy i nowych form jej świadczenia.

Literatura:

- Year of critical changes to the Business Services Sector and Polish Economy, report ABSL 2021

- Development of the agency work sector during the Covid-19 pandemic – raport by World Employment Confederation

- Most Attractive Staffing Markets in Eastern Europe 2020 – by Staffing Industry Analysis

- Open Talent Economy –executive report by The Adecco Group 2021

- How to Make Remote Work for Everyone – report by The Adecco Group 2021

- The Remote Managers 2020, report Remote How

- The Future of Work report 2020 – from headcount to Skill Count; by Talent Alpha

- Aktywność ekonomiczna ludności Polski. IV kwartał 2020 r., GUS, Warszawa, 2021.

- Aktywność ekonomiczna ludności Polski. II kwartał 2021 r., GUS, Warszawa, 2021.

- Fundowicz J., Łapiński K., Wyżnikiewicz B., Wyżnikiewicz D.- ,Szara strefa 2020, Instytut Prognoz i Analiz Gospodarczych, Warszawa 2021, dostęp online http://www.ipag.org.pl/Content/Uploaded/files/IPAG_Szara_Strefa_2020.pdf, 24.04.2020. -

- „Analiza luk zatrudnienia oraz wynagrodzeń kobiet i mężczyzn” – raport, Instytut Analiz Rynku Pracy, PARP, 2020

- „When Women Thrive Business Thrive” – Mercer 2016

Efekty uczenia się:

Wiedza: student/ka zna i rozumie:

- aspekty makroekonomiczne i geopolityczne wpływające na rynek pracy. – trendy zmian zachodzących na runku pracy w kontekście środowiska pracy i obrębie zakładu pracy

- elementy kształtujące nowe kompetencje zawodowe i zmiany zachodzące w obszarze umiejętności zawodowych

- koncepcje GenderEquality

umiejętności: student/ka potrafi:

publicznie prezentować prowadzone przez siebie badania, analizy i prognozy odnoszące się do wiedzy związanej z naukami o pracy oraz brać udział w debacie na te tematy.

kompetencje społeczne: student/ka jest gotów/a do:

praktycznego posługiwania się wiedzą w działalności zawodowej; dostrzegania znaczenia wiedzy z obszaru nauk społecznych, nauk o pracy i in. w codziennym funkcjonowaniu.

Metody i kryteria oceniania:

1. test połówkowy i końcowy – test jednokrotnego wyboru (1/2 całkowitej liczby punktów).

2. grupowa praca semestralna, polegająca na przygotowaniu analizy wybranej nowej kompetencji zawodowej (geneza powstania, wymogi rynku, cechy kompetencji, możliwości kształcenia pracowników, zasoby na rynku…) (1/2 całkowitej liczby punktów).

3. do każdych zajęć wymagane jest przygotowanie – krytyczna lektura tekstów obowiązkowych, które będą podstawą do dyskusji.

4. do uzyskania zaliczenia konieczne jest zgromadzenie minimum 60% całkowitej liczny punktów.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)